• Ylislena

    Min femåring slår mig

    Hej!

    Jag har en son på 5,5 år som är oerhört intelligent och vetgirig. Han vill köra sig allt om allt och blir arg om man inte kan förklara hur något funkar eller varför något är på det eller det viset. Han lärde sig läsa helt själv genom att ljuda så han var fyra och nu både läser och skriver han. Han har även via appar på iPaden lärt sig räkna och klarar plus, minus, gånger och vissa bråktal. På dagis undrar se om vi tränar mycket men vi har inte tränat alls, bara svarat på hans frågor och förklarat så gott vi kan. Nu till problemet: han kan bli fruktansvärt arg på mig och min man och då slåss han, idag slog han mig stenhårt i huvudet då jag skulle bära in honom på rummet efter att han kastat en grej på sin yngre syster. Vi tolererar inte våld utan han får då gå till rummet i fem minuter och lugna ned sig plus iPadförbud. Då vi pratat efteråt säger han att han inte kan kontrollera sig själv för han blir så arg.

    Han är som sagt smart och kan sitta och rita/pyssla/bygga med Lego i timmar så koncentrationen är det inget fel på, på dagis är han en ängel enligt personalen, empatisk, hjälpsam, lyssnar uppmärksamt på vad de säger osv. Men det kan redan börja då jag hämtar. Ex. häromdagen frågade han så jag hämtade om han fick leka med en kompis och jag sa att det var för sent. Då började han skrika och bråka, slåss och kasta grejer omkring sig. Jag blev då arg och sa att han skulle klä på sig och gick ut så länge men då kom han springandes bakifrån och slog mig i ryggen med full kraft.

    Känner mig ledsen, maktlös och förstår inte varför han respekterar pedagogerna så mycket mer än mig? Hur ska vi hjälpa honom att kontrollera sina impulser?

  • Svar på tråden Min femåring slår mig
  • Penida

    Hur långa dagar på förskolan har han? Hur mycket tid tillbringar han per dag med er i genomsnitt utan ipad och andra "störningsmoment"  och där ni bara umgås?
    Det är givetvis helt fel det han gör men jag undrar om det kan ha att göra med frustration eller trötthet t.ex, ett sätt att få uppmärksamhet?
    Ibland är det lättare att göra något åt problemet om man ser att där kan finnas orsaker.
    Det är förövrigt vanligt att barn agerar ut där de känner sig tryggast så se inte det som ett nederlag.


    Avskyr CIO-metoder
  • Konservativ

    Han har sett mycket mer av dig än pedagogerna och han har ett helt annat förhållande till dig. Eftersom du är hans mamma.
    Det är klart att du är ledsen över att han bråkar och är arg på dig, men det ingår när man är förälder. Du är inte maktlös. Du kan ju bära in honom på hans rum. 

  • Ylislena

    Får tillägga att han inte spelar mkt iPad, det lät kanske så. Han får spela 1 tim/dag förutom på mån och ons som är iPadfria dagar. Han går mån-tors 8 tim, jag är fl. på fredagar.

  • Gizmo
    Ylislena skrev 2014-11-04 23:23:42 följande:
    Får tillägga att han inte spelar mkt iPad, det lät kanske så. Han får spela 1 tim/dag förutom på mån och ons som är iPadfria dagar. Han går mån-tors 8 tim, jag är fl. på fredagar.
    Om grabben spelar spel 1 tim per dag så är det mycket! 

    Ta honom till BUP, du måste sätta stop för hans beteende nu, det blir bara värre ju äldre han blir. 
  • MallaL

    Det låter som att han inte har respekt för dig, det verkar som att han är van att få bestämma, jag tror ni resonerar för mycket. I vissa lägen måste man som förälder bara bestämma, det gör dagisfröknarna, därför har han respekt för dem.

  • sextiotalist
    MallaL skrev 2014-11-05 07:52:45 följande:

    Det låter som att han inte har respekt för dig, det verkar som att han är van att få bestämma, jag tror ni resonerar för mycket. I vissa lägen måste man som förälder bara bestämma, det gör dagisfröknarna, därför har han respekt för dem.


