• Anonym (TS)
    Äldre 1 Nov 10:59
    1051 visningar
    6 svar
    6
    1051

    "Samsovning ger otrygga barn"

    Jag har en kollega som säger att man gör barnen en björntjänst om man samsover med dem. Så fort som möjligt ska man få barnen att sova i egen säng med hjälp av femminutersmetoden, säger han.

    Han har själv två barn och med det ena var han stenhård från dag ett att barnet skulle sova i egen säng och det barnet är väldigt tryggt, säger han. Det andra barnet var han lite mer slapp med för han hade svårare att få det att sova i egen säng och det barnet är mer otryggt, säger han. Barnen är 6 och 9 år.

    Finns det någon här med erfarenhet av samsovning och där det gått bra. Barnet har blivit tryggt och kan sova över hos kompisar t.ex.?

  • Svar på tråden "Samsovning ger otrygga barn"
  • Äldre 1 Nov 11:21
    #1

    Jag har samsovit med båda mina och de är väldigt trygga och sover gärna hos kompisar och hos släktingar :) Skulle aldrig köra femminutersmetoden på mina barn, den är ju fruktansvärd!


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Äldre 1 Nov 11:27
    #2

    Din kollega är kvar i sextiotalet och helt fel ute!! De barn som får mest närhet är de tryggaste!

  • Äldre 1 Nov 11:30
    #3

    Jag låter mina barn sova med mig om de vill, när de vill. Tids nog så vill de inte det längre. De är trygga i sig själva och behöver inte känna några begränsningar för att få kärlek, närhet.

  • Äldre 1 Nov 11:30
    #4

    Femminutersmetoden är barnplågeri, det finns ju barnhem utomlands där barnen inte gråter när de slår sig. Varför? För att de vet att ingen kommer och tröstar dem i alla fall.

  • Anonym (Fem minute­r glad)
    Äldre 1 Nov 11:34
    #5

    Jag har samsovit med båda barnen. Fram till fem år med ena barnet och fram till 7 år med andra. De är två trygga barn som inte haft problem att sova borta. Femminutersmetoden är barnmisshandel och skulle aldrig falla mig in. Lyssna inte på gamla gubbar som tror att allt var bättre på 70-talet.

  • Äldre 1 Nov 15:37
    #6

    Samsovit med sonen tills han var 10 år. Han har sovit över hos mormor& morfar från 3 år och hos kompisar från 8 år.

Svar på tråden "Samsovning ger otrygga barn"