• solhimmel

    Hjärtformad livmoder

    Fått reda på att jag har en hjärtformad livmoder, ,undrar om det kan påverka en graviditet för jag läst att man kan få missfall lättare. Nu är jag inte gravid men tänkte inför framtiden.

    Någon mer som har en hjärtformad livmoder ? hade du en normal graviditet ?

  • Svar på tråden Hjärtformad livmoder
  • Regnbågsfärg
    solhimmel skrev 2014-11-01 00:22:37 följande:

    Fått reda på att jag har en hjärtformad livmoder, ,undrar om det kan påverka en graviditet för jag läst att man kan få missfall lättare. Nu är jag inte gravid men tänkte inför framtiden.

    Någon mer som har en hjärtformad livmoder ? hade du en normal graviditet ?


    En jag känner har det. Hon fick dock veta det efter två graviditeter som slutat med kejsarsnitt. Efter andra så fick hon veta att hon inte kan föda vaginalt för att livmodern inte pressar neråt på rätt sätt. Så om du ska föda så är det nog med kejsarsnitt.
  • solhimmel

    Tack för svaret! Har kollat på olika bilder men det finns olika grader hur hjärtformad den är, men fick tyvärr inte vet hur mycket. Ända att jag ska tala om det för barnmorskan när det är dags att planera barn. Du kanske inte vet vilken grad  hon hade kanske ?

  • Regnbågsfärg
    solhimmel skrev 2014-11-01 12:24:48 följande:

    Tack för svaret! Har kollat på olika bilder men det finns olika grader hur hjärtformad den är, men fick tyvärr inte vet hur mycket. Ända att jag ska tala om det för barnmorskan när det är dags att planera barn. Du kanske inte vet vilken grad  hon hade kanske ?


    Nej det vet jag inte. Hon har precis fått veta det..
  • Anonym (har det)

    Jag har det, det enda min läkare sa att det kunde vara så att barnet inte vänder sig och att det kan bli vändningsförsök och/eller sätesbjudning/kejsarsnitt pga det.

  • bohan85

    Det lilla jag erfarit genom mitt jobb är att hjärtformad livmoder, såklart beroende på hur hjärtformad, har ökad risk för att föda prematurt.

  • solhimmel

    frågade aldrig hur mycket hjärtformad den var, ångra att jag inte gjorde det.Men man kanske kan kolla upp det eller så väntar jag till det är dags för barn planer. Rätt skönt att veta inför framtiden.

  • Anonym (Päronet)

    Jag har också hjärtformad livmoder precis som du. När jag sedan blev gravid så fick jag göra ett tidigt ultraljud i vecka pga detta (tydligen så kan ägget fästa lite knasigt och sedan bli ett missfall) men läkaren då kunde knappt se att jag skulle ha en hjärtformning. Han sa att ofta "växer" den där lilla skiljeväggen bort i takt med att livmodern växer. Bebisen hade heller inga problem att vända sig utan låg med huvudet ner när det var dags. I vecka 39+2 födde jag sen min lilla korv! 

    Så be om ett ultraljud du också när det är dags så slipper du oroa dig! Det finns ju olika "grader" av hjärtformning och hade skiljeväggen gått väldigt långt ner och skulle skapa uppenbara problem för framtiden så hade dom nog sagt det när det upptäcktes. 

  • solhimmel

    Okej väntar jag, tack för svaret hjälpte mycket :) , blev så fundersam eftersom barnmorskan kollade konstigt och bad den andra kolla också. Tror inte den första hade sätt en hjärtformad livmoder innan.

Svar på tråden Hjärtformad livmoder