• kaffemamma

    Centralstimulerande utan positiv effekt - kan det bli bättre?

    Hej!


    Jag har en 10-årig pojke med autism och utvecklingsstörning. Han har inte ADHD men stora problem inom uppmärksamhet som jag vill se om man kan hjälpa med medicinering. Vi provade nyligen concerta, en dag. Han fick bara biverkningar, vi såg inget positivt. Han kan inte kommunicera, så svårt att veta exakt, men tappade aptiten, blev hyperaktiv, fick många ledsna utbrott, kunde inte somna. Läkaren bytte då till en sort där vi kunde dela på kapslarna och ge betydligt lägre dos; medikinet. Vi har gett 5 mg i en vecka och inte sett något positivt, möjligen lite negativ effekt. Nu trappade vi upp till 10 mg som vi gett i två dagar. Fortfarande inget positivt resultat som vi kan se, däremot många ledsna utbrott och mindre social.


    Jag vet inte hur vi ska fortsätta, och eftersom jag inte kommer få tag på hans läkare på någon vecka så skulle jag uppskatta era erfarenheter: Kan den eventuella positiva effekten komma efter en tid? Hur lång tid? Har biverkningar hållit i sig? ar det blivit skillnad med olika doser och märken? All input uppskattas! Jag kan dock lägga till att detta är långt ifrån det enda eller första vi testat för att hjälpa honom, och min fråga här gäller just medicinering.

  • Svar på tråden Centralstimulerande utan positiv effekt - kan det bli bättre?
  • Anonym (h)

    man kan bli irriterad av låg dos också. ofta är det svårare att få god effekt vid flerfunktionhinder. det finns flera cs-preparat och man kan reagera olika på dem även om det är samma aktiva substans. det finns annat också, t.ex. intuniv om det är hyperaktiviteten man önskar ska minska. lycka till!

  • Anonym (h)

    för övrigt gällande de mediciner du nämner blir de inte bättre med tiden utan du har full dos dag ett. däremot kan dosjustering ge bättre resultat, som sagt även för låg dos kan ge irritation. biverkningar kan gå över men behöver inte göra det. 

  • Klättermusen

    Hej!
    Hur har det gått? Vår son är 8 år nu men ingen rekommenderar medicin. Han mår väldigt bra av sin TBA-träning så de vill att han fortsätter med den. Har mediknet fungerat bra för din son?

  • Klättermusen
    Anonym (ADHD-mamma) skrev 2015-02-02 19:21:01 följande:

    Vad är TBA-träning?


    Tillämpad beteendeanalys.Om du googlar på autismforum och söker på TBA så hittar du en bra beskriving av förhållningssättet.
    Det är konstigt att det är så svårt att få till en medicinering som fungerar för autistiska barn men att de svarar bra på att man jobbar med miljön. Barn med adh svarar ju bättre på just centralstimulerande läkemedel än vad barn med autis+ adhd gör, som grupp menar jag.
Svar på tråden Centralstimulerande utan positiv effekt - kan det bli bättre?