• Anonym (mej)
    Äldre 31 Oct 20:35
    752 visningar
    6 svar
    6
    752

    rasar upp i vikt, deprimerad

    Jag är bara I v14 (13+) men har redan gått upp 7kg. Jag mår så dåligt över detta. Magen är redan sto och det är ju inte livmoder/bebisen precis. ..är i vanliga fall väldigt smal och platt om magen. Rädslan för att rasa ännu mer upp i vikt och att mina tankar går åt till det här hela tiden tar ifrån mig glädjen över graviditeten. Vill bara gömma mig.

    Ni som går/gått upp såhär hur hanterar ni det? Hur ska jag släppa det här och kunna vara glad igen...????

  • Svar på tråden rasar upp i vikt, deprimerad
  • Anonym (Anna)
    Äldre 31 Oct 20:47
    #1

    Inte jag men min vän som är smal gick upp 35 kg (?) och allt var borta 10 månader efter att barnet kommit. Oroa dig inte. Försök äta bra nu och ta sen tag i det efter att bebisen kommit. Visst att sitta och fika med andra mammor hjälper inte men långa barnvagnspromenader är toppen. Visst kan man fika men inte varje dag ;) Sen om du har "tur" så får nu en vilding och då får man röra på sig.

  • Anonym (Samma här)
    Äldre 31 Oct 20:59
    #2

    Är 163 cm och vägde 46 innan jag blev gravid. Gick upp 10 kg på lika många veckor och det var verkligen inte kul. Det stannade av efter första trimestern men fortsatte långsamt uppåt.

    Någon dag innan förlossningen (som var 10 dagar efter beräknat datum) vägde jag 73, dvs jag gick totalt upp 27 kg. 10 kg är ju bebisen, fostervatten, moderkaka mm, så låg på +17 kg efter förlossningen. Gick ned 2-3 kg de närmsta dagarna men stod still i 6 veckor. Sedan började jag gå ned och var tillbaka på 46 runt ett halvår efter förlossningen. Sambon sa att jag blev smalare för varje dag som gick, så det gick fort mot slutet.

    Hade jag kämpat med träning mm hade jag ju gått ned fortare. Oroa dig inte! Du går ned igen, men det kan alltså ta lite tid innan kroppen ställer om sig igen. Är ganska säker på att min massiva viktökning berodde på att jag var smal när jag blev gravid och att de där extra kilona behövdes. En del samlar på sig massa vätska, men så var inte fallet för mig.

  • Anonym (Hakun­a matata­)
    Äldre 31 Oct 21:01
    #3

    Äter du hyfsat vettigt? Det gjorde jag, men gick upp 30 kg. Gick ned allt plus lite till på ett par månader. Det mesta var vätska bara, för jag hade ju inte ätit värre då än innan. Jag är strlk 34 nu och hade 36 förr. Det där löser sig sen, skit i det nu och ta hand om dig bara.

  • Anonym (mej) Trådstartaren
    Äldre 1 Nov 14:39
    #4

    Åhh Tack för era svar. Att ni delar med er. Försöker fokusera på det ni skrivit och kommer läsa svaren om igen. Vill inte känna såhär hela graviditeten...

    Jag äter hyfsat bra. Men jag kan inte gå hungrig, mår dåligt direkt då...äter nog större portioner än vanligt men klarar liksom inte sluta äta när jag inte ens är mätt. Så får jag dåligt samvete...Sedan har jag ju varit väääldigt trött, vilket gjort att jag rör mig mindre än vanligt.

  • Anonym (Hakun­a matata­)
    Äldre 1 Nov 16:27
    #5

    Klart du ska äta dig mätt på mat. Undvik bara att äta dig mätt på godis ät bra mat helt enkelt.

  • Anonym (Samma här)
    Äldre 1 Nov 20:48
    #6

    Jag "överåt" också mycket i början men det var efter första trimestern som det där suget klingade av lite grann åtminstone, och vikten började plana ut. Stod still i vikt ett tag men magen växte och jag såg samtidigt på bilder att smalnade av lite i övrigt. Men visst, man kände sig som en valross resten av graviditeten och alla såg ju att man var gravid redan i v 9.

    Var också otroligt trött och orkade inte vara så aktiv. Fick blodsockerfall varannan timme, så jag hade inget annat val än att äta ofta.

    Men man blir ju tack och lov sig själv igen efter graviditeten, även om det kändes som jag aldrig skulle bli mig själv igen och komma tillbaka i min gamla kropp.

Svar på tråden rasar upp i vikt, deprimerad