• Arpana

    Fostervattnet försvann vecka 18

    Många tankar och undringar som jag hoppas några av er kan hjälpa mig att besvara eller så får ni gärna dela era egna erfarenheter kring liknande situationer...

    I vecka 18 på onsdagen var vi på rutinultraljud, barnmorskan hade svårt att se det Lill miraklet men sa att hjärna och hjärta såg bra ut, vi blev dok ombokade för ett nytt ultraljud två veckor senare för att som hon uttryckte det kolla bebisens profil.

    På onsdag eftermiddag började jag känna ett visst läckage men tänkte inte så mycket på det då jag hört att man kan läcka urin när man är gravid, läckte lite då o då fram till fredag kväll då jag även började blöda lite färsk blod, bestämde mig för att blöder det fortfarande på söndag morgon så ringer jag 1177 och hör vad de säger. ( Jag blödde i vecka 7 o då var det ingen fara därav väntan) Jag blödde fortfarande på söndagen o ringde då till 1177 som kopplade mig vidare till förlossningen som ville att vi skulle komma in på en gång. Väl på förlossningen fick vi träffa en jourläkare som gjorde ett snabbt vaginalt ultraljud o sedan bara sa det här ser inte bra ut det finns inget fostervatten kvar... Helt chockade o förstummade visste inte jag o min sambo vad vi skulle fråga :( Läkaren sa att förr i tiden gjorde man abort när något sådant hände... Men vi kan boka in en ny tid på fredag o se om fostervatten fyllts på... Jaha, är det något jag ska tänka på nu då under veckan frågade jag, Nää svarade läkaren du kan vara precis som vanligt vill naturen att det ska bli ett missfall så blir det det...Fullständigt förtvivlade åkte vi från förlossningen, det som sett så bra ut på rul enligt barnmorskan, hur kunde detta hända?

    Jag slutade blöda på söndag kväll, men bestämde mig för att sjukskriva mig hela veckan för att jag hade googlat runt på liknande situationer där i senare fall sjukskrivning o strikt sängläge ordinerats. Jag skulle aldrig kunna leva med mig Sköld om jag inte gjort allt jag kunnat för att hjälpa hinnan och läka, så veckan har spenderats mestadels på rygg läsande o läsande om liknande situationer, mycket hjälp har det gett oss. Men jag undrar är det någon som förlorat sitt fostervatten och och sedan har fosterhinnan lyckats läka ihop? Har era bebisar klarat detta, vad har det blivit för komplikationer?

    Fredag kom o jag hade mina aningar om att det inte fanns något vatten då jag läckt lite å o då under veckan.... Vi fick träffa en överläkare som gjorde dels vaginalt ultraljud dels ultraljud på magen. väldigt väldigt svårt att se sa han o det var lite lite fostervatten hos bebisen men hjärtat tickade på så fint. Vi satt i samtal efteråt o läkaren sa att det inte ser bra ut, barnet kan inte utveckla sina lungor och sina muskler utan fostervatten...Ni får gå hem och fundera på vad ni vill göra o höra av er på måndag. betydligt bättre och förklarade läkare denna gången men han sa att hjälp inte ges om vi inte kommit till vecka 24... och här är vi nu, det värsta beslutet i våra liv, fruktansvärt smärtsamt så vi vänder oss till er för att om möjligt bli klokare...

    Till saken hör att vi försökt få barn i två år, fått hjälp via fertilitetisklinik med ägglosnningsstimulerade tabletter och hormon sprutor utan framgång... I Juni i år fick jag efter mycket tjat levaxin för min sköldkörtel då värde på tsh pendlat mellan 2,7-6 och jag har antikroppar på över 600. Är detta något som kunnat påverka att vatten gick o bebis inte mår bra? Jag har även två livmödrar med en livmoder tapp det upptäcktes vid ultraljud på bebis i vecka 7, kan det göra att fostervatten gått men det kan finnas andra ställen eller sätt bebis löser det på?

    Vi är såååå tacksamma för alla svar eller berättelser om liknande situationer, som kanske kan hjälpa oss hitta ett svar på vad vi ska göra....

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-12-09 13:49
    Vår älskade Krigare togs sig till vecka 24, så nu får vi äntligen hjälp :) Vi håller tummarna för att hen fortsätter kämpa på i magen i många fler veckor dock!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-12-18 09:44
    I vecka 24 (23+1 och 23+2) fick jag kortisonsprutor för att skynda på lungmognaden hos bebis. I den veckan gjordes oxå infektionsprover, blod, urin, och cevrixprover .

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-12-31 14:16
    2015-12-23 föddes våran son, i vecka 26, 25+0, förlossningen kom igång av sig själv. Han orkade inte leva mer än ett par minuter utanför magen, troligen berodde det på att lungorna var så underutvecklade men vi inväntar svar från obduktion.