    Där är du nog ute och cyklar, googla på explosiva barn

    TS, googla på explosiva barn, jag är säker på att du kan få hjälp där, det finns mycket att läsa och få stöd och hjälp där

    Jag var ett sk explosivt barn, visserligen slog jag inte mina föräldrar, men det jag har tagit med mig är att man inte kan ingjuta respekt och få ett lydigt barn genom att vara hård och bestämd 
  • MallaL
    sextiotalist skrev 2014-11-05 08:01:48 följande:

    Där är du nog ute och cyklar, googla på explosiva barn

    TS, googla på explosiva barn, jag är säker på att du kan få hjälp där, det finns mycket att läsa och få stöd och hjälp där

    Jag var ett sk explosivt barn, visserligen slog jag inte mina föräldrar, men det jag har tagit med mig är att man inte kan ingjuta respekt och få ett lydigt barn genom att vara hård och bestämd 


    Men han har ju respekt för pedagogerna och beter sig inte så på dagis?
  • sextiotalist
    MallaL skrev 2014-11-05 09:58:31 följande:
    Men han har ju respekt för pedagogerna och beter sig inte så på dagis?
    Det har inte med respekt att göra, utan att man beter sig olika med olika människor, det gör även små barn.
    Barn är ofta mer utåtagerande mot de som står dom närmast.
    När mitt eget barn var  trotsåldern, så trotsade han nästan aldrig på dagis, men hemma....
    När jag växte upp så var jag ett sk explosivt barn, men i skolan var jag en ängel, det hade inte det minsta med att jag hade mer respekt för läraren, hon var jättesnäll vad jag minns, mina föräldrar var jättestränga, men jag var utåtagerande och kaxig hemma, snäll som ett lamm i skolan
  • Snällspiken

    Alltså du beskriver EXAKT min son! Han är superdupersmart, lärde sig läsa själv på iPad när han var drygt 2,5, pratar franska och svenska med ett grymt ordförråd nu vid 4,5 år, läser riktiga böcker helt flytande, kan alla vägskyltar, kan grundläggande addition och division och lite multiplikation, ägnar sig gärna åt imitationer och ordvitsar, äter snyggt och prydligt och är på alla sätt bedårande lillgammal, bygger lego i timmar och... slåss! Bits! Vrålar! Slåss med tillhyggen! Dessutom är han väldigt melodramatisk, säger att han vill dö, eller att han vill slå ihjäl andra människor, att han hatar oss, att vi är idioter. Ibland släpar han runt storasyster i håret trots att hon gallskriker, det är förfärligt. Han har hållit på såhär sedan han var ett drygt år och det har hållit i sig och periodvis blivit värre, eller bättre. 

    Jag har svårt att få ihop hans båda "extremer"; å ena sidan har han så lätt för att uttrycka sig, å andra sidan är det liksom alltid nävarna som talar snabbast och tydligast. 

    Jag vet inte hur det är med din son, men vår respekterar definitivt andra vuxna, i synnerhet på dagis. Däremot är han inte överdrivet intresserad av andra barn. Han leker fint med dem men han har en tendens att se ner på dem för att de exempelvis inte talar "rätt" och påpeka deras brister på ett ganska känslokallt sätt. Om jag jämför med storasyster skulle jag säga att han inte är lika socialt kompetent. 

    Sedan, en samvetsfråga: Exploderar du eller din man, eller är ni alltid sansade? Jag och min man är rätt... eh... explosiva av oss. Förmodligen är det därifrån han har fått det. 

    En grej till: Kollar din son på våldsamma filmer och liknande? Vår gör INTE det, han är väldigt rädd för våld och monster och liknande och får lätt mardrömmar, så Alfons Åberg är typ det läskigaste han klarar av att se... Vi har inte ens en TV och iPaden leker han med max en kvart om dagen, sedan tröttnar han (vi har mest pedagogiska appar). 

    Det enda jag kan komma på som skulle kunna vara en orsak i ert fall är A. eventuella exploderande föräldrar och B. att det helt enkelt känslomässigt rör sig om högst normala barn, eller rentav lite ovanligt impulsiva, vilket inte alls hänger ihop med deras intellektuella utveckling. Vi som vuxna har bara extra svårt att hantera deras utbrott när de "borde" kunna resonera istället. 

  • Orcha

    Han är trygg med dig bara, därför exploderar han med dig.

    Det handlar inte om intelligens eller något annat utan om att han kan vara explosiv med dig.
    Hur du får honom att sluta är nog ett pågående samtal med honom när han är på bra humör.
    Sedan påminna varje gång explosionen närmar sig.

    Ett helvetiskt nötande under säkert ett halvår eller mer...


    Allt har en mening och korven den har två. Eller är det ändor? Jo ändor menar jag nog.
Svar på tråden Min femåring slår mig