• Anonym (mobb)

    Hur kommer man förbi att ha varit mobbad?

    Idag när jag är vuxen och har två barn sitter mobbningsskadorna hårt kvar tydligen. Om två står och pratar längre bort och tittar mot mitt håll ja då pratar de negativt om mig, när jag går förbi folk är jag rädd att de ska göra något taskigt, när stora barnets kompis ska leka med någon annan bara väntar jag på att mitt barn ska bli utanför precis som jag var hela grundskoletiden.

    Kraftig ångest om någon på jobbet kanske tittar lite surt fast den kanske bara har en dålig dag. Jag ursäktar mig jämt inför folk innan jag ens gjort något misstag. Vet att jag är helt värdelös och kan inget alls. Men förnuftet vet att allt jag skrivit ovan är skitsnack. .. väntar på tid hos psykolog och läkare och har tidigare gått i samtalsterapi och ätit olika mediciner. Inget har hjälpt i det långa loppet. Nu dock tagit kontakt med ett nytt ställe som jag hoppas på. Någon som varit i min sits och mår bra idag och vill dela med er?

  • Svar på tråden Hur kommer man förbi att ha varit mobbad?
  • Haskel

    Det tycks ligga i människors natur att trycka ned de svaga och "lyfta upp" de starka. 
    Jag hör på din berättelse att det bara lyser "jag är svag" om dig. Tror du att folk pratar illa om dig, kommer de snart att göra det också.

    Jag var själv mobbad under hela min skolgång. Ser jag tillbaka på mig själv, kan jag faktiskt förstå mina mobbare. Jag var en enormt svag, tillbakadragen kille som försökte vara ALLA till lags. Vilket gjorde att ingen visste vem jag var, vad jag tyckte, osv. 

    För mig förändrades det först när jag flyttade och började på universitetet. Alla var nya, och nyfikna på varandra. Jag blev bjuden på fester, det frågades om mina åsikter i frågor, jag blev sedd som en "normal" och intressant kille.
    Detta blev en snabb "egoboost" vilket omedelbart stärkte mitt självförtroende. Jag blev en glad och social person (om än jag var osäker innerst inne). Men att se glad och positiv ut, utstrålar självförtroende och "styrka". En sådan person trycks inte ned, utan "lyfts" istället upp. "Spiralen" vänder uppåt istället.

    Man möter alla nya människor med en positiv attityd. Man försöker inte vara alla till lags, men man behandlar andras åsikter med respekt och acceptans. Det får människor att se dig som trevlig och intressant. En människa som står stadigt på jorden, vill man ofta veta mer om.

  • Anonym (Beteendevetare)

    För mig försvann alla negativa tankar och känslor kring min skoltid när jag utbildade mig till beteendevetare. Såklart jag förstår att inte alla kan lösa sina traumatiska minnen av mobbning med en treårig högskoleutbildning men för mig hjälpte det. Jag förstod dem på ett helt annat sätt och har även pratat med flera av dem som jag upplevde "mobbade" mig. De har en helt annan bild än vad jag hade av vår skoltid. Att de gjorde mig osynlig har de inte ens varit medvetna om.

Svar på tråden Hur kommer man förbi att ha varit mobbad?