• Anonym (anony­m)
    Äldre 31 Oct 22:52
    4319 visningar
    3 svar
    3
    4319

    Vad är det på mitt ollon? Rädd som bara den

    Hej, först och främst ber om ursäkt om tråden ligger fel. Behöver all hjälp jag kan få här så snälla läs!

    Jag är man, 20 år gammal.

    Min sexuella historia:
    Endast varit med två tjejer. 
    Tjej 1 i april, skyddat vaginalt sex, oskyddat oralt sex.
    Tjej 2 i juli, hon var oskuld, oskyddat oralt sex.

    För omkring 10 månader sedan märkte jag att det var svårt att spola bort smegman i duschen. Det har inte varit ett problem då det till slut mer eller mindre alltid kommit loss till slut sedan dess. 

    När jag onanerar börjar ollonet flagna och spricka, detta började ske någon gång i våras. För några dagar sedan upptäckte jag även ett 2x3mm rött område på ollonet, igår upptäckte jag att det finns två typ vitfärgade prickar i det röda området. Det sved inget i början, men nu lite grann. 

    Idag var jag hos vårdcentralen och läkaren visste inte vad det kunde vara.

    Han nämnde herpes men det har ju en inkubationstid på cirka 1 vecka, dessa två prickar uppstod ju egentligen igår, dvs. ca 3 månader efter tjej 2 och hela 6 månader efter tjej 1. 

    Han talade även om kondylom, vilket kan blossa upp flera månader efter (oftast oskyddat) samlag. Kondylomen kan ju smittas trots kondom då pungen kan vara i kontakt med det drabbade området, men bör då inte det vara min pung eller däromkring som det blir drabbat? Inte ollonet?

    Jag föreslog att jag påbörjar en svampbehandling i en vecka och om det inte blir bättre kontaktar Sesam-mottagningen. Jag fick Consesten (tror jag det hette). 

    Själv hoppas jag på att det bara är någon svamp som pga. flagningen och sprickorna som uppstår vid onani har råkat lämna något typ av sår.

    Jag duschar 1-2 gånger om dagen, använder inget tvål vid penisen, endast vatten. 

    Är det någon som vet vad det kan tänkas vara? Någon som kan lugna mig? Ge mig tips? Jag är otroligt uppstressad av detta, vill verkligen inte ha något nu.

    Tar roaccutan mot akne, 3 veckor in. Om det visar sig vara något otrevlig och eftersom roaccutan kan orsaka nedstämdhet, vet jag inte hur detta kan sluta. 

  • Svar på tråden Vad är det på mitt ollon? Rädd som bara den
  • Anonym (Låter­somsva­mp)
    Äldre 31 Oct 23:31
    #1

    Du har inte funderat på om det kan vara en reaktion på medicinen du äter?

    Det låter väldigt mycket som svamp, jag fick det när jag åt medicin för min hy! Att du skulle ha fått en könssjukdom känns inte så troligt.

  • Anonym (Anony­mt)
    Sat 11 Feb 2023 19:43
    #2

    Det låter som att du är uttorkad, vilket du kan bli av Roakutan. Ofta får man rekommenderat av sin läkare att smörja läppar och penis/vagina under tiden man äter läkemedel Roakutan. Eftersom du haft problem med smegma för ett litet tag sen så kanske din förbud gör att inte penis får luft vilken i sin tur blir svamp. Försök att lufta, torka torrt under förhuden efter dusch och använd Canesten. Viktigt att lufta! Och ligg inte runt så du riskerar herpes, kondylom osv. Stannar kvar för alltid. Herpes kan även smitta när det inte är utbrott (Liten risk men kan hända, 10%)

  • Anonym (Ajdå)
    Sat 11 Feb 2023 21:40
    #3

    Den kommer förmodligen att trilla av.

Svar på tråden Vad är det på mitt ollon? Rädd som bara den