• Lali121212

    Kan man ångra byte av dagis??

    Min son har gått i förskola i 1,5 månad nu. Han är 1 år och 10 månader. I gruppen så har han fått en kompis och förutom denna pojke så ser jag inga andra potentiella kompisar. Han har precis lugnat ner sig lite och börjat trivas där. Problemet är att kompisens föräldrar tog ett för snabbt beslut att tacka ja till en plats på en nybyggd förskola som öppnas i slutet av november. Denna förskola ligger precis bakom vår nuvarande förskola, så det är bara kanske 30 meter längre bort ifrån oss att gå. I panik att hans enda kompis slutar ansökte jag också om plats på den nybyggda och fått ett erbjudande. Nu vet jag verkligen inte vad jag ska göra. Vi och kompisens föräldrar vill verkligen att de ska gå i samma förskola. Vi vill helst inte byta förskola nu då han har precis börjat bli van där han går, men när kompisen slutar så blir han själv, det finns verkligen ingen annan som kan tänkas passa honom. Kompisens föräldrar ser att deras son trivs jätte bra där han går nu och vet inte vad de kan göra för att försöka att ångra sig, innan själva bytet av förskola. Hjälp!! Finns det någon chans att barnet får stanna kvar där han går nu, trots att de tackat ja till en annan förskola. men inte börjat där än (de har 2 veckor kvar med oss)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-01 15:04
    Måste tillägga att båda förskolor är kommunala och tillhör samma enhet

  • Svar på tråden Kan man ångra byte av dagis??
  • Drottningen70

    Du menar att det bara finns EN potentiell kompis till barnet i hela gruppen? Herregud ni låter inte kloka...

  • En blå giraff

    Men hur menar du TS? Du kan väl inte redan nu efter 1,5 månad avgöra om det finns fler barn i gruppen som kan bli kompis med din son? Jag skulle inte ha bytt förskola om ni för övrigt är nöjda med den han går i nu. Det är stressande för små barn att byta personal och lokaler i onödan.

  • En blå giraff

    Är det viktigt för ER eller för pojken att han ska gå på samma förskola som den andra familjens barn? En ettåring har ju inte relationer till andra barn på det sättet så jag tror det mer handlar om er eller hur?

  • Lali121212

    Min son har aldrig varit på förskolan utan att kompisen var där och även om de inte leker tillsammans som äldre barn gör, så är de alltid på samma plats och är upptagna med samma sak. de dras till varandra direkt liksom och när förskolepersonal berättar om vad han gjort under dagen så är det oftast min son och kompisens namn att de 2 har gjort det här och det här. Min son är fortfarande lite ledsen varje gång jag lämnar honom och jag tror att han har hittat någon form av trygghet i sin kompis, frågar jag om hur det gått på dagis idag, då säger han kompisens namn. Mitt hjärta blöder av beslutet som vi måste ta innan tisdag. Tänk om han inte kommer trivas alls på sin nuvarande förskola när kompis slutar. Det är svårt att förklara, men de andra barnen i gruppen är en helt annan typ av barn. Som sagt svårt att förklara, men varken jag eller min man kan tänka sig att han kommer vara på samma sätt med någon av de andra barnen. 
    Vi har ju också som sagt blivit erbjudna en plats på den nybyggda, och förskola vi har nu är en gammal och lite sliten, så jag kanske kommer ångra mig om vi stannar kvar. Hur pass viktigt är det barn med att allt är super fräscht? 
    Sen är det frågan som jag ställt. Finns det någon möjlighet för de att ångra att de tackat ja till en annan förskola och göra så att deras barn fortsätter gå där han går nu. Innan själva bytet.  

  • Drottningen70
    Lali121212 skrev 2014-11-01 15:46:37 följande:

    Min son har aldrig varit på förskolan utan att kompisen var där och även om de inte leker tillsammans som äldre barn gör, så är de alltid på samma plats och är upptagna med samma sak. de dras till varandra direkt liksom och när förskolepersonal berättar om vad han gjort under dagen så är det oftast min son och kompisens namn att de 2 har gjort det här och det här. Min son är fortfarande lite ledsen varje gång jag lämnar honom och jag tror att han har hittat någon form av trygghet i sin kompis, frågar jag om hur det gått på dagis idag, då säger han kompisens namn. Mitt hjärta blöder av beslutet som vi måste ta innan tisdag. Tänk om han inte kommer trivas alls på sin nuvarande förskola när kompis slutar. Det är svårt att förklara, men de andra barnen i gruppen är en helt annan typ av barn. Som sagt svårt att förklara, men varken jag eller min man kan tänka sig att han kommer vara på samma sätt med någon av de andra barnen. 

    Vi har ju också som sagt blivit erbjudna en plats på den nybyggda, och förskola vi har nu är en gammal och lite sliten, så jag kanske kommer ångra mig om vi stannar kvar. Hur pass viktigt är det barn med att allt är super fräscht? 

    Sen är det frågan som jag ställt. Finns det någon möjlighet för de att ångra att de tackat ja till en annan förskola och göra så att deras barn fortsätter gå där han går nu. Innan själva bytet.  


