• Neeeelly

    Hjälp med stickning (omslag)

    Hejsan! Jag har fått för mig att sticka en halsduk och har ett mönster som jag har stickat med innan. Dock var det ett tag sedan jag gjorde detta mönstret så jag kommer inte riktigt ihåg hur man gör. Såhär står det:

    Halvpatent: ojämnt maskantal.

    V1: (r-sidan) 1a, *1r, 1a*. Uppr från * till *.

    V2: 1r, *1 omsl och lyft 1 m a, 1r*. Uppr från * till *.

    V3: 1a *sticka m och omsl r tills, 1a*. Uppr från * till *.

    Uppr varv 2 och 3 hela tiden.

    Varv ett förstår jag men sen kör det ihop sig. Vad jag kommer ihåg fick jag dubbelt så många maskor efter andra varvet och sedan efter tredje varvet var det lika många som ursprungligen igen. Men jag förstår inte riktigt hur jag ska göra. Tacksam för hjälp!

    /Nelly

  • Svar på tråden Hjälp med stickning (omslag)
  • redfox

    Efter varv 2 bör du ha dubbelt så många massor. När du sedan stickar 3:e varvet stickar du samman maskerna du har lyft samt omslagen och på så sätt borde maskantalet vara det samma efter varv 3.

  • Neeeelly
    redfox skrev 2014-11-01 15:38:09 följande:

    Efter varv 2 bör du ha dubbelt så många massor. När du sedan stickar 3:e varvet stickar du samman maskerna du har lyft samt omslagen och på så sätt borde maskantalet vara det samma efter varv 3.


    Aha, tack! Men förstår du hur jag får det till att bli dubbelt så många efter varv 2?
  • redfox

    Varje gång duger ett omslag på varv nr 2 så ökar maskantalet med 1. Och eftersom du gör ett omslag var 3:e maska så bör maskantalet öka med 1 tredjedel. Dvs om du har lagt upp 30 maskot så bör det vara 40 maskot efter 2:à varvet.

Svar på tråden Hjälp med stickning (omslag)