• gammelget

    En trolltråd, får man älska ett av sina barn mer än de andra?

    Det här är ingen personlig undran egentligen, utan ett försök att provocera för att få fram åsikter.

    Låtsas att jag är förälder (jag är eg. inte förälder) och har två barn. Jag favoriserar ett barn men är en kärleksfull förälder till båda. Men tydligt favoriserar den ena. När barnen är vuxna så umgås jag mest med min favorit, som två vuxna. Vi kanske har gemensamma intressen, och liknar varandra, och gillar att umgås.

    Det barnets barn (mina barnbarn) blir ju också automatiskt favoriserade över det andras.

    Jag är helt öppen med att vi har ett speciellt band som jag saknar med det andra barnet, och uttrycker det även som att vi är vänner på ett annat sätt än med det andra barnet.

    Det är inget fel på det andra abrnet, jag gillar bara det ena bättre än det andra.

    Skulle det här göra mig till en avskyvärd människa? Om så är fallet, vi är ju (numera) alla vuxna, och som vuxen får man väl själv avgöra vem man umgås med? 

  • Svar på tråden En trolltråd, får man älska ett av sina barn mer än de andra?
  • Anonym (*)

    Som vuxen, mjo, men även ett "vuxet barn" kan behöva och få mycket ut av umgänge med sin förälder - så ett missgynnande som uppstått när den fortfarande var barn fortsätter. Det är inte schysst. Det är inget lagbrott heller, såklart, men inte schysst. Det är väldigt orättvist mot barnbarnen också.

    En avskyvärd människa, njä, men inte precis världens finaste, bästa, snälla människa. Jag skulle nog inte tycka om den människan så mycket.

  • Anonym (Vet hur det känns.)

    Jag är nr 2 för min pappa som uppenbarligen favoriserar min bror. Jag har mått väldigt dåligt över detta och jag och min pappa har ingen vidare kontakt idag pga detta. Min bror däremot ringer och träffar han OFTA!

  • Anonym (***)

    Om du öppet favoriserar det ena barnet så är du inte kärleksfull mot båda.

    Ja, jag tycker du är en dålig förälder, som så öppet visar vad du känner.

    Men om du är villig att ta eventuella konsekvenser, dvs att det barnet du inte favoriserar tar avstånd från dig, så är det upp till dig.

  • Grappa

    Låter som ett pissigt beteende. Att man älskar en mer intensivt behöver ju inte innebära att man favoriserar denne.

  • Drottningen70

    Sina känslor kan man inte rå för (även om de är rubbade) Sina handlingar har man däremot fullt ansvar för. Att

    Öppet och i handling favorisera ett av sina barn (även som vuxna) gör att man är en vedervärdig människa och en genomusel förälder.

Svar på tråden En trolltråd, får man älska ett av sina barn mer än de andra?