• Anonym (Flick­vännen­)
    Äldre 1 Nov 14:22
    698 visningar
    7 svar
    7
    698

    Hur tar man upp frågan om barn med en ny partner som är steril?

    Jag har nyligen träffat en kille, han fick mig på fall efter en dejt och nu har vi varit tillsammans i drygt tre månader.
    Jag har sedan tidigare ett barn på sex år, han inga och vi är båda någonstans mellan 25-30år.

    För en gångs skull har jag inte tagit upp barnfrågan på en gång utan känt mig jäkligt nöjd med att bara leva i nuet och lära känna varandra och även introducera honom för mitt barn. För två veckor sedan så sa han i förbigående att han är steril, egentligen kände jag det på mig eftersom han genomgått cellgiftsbehandlingar för ett par år sedan.
    Han sa det vid ett tillfälle då jag inte ens kunde kommentera det utan det blev mest ett "jaha" från min sida.

    Men nu har jag funderat och funderat. Jag vill ju ha ett barn till. Jag har inte vågat ta upp det här med honom, dels för att jag är rädd att han ska säga att han inte är villig att vi tar hjälp (tex donerad sperma) om vi nu kommer så långt. Men också för att det känns alldeles för tidigt att prata om barn.

    Jag är helt säker på att jag vill ha fler barn, är det ett nej från hans sida så kommer jag tyvärr inte kunna fortsätta med honom, hur mycket jag än älskar honom. Men ändå så vågar jag inte ta upp det med honom. Rädd för att Jag ska behöva bryta och lämna killen jag är kär i, rädd att bli avvisad, ja rädd för allt helt enkelt.
    Någon som har tips på hur jag kan ta upp det utan att låta allt för desperat eller som att jag ställer krav?

  • Svar på tråden Hur tar man upp frågan om barn med en ny partner som är steril?
  • Äldre 1 Nov 14:26
    #1

    Eftersom han är under 30 eller var under 30 vid tillfället så bör han ha sin sperma nedfryst.
    Min man gick igenom cancer 2012 och fick frågan (ordern) att lämna sperma 2 ggr innan behandlingen började just för att han var så ung.

  • Anonym (***)
    Äldre 1 Nov 14:29
    #2

    För din egen skull bör du prata med honom så fort du kan.

    För det första, är han steriliserad pga att han inte vill ha barn, eller pga cancerbehandling? Om det är det senare så finns det ju hopp för er.

  • Anonym (vp)
    Äldre 1 Nov 14:30
    #3

    Försök att inte lägga upp det som ett krav utan mer fråga hur han ställer sig till det om det blir aktuellt. Han kanske inte ens har tänkt tanken eller funderat kring ev. sperma donation osv.

    Nu verkar du bestämt dig oavsett, så det är väl bäst att vara ärlig och säga att du vill ha fler barn och inte kan tänka dig att välja bort det. 

    Lycka till

  • Anonym (Flick­vännen­) Trådstartaren
    Äldre 1 Nov 14:38
    #4
    Whitetrash86 skrev 2014-11-01 14:26:21 följande:

    Eftersom han är under 30 eller var under 30 vid tillfället så bör han ha sin sperma nedfryst.
    Min man gick igenom cancer 2012 och fick frågan (ordern) att lämna sperma 2 ggr innan behandlingen började just för att han var så ung.


    Ja den tanken har också slagit mig men han fick sin cancer när han var under 18, men spelar kanske ingen roll?
    Det som dock fick mig att tro att han inte har det var att mitt barn sa till honom att h*n vill ha ett syskon och då tittade han på mig och sa "ja då är jag fel stypappa för det" och skrattade.  
    Anonym (***) skrev 2014-11-01 14:29:29 följande:

    För din egen skull bör du prata med honom så fort du kan.

    För det första, är han steriliserad pga att han inte vill ha barn, eller pga cancerbehandling? Om det är det senare så finns det ju hopp för er.


    Det är pga cancerbehandlingen! Ja jag måste verkligen ta upp det..
    Anonym (vp) skrev 2014-11-01 14:30:38 följande:

    Försök att inte lägga upp det som ett krav utan mer fråga hur han ställer sig till det om det blir aktuellt. Han kanske inte ens har tänkt tanken eller funderat kring ev. sperma donation osv.

    Nu verkar du bestämt dig oavsett, så det är väl bäst att vara ärlig och säga att du vill ha fler barn och inte kan tänka dig att välja bort det. 

    Lycka till


    Tack! Ja precis det är väl just där det går fel i mitt huvud. Det enda jag kan tänka är "JAG vill ha fler barn". Men det allra bästa är såklart att fråga hur han vill ha det.


  • Anonym (Flick­vännen­) Trådstartaren
    Äldre 3 Nov 10:24
    #5

    Tog äntligen mod till mig och drog upp det!

    Han har infrysta spermier men var helt enkelt lite realistisk och vet att det inte alltid fungerar trots det

  • Anonym (vp)
    Äldre 4 Nov 08:25
    #6

    Vad lyckat ändå Solig

Svar på tråden Hur tar man upp frågan om barn med en ny partner som är steril?