• Zawa

    Något stämmer inte

    Hejsan!
    Jag har en vän som har en liten pojke och jag tycker något inte riktigt stämmer med hans utveckling. Jag har själv en dotter och det är mest henne jag jämför med.

    Lite bakgrund:
    När hennes verkar drog igång gick efter en stund även vattnet. Så de åkte in på BB, men de tyckte hon kunde åka hem och återkomma när värkarna dragit igång ordentligt. 2 dagar senare drog värkarna igång och efter 3 dagar efter vattenavång föddes pojken. Han fick åka in på neo (trotts att han var fullburen) de första dagarna. (vet dock inte helt varför han låg där, men antar att de va syrebrist av något slag)

    Han är idag 9 månader, han kryper men väldigt långsamt, han är väldigt slapp i kroppen (ibland som han inte hade något skelett), han har svårt att hålla huvudet balanserat, sitter och stirrar ut i inget, gör något konstigt med tungan, men han kan krypa och resa sig mot sker en liten stund. Pratar lite gör han med. När man försöker gå med honom korsar han benen eller går som att han skulle gå på lina ett par steg, sedan faller han ihop. Han orkar bara sitta upp i en liten stund, sedan vill han ligga. Han har även dålig blodcirkulation och blir lätt blå om läpparna. Rasslar när han andas och skelar lite. När man ler mot honom kommer efter lite lite fördröjning ett matt leende tillbaka. Han följer inte riktigt med blicken samt att han inte riktigt orkar ta i när han gråter (som när någon mummlar istället för att tala tydligt).

    Och den enda jag har att jämföra med är min dotter som varit nyfiken och med sedan dag ett. Redan vid 3 mån var stadig i huvudet, vid 6 mån satt hon stadigt själv och kunde stå och gå ordentligt om jag höll henne i armarna. Vid 8 månader kröp hon som ett skott och reste sig mot allt och gick längs med möbler och vid 9 mån gick hon själv. Jag har fått höra att min dotter var tidig, men två vänner som fick var sin tjej (en en månad innan och en två månader innan) och min dotter har hela tiden haft samma utveckling som dem. Så jag ser det nästan som normalt. Där av blir det en sådan kontrast mot denne lilla pojke som är så slapp och lös i kroppen.

    Föräldrarna har jag frågat lite så där försiktigt, om de vet att de är något fel på honom. Men de säger bara att bvc inte sagt något. Jag tycker dock att detta bör undersökas så att han kan få lite hjälp. Men kände att jag måste fråga någon som kanske har erfarenhet om mina misstankar faktiskt stämmer, eller om jag bara ska skjuta undan dem och inte säga något.

    Så vad tror ni det kan vara?

  • Svar på tråden Något stämmer inte
  • Valkyria75

    Men tror du inte att bvc med sin erfarenhet kommer att plocka upp detta i sina kontroller? Om något är fel så är det ju säkert bättre för familjen om de får hjälp den vägen än att du förklarar att 'alla barn' (dvs 3...) utvecklats snabbare än deras son.

  • cosinus

    Att barn läggs in på neo behöver verkligen inte ha med syrebrist att göra.

    Mina två äldsta har varit inskrivna på neo fullgångna i uppemot en vecka var. Nummer 1 fick lunginflammation efter en förlossning där det startade med vattenavgång och tog lite tid och nummer 2 hade svårt att hålla blodsockret och behövde sockerdropp första dygnet och sen tilläggsmatning.

    Att han kryper och ställer sig mot saker visar ju ändå på att han har styrka i kroppen och för det måste man ju även kunna balansera huvudet.

    Självklart kan något vara fel men det betyder verkligen inte att det måste vara det. Bebisar utvecklas väldigt olika och har väldigt olika temperament. Mina har skrikit som stuckna grisar medan kompisar bebis bara har gnytt när de varit olyckliga.

  • Lena

    Rosslande andning och blå läppar är det enda jag tycker låter konstigt. Någon luftvägssjukdom?

  • uglygodcilla81

    Säkert ingen fara, men hade jag varit du så hade jag velat kolla upp det ordentligt eftersom han verkar svag?  Be en neurolog och en sjukgymnast titta på honom! Förmodligen är det ingenting, barn är olika, men då slipper du ju oroa dig!! 

  • MissPin

    Vår son var 1 år när han reste sig upp första gången, släppte taget och började gå när han var 15 månader.

    Så att han inte gör så mycket mer vid 9 månader tycker jag inte är konstigt.

  • Maddi

    Mitt barn kröp inte förrän han var 10 månader. Så hur dom utvecklas är ju väldigt individuellt. Han är nu 20 månader och pratar inte än. En del är tidigare och en del är senare utan att de behöver vara något konstigt. 

    Han satt inte stadigt vid 6 månader heller, de påbörjades vid 7. 

  • Maddi
    Maddi skrev 2014-11-03 18:25:51 följande:

    Mitt barn kröp inte förrän han var 10 månader. Så hur dom utvecklas är ju väldigt individuellt. Han är nu 20 månader och pratar inte än. En del är tidigare och en del är senare utan att de behöver vara något konstigt. 

    Han satt inte stadigt vid 6 månader heller, de påbörjades vid 7. 


    Tillägger att han började ta sig upp på möbler vid 10-11 månader. Gick längs möbler vid 12, första steg vid 13 och en månad efter började han gå stadigare själv. 
  • Zawa

    Tack så mycket för era svar!

    Jag har ju som sagt inte så mycket att jämföra med, där av blir ju mitt normal inte andras normalitet. Det är jag mycket medveten om, och kände därför att jag ville fråga någon som kanske varit med om liknande. Flört

    Det är ju just de t- att säger vi att han var mitt barn nummer 2, hade jag varit mycket orolig med tanke på hur min dotter varit. Jag kan inte annat än att undra om det är något som är fel. Att han sitter så avdankad som en säck potatis helt ointresserad av omvärlden största tiden, det här med att kan korsar benen så han lägger fälleben på sig själv och att han nästan känns som att hålla en nyfödd på grund av det ostabila huvudet (fast 9 kg tung) får mig oroad. Men samtidigt vill jag inte skrämma upp min vän, om fallet är att det kan va helt normalt.

    Och i och med att han låg i magen utan fostervatten i nästan tre dagar fick mig att koppla att det kunde ha något med det att göra. Och att han fått sån där muskel svaghet eller liknande. Men då är det kanske bara jag som får tänka om Flört

  • cosinus

    Men kan han krypa och ställa sig måste han ju kunna hålla huvudet!

    När man bär barnen är de olika hur mycket de hjälper till. 2 av mina barn har varit som apungar och liksom hållit fast sig själva medan de andra 2 inte hjälpt alls utan varit just som säckar potatis och därmed jättetunga att bära fast de haft styrkan i kroppen

  • Browneyedgirl

    Det är verkligen inte din plats att spekulera i din väninnas barns utveckling. Även om du skulle ha fog för dina misstankar bör du hålla dem för dig själv. BVC har kunskapen och ansvaret för att följa detta barns utveckling, inte du eller någon annan här på FL.

Svar på tråden Något stämmer inte