• Anonym (Fikamonstret)

    Hur introducerar jag kaffe?

    Hej

    I min släkt fikar man mycket, det är så vi umgås och pratar. När vi inte sitter vid fikabordet så umgås vi knappt.

    När jag nu fått mitt första barn vill jag att hon ska in i vår familjegemenskap så tidigt som möjligt.
    Hur ska jag introducera kaffet?
    Jag har fått rådet att blanda med mycket mjölk, men i min familj är det svart kaffe som gäller, så det är inte ett alternativ.

  • Svar på tråden Hur introducerar jag kaffe?
  • Nattugghla

    Varför skulle inte kaffe med mjölk få vara ett alternativ? 
    Får hon inte äta med gaffeln i fel hand heller? Inte använda "för mycket" tvål?
    Eller är det bara kaffet du kommer kontrollera med järnhand?

  • BCH52

    Kommer också från en "fikafamilj", där gäller att barn = alla under 15 år iställer får saft, juice eller mjölk när det fikas. Barn ska inte dricka kaffe då det innehåller koffein.

  • Anonym (Liv)

    Den stora frågan är ju när barnet ska få kaffe med dopp? Jag tror det kommer gå bra om du startar med en liten bit av en sockerbit eller sockerkaka indränk i stark svart kaffe som smakis från fyra månader. Vid sex månader kan du öka till smakportioner.

  • Anonym (Kaffe till nyfödd?)

    Men vad är detta..? Ge saft. (Eller bröstmjölk/ersättning kanske, låter som att ungen nyss blivit född?) Man kan ju låta ungen få smaka kaffe om hen någonsin skulle visa intresse för det. Annars kan du ju även skippa fikat och lära barnet att prata med människor utan att äta och dricka kaffe.

  • Anonym (Liv)

    Äsch då finns ju keffeinfritt kaffe. Folk är för skitnödiga.

  • Anonym (Fikamonstret)
    BCH52 skrev 2014-11-01 11:36:16 följande:

    Kommer också från en "fikafamilj", där gäller att barn = alla under 15 år iställer får saft, juice eller mjölk när det fikas. Barn ska inte dricka kaffe då det innehåller koffein.


    Men kaffe hjälper mot alzheimer har jag läst. Jag vill ju inte att hon ska ha svårt när hon är gammal.
    Om koffein skulle vara farligt, varför finns det då inte en åldergräns eller ens en rekommenderat ålder på kaffepaketen?

    Saft, juice och mjölk innehåller ju socker.
    Jag är mer åt LCHF-hållet för att hålla vikten och kaffe ska ju även vara bra mot övervikt.
  • Anonym (e)

    Roligt att se hur konsekventa folk är med koffein. När det handlar om läsk brukar det vara helt okej...

  • Chrysabelle

    Så länge du har en stor dos whiskey i så är det okej.

  • Ivan52x53

    Eh, kaffe med mjölk är där man börjar. Med tiden har man i mindre mjölk och till slut dricker man svart..

    Glöm inte bullen!

  • Anonym (-)
    viseversa skrev 2014-11-01 13:17:05 följande:

    Äh detta är bara ett dumt påhitt. Suck,


  • Dixie
    Anonym (Fikamonstret) skrev 2014-11-01 11:26:32 följande:

    Hej

    I min släkt fikar man mycket, det är så vi umgås och pratar. När vi inte sitter vid fikabordet så umgås vi knappt.

    Jag har fått rådet att blanda med mycket mjölk, men i min familj är det svart kaffe som gäller, så det är inte ett alternativ.


    När började du själv med kaffe? Jag har svårt att se att detta är ett problem för dig, det är väl bara att göra som när du själv var liten - ditt barn kan ju inte vara först i släkten??
  • fluu

    De uttråkade höstlovspojkarna I guess?


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (FS)

    MEN SNÄLLA FOLK, gå inte på detta, det är ju så jävla uppenbart att hon bara provocerar/trollar. För fan, ni är bättre än så här! Eller är ni det?

  • Nilla1

    Latte har varit poppis här sedan 1,5 års åldern, innan dess har jag inga bra råd att ge men lycka till!

Svar på tråden Hur introducerar jag kaffe?