• Anonym (Kostnad)

    Vad kostar en kopparspiral?

    Ja som frågan lyder.

    Jag är över 25 år.

    Finns det fler än en typ av kopparspiral förresten?

  • Svar på tråden Vad kostar en kopparspiral?
  • Anonym (Kostnad)
    Deo volente skrev 2014-11-01 11:47:17 följande:

    Kopparspiral är gratis, oavsett ålder, Däremot så kostar hormonspiral ca 1000kr.


    Ok tack. Jo det vet jag att hspiral är dyrt och tyvärr var den inte bra för mig heller.
  • Anonym (Koppar)

    Jag betalade ingenting för min kopparspiral. Dock hade jag EXTREMT riklig mens dom första månaderna efter insättning. Fick ha ungarnas blöjor i trosorna samt ligga på engångsunderlägg VARJE natt för att jag blödde så jävla mycket! Funderade på att plocka ut skiten igen. Tänkte att jag aldrig skulle vilka leva med den mensen resten av livet. Hade dessutom mens i över en vecka varje gång. men då stabiliserade det sig och idag har jag "normal" mens igen. Kanske lite mer blod men inte så det stör mig avsevärt.

  • Q tankar

    Det beror nog på vilket landsting man tillhör - jag betalade 150kr!

    Blödde under 4v efter insättning och var öm över buken, mest troligtvis för att kroppen försökte göra sig av med spiralen från livmodern...men därefter blev det precis som innan. Har inte fått rikligare menstruation men anser nog att jag har riklig sedan tidigare... under 2 dgr av 6 behöver jag både tampong och binda samt gå och byta ofta. 

    Det finns olika sorter - läs på nätet om vilka som är vanligast samt prata med din gynekolog om vad den anser eller varför den rekommenderar en viss sort.

    Jag gruvade mig i flera år för att sätta in en spiral - ett främmande föremål i min kropp kändes motbjudande. Har heller inte använt P-piller utan kondom och avbrutna samlag - vilket i sig kräver lite mer av det mesta vid sex. Är förvånad över hur bra kroppen accepterat spiralen - dock efter 4 veckors våndor men ändå. Det är det bäst jag gjort. (jag har fött barn innan kanske ska nämnas i sammanhanget).


    "Amare et sapere vix deo conceditor"
  • Dockan

    Jag satte in spiralen i samband med en skrapning. Kostade ingenting mer än vad besöket redan kostade.

    Enligt BM så räknas kopparspiralen som hjälpmedel eftersom det inte innehåller medicin i någon egentlig bemärkelse, och hjälpmedel är gratis i mitt landsting.

    Upplevde själv inga problem alls under tiden med spiral, kanske någon mer blödningsdag... Men inte mer än innan. Kommer helt klart sätta in spiral igen när det är aktuellt med p-medel igen.

  • Anonym (Kostnad)
    Anonym (Koppar) skrev 2014-11-01 13:13:00 följande:

    Jag betalade ingenting för min kopparspiral. Dock hade jag EXTREMT riklig mens dom första månaderna efter insättning. Fick ha ungarnas blöjor i trosorna samt ligga på engångsunderlägg VARJE natt för att jag blödde så jävla mycket! Funderade på att plocka ut skiten igen. Tänkte att jag aldrig skulle vilka leva med den mensen resten av livet. Hade dessutom mens i över en vecka varje gång. men då stabiliserade det sig och idag har jag "normal" mens igen. Kanske lite mer blod men inte så det stör mig avsevärt.


    Usch :( det där är jag orolig för :/ vill verkligen inte ha vare sig mer ont, mer blödning eller fler mensdagar! Är väl nog illa som det är. Jag får nog avstå kopparspiral ändå... fan att vi ska ha allt jäkla skit. Trött på det.
  • Q tankar

    TS - jag tycker att du ska ge kopparspiral en chans om du funderar på det!! Du klarar 2 månader oavsett hur din kropp reagerar. Det mest vanliga är att det faktiskt blir bra - inte på annat sätt kan du få veta hur den fungerar för just Dig!!


    "Amare et sapere vix deo conceditor"
  • Anonym (Kostnad)
    Q tankar skrev 2014-11-01 15:34:21 följande:

    TS - jag tycker att du ska ge kopparspiral en chans om du funderar på det!! Du klarar 2 månader oavsett hur din kropp reagerar. Det mest vanliga är att det faktiskt blir bra - inte på annat sätt kan du få veta hur den fungerar för just Dig!!


    Ja jo ska prova kopparspiral nu. Skulle helst ha en mindre modell men vet inte om det finns att välja på eller om bm ens anser att jag bör ha det... Vad har ni för typ och hur länge ska den sitta?
  • Q tankar
    Anonym (Kostnad) skrev 2014-11-06 12:24:44 följande:
    Ja jo ska prova kopparspiral nu. Skulle helst ha en mindre modell men vet inte om det finns att välja på eller om bm ens anser att jag bör ha det... Vad har ni för typ och hur länge ska den sitta?
    Nova T380 - jag skriver det som står.
    Kopparsprial av vävnadsvänlig plast, ren koppartråd på silverkärna.Godkänd för 5 års användingstid för fertila kvinnor. (Jag som snart kommer i klimakteriet (0-10 år) kan ha den längre). Nova T har samma risk för gravididet som kombinations p-piller och är en av de bäst kopparspiralerna på att förhindra oönskade graviditeter. 
    Insättning kan göras när som helst under menscykeln men skonsammast för kvinnan så snart blödningen efter menstruationen är minimal (- detta för att livmodertappen är öppen under menstruation.) Det gör insättningen oftast smärtfri.

    Min kille känner inte trådarna och inte jag heller längre - de har lagt sig bakåt men jag tror att barnmorskan klippte trådarna korta.

    Bieffekter är blödningar och mensliknande smärtor (sammandragningar i livmodern) de första veckorna efter insättning. Samt även ökad menstruationsblödning därefter - men det har som sagt inte jag (mariginellt i så fall).

    Lycka till!!
    "Amare et sapere vix deo conceditor"
  • Anonym (Kostnad)

    Läste just att det är vissa som får biverkningar av den höga kopparmängden. :/ Och tycker symtomen stämmer väldigt på min svägerska som har kopparspiral... läskigt!

    Nej det blir Ingen spiral! No way. Jag har inget sexliv ändå just nu :D. Får bli pessar även i fortsättningen.

  • Q tankar
    Anonym (Kostnad) skrev 2014-11-10 20:28:33 följande:

    Läste just att det är vissa som får biverkningar av den höga kopparmängden. :/ Och tycker symtomen stämmer väldigt på min svägerska som har kopparspiral... läskigt!

    Nej det blir Ingen spiral! No way. Jag har inget sexliv ändå just nu :D. Får bli pessar även i fortsättningen.


    Och om du tillhör majoriteten - och inte "vissa" - så går du miste om en fantastiskt bra preventivmedelsmetod!!

    Om man bara ska få på vad som drabbar andra finns det inte mycket här i världen man kan göra - inte älska, vissa får obotliga könsjukdomar, inte kyssas, vissa får obotlig herpes, inte gå över vägen, vissa blir överkörda, inte köra bil, vissa krockar och dör, inte jobba, vissa får obotliga arbetsskador, inte lyssna på musik i hörlurar, vissa får nedsatt hörsel etc etc

    Lycka till!
    "Amare et sapere vix deo conceditor"
Svar på tråden Vad kostar en kopparspiral?