• Äldre 31 Oct 21:49
    779 visningar
    9 svar
    9
    779

    Kan psykiskt sjuka bli bra föräldrar?

    Med psykiskt sjuka menar jag paranoida schizofrena och personlighetsstörda och andra svåra psykiska sjukdomar.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan psykiskt sjuka bli bra föräldrar?
  • Äldre 31 Oct 22:51
    #1

    Svårt att svara på, det är väl bara för dig att du testar...


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Äldre 31 Oct 23:02
    #2

    Jag röstade ja. Det finns de som kan. Det finns de som absolut inte bör närma sig ett barn. Och allt däremellan.


    Avskyr CIO-metoder
  • Äldre 1 Nov 09:37
    #3

    De där var klurigt. Antingen kan de gå helt åt skogen eller så kan de faktiskt bli riktigt bra, när dom får en som är helt beroende av personen i fråga. Få något att bry sig om av eget kött och blod.

    Men de är nog från fall till fall, men personen kommer ju alltid att vara psykiskt sjuk hela livet, oavsett om man sköter sig eller inte. Precis som med alkoholister, en gång alkoholist alltid alkoholist.

  • Äldre 1 Nov 12:04
    #4

    Den psykiskt sjuka föräldern är ju förälder och även om man inte alltid förmår vara en "bra" förälder så finns det ju oftast friskare perioder också, och det är viktigt att barnet får ha kontinuerligt umgänge. Man är ju liksom en "bra" förälder bara av att finnas tillhands! Men lika viktigt är inte vara helt utlämnad åt omsorg av den med psykisk sjukdom. Det måste finnas människor runtom som kan ta över i de svåra stunderna. Jag är övertygad om att det inverkar mer på barnets psykiska hälsa hur föräldern mår än t.ex. olika "uppfostringsmetoder".

  • Chrysa­belle
    Äldre 1 Nov 12:15
    #5

    Jag är inte insatt i dessa sjukdomar för att kunna svara på om de skulle kunna bli bra föräldrar. Jag måste erkänna att det låter för läskigt, men möjligtvis med rätt hjälp, och att man erkänner man har problem och tar emot hjälpen så.

  • Äldre 1 Nov 12:29
    #6

    Ja, "psykiskt sjuka" (enligt din samtidigt snäva och vida definition) kan bli bra föräldrar. Alla människor, oavsett psykisk hälsa, kan inte bli bra föräldrar.


    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Äldre 1 Nov 13:15
    #7
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-11-01 12:29:23 följande:

    Ja, "psykiskt sjuka" (enligt din samtidigt snäva och vida definition) kan bli bra föräldrar. Alla människor, oavsett psykisk hälsa, kan inte bli bra föräldrar.


    Avskyr CIO-metoder
  • Äldre 3 Nov 19:36
    #8

    Min kompis mamma är bipolär och hon är en utmärkt mamma! :D Så ja, beror på vad för sjukdom dock.

  • Batmam­ba
    Äldre 12 Nov 19:26
    #9
    Maddi skrev 2014-11-01 09:37:00 följande:

    De där var klurigt. Antingen kan de gå helt åt skogen eller så kan de faktiskt bli riktigt bra, när dom får en som är helt beroende av personen i fråga. Få något att bry sig om av eget kött och blod.

    Men de är nog från fall till fall, men personen kommer ju alltid att vara psykiskt sjuk hela livet, oavsett om man sköter sig eller inte. Precis som med alkoholister, en gång alkoholist alltid alkoholist.


    Varför skulle man inte kunna bli frisk från psykisk sjukdom och vad menar du med "sköter sig"?
Svar på tråden Kan psykiskt sjuka bli bra föräldrar?