• Anonym (cell)
    Äldre 31 Oct 18:55
    1056 visningar
    8 svar
    8
    1056

    Lätta cellförändringar, hade ni gjort konisering?

    Förra året viasde cellprovet lätta cellförändringar. har nyligen gjort ett nytt prov och även detta visade lättare cellförändringar. 
    Fick 2 förslag, antingen vänta 6 månader eller göra en konisering.
    Vad hade ni gjort? kan det gå så fort att det utvecklas till något farligt på kort tid?

  • Svar på tråden Lätta cellförändringar, hade ni gjort konisering?
  • Anonym (konis­ering)
    Äldre 31 Oct 18:59
    #1

    Jag har gjort konisering, vad jag vet kan det inte ändras till nåt farligt på 6 månader.

    Det kan utvecklas till livmoderhalscancer när du är 30-40 år. om du har gott omkring med det sen du va ca 20. så sakta går det har jag hört.

  • Anonym (cell) Trådstartaren
    Äldre 31 Oct 19:01
    #2

    Jag fick brev att dom ville göra en lättare konisering så det är väl bara att bita ihop och göra det! man vill inte bli sjuk längre fram. 
    Vilken tur att jag tog mitt cellprov, jag är 25 år. 

  • Anonym (konis­ering)
    Äldre 31 Oct 19:23
    #3

    Ja vilken tur. : ) Jag va 23-24 tror jag när jag gick på undersökning och jag hade andragrads förändringar, de gjorde konisering nån vecka efter beskedet. vid kontrollundersökningen efter koniseringen hade jag inga förändringar kvar, allt såg bra ut, är friskförklarad men blir ändå kallad till undersökning var 3:dje år.

    Däremot har jag en bekant som har gjort flera koniseringar och förändringarna återkommer :( Det är alltså ingen garanti för att bli "frisk" bara för att man gör en konisering.

  • Anonym (cell) Trådstartaren
    Äldre 31 Oct 19:25
    #4

    Antar att det är bättre att göra konisering redan vid första graden, innan det går för långt. 
    Hur var det att göra konisering?

  • Anonym (Också gjort det)
    Äldre 31 Oct 19:31
    #5

    Jag har koniserats två gånger. En gång för andra gradens och andra gången hade förändringarna passerat cellförändringsskalan men ännu inte blivit cancer. Jag var gravid så man vill vänta med konisering till efter graviditeten så jag gick i minst 9 månader (förändringarna hade uppkommit någon gång sedan senaste kontrollen 1 år tidigare) utan att någon gjorde något särskilt eller visade att de var oroade så man kan antagligen gå ganska länge med lättare förändringar.

    Själva ingreppet tyckte jag inte var så farligt. Inget man gör som fredagsnöje direkt men helt överkomligt. ;)

    Lycka till!

  • Anonym (konis­ering)
    Äldre 31 Oct 19:41
    #6

    Jag valde den fega vägen, jag valde att bli sövd. Därmed kan jag inte säga nånting om själva ingreppet, efter hade jag inte ont eller så, de sa att jag ska ha binda för att man kan blöda en del, jag blödde inget på de första 3 dagarna, sen kom det och pågick i 2-3 veckor. Foten i munnen

  • Anonym (cell) Trådstartaren
    Äldre 31 Oct 19:44
    #7

    Till mig sa dom att man inte blir sövd, du menar att om jag står på mig kan jag bli sövd?

  • Anonym (konis­ering)
    Äldre 31 Oct 20:07
    #8
    Anonym (cell) skrev 2014-10-31 19:44:23 följande:
    Till mig sa dom att man inte blir sövd, du menar att om jag står på mig kan jag bli sövd?
    Ingen aning, ditt sjukhus kanske inte har den möjligheten?
    Till mig gav de två alternativ, på sövd (narkos) eller ta det vaken hos gyn på sjukhuset.
Svar på tråden Lätta cellförändringar, hade ni gjort konisering?