  • Svar på tråden Fostervattnet försvann vecka 18
  • AnnC

    Har inte varit med om det, vill bara skicka en kram. Fy vilket beslut ni måste ta?
    Utan att veta något alls om vad för chanser ert barn har... Jag fick själv en dotter som var svårt sjuk i våras. Vi bodde på sjukhuset i fem veckor tills det inte gick att göra något mer och all vård avslutades och hon dog.
    Det var och har varit ett h-vete. Men det enda som kan ge mig lite "tröst" är att man åtminstone gjort allt vad man kunnat för henne. Nu hade vi iofs inget sånt val att göra så går ju inte riktigt att jämföra...
    Sa inte läkaren något om vad dessa problem kan innebära för bebisen i slutändan?
    Jag hoppas ni hittar er rätta väg i detta svåra beslut!

  • Skumbollen

    Usch det lät inget vidare alls för er. Jag har bara den sista tiden läst i två andra trådar där detta hänt och där det gått bra... Mot alla odds... Så även om det ser mörkt ut så så hjälper jag dig puffa tråden, kanske ser de som varit i er sits den och jan få kontakt.

  • Arpana
    AnnC skrev 2014-11-02 15:32:32 följande:

    Har inte varit med om det, vill bara skicka en kram. Fy vilket beslut ni måste ta?

    Utan att veta något alls om vad för chanser ert barn har... Jag fick själv en dotter som var svårt sjuk i våras. Vi bodde på sjukhuset i fem veckor tills det inte gick att göra något mer och all vård avslutades och hon dog.

    Det var och har varit ett h-vete. Men det enda som kan ge mig lite "tröst" är att man åtminstone gjort allt vad man kunnat för henne. Nu hade vi iofs inget sånt val att göra så går ju inte riktigt att jämföra...

    Sa inte läkaren något om vad dessa problem kan innebära för bebisen i slutändan?

    Jag hoppas ni hittar er rätta väg i detta svåra beslut!


    Tack så mycket för omtanken :) Usch o fy så fruktansvärt, beklagar verkligen förlusten av er dotter :( Nej läkaren sa att risken att lungorna inte utvecklas ordentligt är stor eftersom vi bara är i vecka 18. Det skulle kunna innebära att bebisen inte kan andas när den föds o att musklerna inte kan användas för att bebis inte kunnat träna dessa utan fostervatten.... Men sen sa han oxå att i enstaka fall går det bra. Men skulle klart vilja veta mer... All styrka till dig i den hemska sorgen
  • Arpana

    Tack snälla Skumbollen för Puffen! Du skulle inte vilja lägga länkarna här så jag kan gå in o kika? Är ny på familjeliv så har inte riktigt koll..

  • Skumbollen
    Arpana skrev 2014-11-02 16:06:19 följande:

    Tack snälla Skumbollen för Puffen! Du skulle inte vilja lägga länkarna här så jag kan gå in o kika? Är ny på familjeliv så har inte riktigt koll..


    Jag skall se om jag kan leta upp dem.
  • Cazza

    Vår kille låg utan fostervatten mellan 24-29 ca, helt eller iaf för lite. Han klarade sig inte:( :( min älskade pojke.

  • Lövfallet

    Mitt vatten gick i början av förra veckan. Var då i vecka 15. Ska tillbaka för nytt ultraljud imorgon och se om det har fyllt på sig. Blev sjukskriven och har fått sängläge. Det som läkarna har sagt till oss är samma som till er. Att det är främst lungorna som tar skada. Känns som en mardröm...

    Har ni varit på ert återbesök än? Håller tummarna för att det var mer vatten idag! Styrkekramar!

  • Arpana
    Lövfallet skrev 2014-11-03 15:39:11 följande:

    Mitt vatten gick i början av förra veckan. Var då i vecka 15. Ska tillbaka för nytt ultraljud imorgon och se om det har fyllt på sig. Blev sjukskriven och har fått sängläge. Det som läkarna har sagt till oss är samma som till er. Att det är främst lungorna som tar skada. Känns som en mardröm...

    Har ni varit på ert återbesök än? Håller tummarna för att det var mer vatten idag! Styrkekramar!


    Hej, usch o fy vad man ska behöva gå igenom :( Vi var på återbesök i fre o då var det ytte pyttelite vatten kvar,.. Så vi fick till idag på oss att fundera över om vi ville ta bort idag eller vänta tills på torsdag o se om det skett något o vi valde att vänta....

    Håller alla tummar för att det går bra för er imon! Så du blev iaf sjukskriven här i Halmstad tyckte de att jag kunde köra på som vanligt, känns trist :( jag var ju iof hemma iaf man gör ju allt man kan lixom...Har du läckt minde under veckan du vart hemma? Du får hemskt gärna skriva hur det gick för er imon här om du orkar! All stryka o lyckönskningar
  • Lövfallet

    Vårt återbesök gick över förväntan! Har inte läckt de senaste dagarna och igår kunde de se att det har börjat fylla på sig med nytt vatten. Fortfarande snålt men på rätt håll iallafall! Ska tillbaka nästa fredag igen för ny kontroll.

    Konstigt att de skiljer sig så mycket från landsting till landstinget. Det var aldrig någon fråga om att jag inte skulle vara sjukskriven. Blev sjukskriven direkt 2,5 vecka samt ordinerad sängläge.

    Läcker du nu eller har det upphört? Många kramar!

Svar på tråden Fostervattnet försvann vecka 18