    Det låter som om ni har ungefär noll förståelse för hur barn i den åldern funkar och hur deras basala behov se ut. Att ens fundera på att byta förskola helt i onödan för en så liten för att följa med en "kompis" är skrämmande att läsa. Knappt så att man tror det är sant.
  • Penida

    Oj, du sätter alldeles för stor tilltro till ditt barns "kompis" här. För så små barn är det viktigaste att de är trygga med personalen och verkar trivas i allmänhet. Andra barn är givetvis trevligt men ett barn (en kompis) är knappast avgörande för det andra, viktiga, om inte barnet befinner sig i en helt utsatt situation och så är det ju inte här. Om ni släpper kontrollen lite så hittar nog ert barn andra kompisar även om de inte passar er för det är ju uppenbarligen det det handlar om eller hur? Om inte så förstår jag inte alls hur du tänker för att vara ärlig.


    Avskyr CIO-metoder
  • Currykoalan

    Det viktiga med förskolan är om personalen är bra eller inte.

    Ett barn på 22 månader som gått 6 veckor på dagis är inte så beroende av sin kompis som du verkar befara. Det viktiga är att det finns vettiga vuxna på förskolan.

  • Lali121212

    Jag är tacksam för alla svar, oavsett hur ni väljer att uttrycka er, men huvudfrågan kvarstår, kan de på något sätt ångra bytet som inte har skett än (förutom att de har tackat ja till platsen på en annan förskola?

  • FCBJ
    Lali121212 skrev 2014-11-01 22:35:57 följande:

    Jag är tacksam för alla svar, oavsett hur ni väljer att uttrycka er, men huvudfrågan kvarstår, kan de på något sätt ångra bytet som inte har skett än (förutom att de har tackat ja till platsen på en annan förskola?


    Bäst är väl att ringa och kolla med de som har hand om placeringen av barnen. Skulle tro att om inte barnets plats på den gamla förskolan är tingad av ett nytt barn så går det säkert att ångra bytet.
  • Blåsippan84

    Tycker inte ni ska byta om ni trivs för övrigt på dagiset? Varför valde ni denna förskola från början? Något måste ha tilltalat er tänker jag.

    Hört av vänner som börjar på helt nyöppnade dagis att det tar ett bra tag innan personalen, som ofta inte arbetat ihop innan, bara får ordning på rutiner. Bara för att det är vitmålade väggar och nya möbler gör inte att dagiset automatiskt blir bra. Han är så pass liten än så det kommer att komma och gå många kompisar under hans förskoleperiod. Kommer komma nya barn som flyttar till ert område eller ni kanske någon gång måste flytta.

    Jag tror att det bara skulle bli rörigt att byta för er son. Nya lokaler och pedagoger. Om ni bor så nära denna som ska byta förskola kan ni väl ses på fritiden? Vår son är 5,5 år. Fick byta efter sommaren då vi flyttade lite utanför staden. Han har kvar några kompisar från gamla så de träffas ibland. Han har även fått nya vänner på nya förskolan. Så er pojke är så liten, kommer blåsa många vindar genom åren som vi föräldrar vill skydda våra barn men inte alltid kan. Menar alltså att jag tycker ni ska gå kvar. Tror det blir bakslag annars.

  • Mercurialis
    Blåsippan84 skrev 2014-11-02 07:03:08 följande:

    Tycker inte ni ska byta om ni trivs för övrigt på dagiset? Varför valde ni denna förskola från början? Något måste ha tilltalat er tänker jag.

    Hört av vänner som börjar på helt nyöppnade dagis att det tar ett bra tag innan personalen, som ofta inte arbetat ihop innan, bara får ordning på rutiner. Bara för att det är vitmålade väggar och nya möbler gör inte att dagiset automatiskt blir bra. Han är så pass liten än så det kommer att komma och gå många kompisar under hans förskoleperiod. Kommer komma nya barn som flyttar till ert område eller ni kanske någon gång måste flytta.

    Jag tror att det bara skulle bli rörigt att byta för er son. Nya lokaler och pedagoger. Om ni bor så nära denna som ska byta förskola kan ni väl ses på fritiden? Vår son är 5,5 år. Fick byta efter sommaren då vi flyttade lite utanför staden. Han har kvar några kompisar från gamla så de träffas ibland. Han har även fått nya vänner på nya förskolan. Så er pojke är så liten, kommer blåsa många vindar genom åren som vi föräldrar vill skydda våra barn men inte alltid kan. Menar alltså att jag tycker ni ska gå kvar. Tror det blir bakslag annars.


    Jag har just den erfarenheten av en nyöppnad förskola att det tar tid innan den blir riktigt bra. Mitt äldsta barn började på en nybyggd/nyöppnad förskola efter att vi flyttat till ett nybyggt område. Det första året var det stor omsättning på personal. Nu efter tre år är det mycket välfungerande förskola men det tog sin tid innan det blev så.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden Kan man ångra byte av dagis??