• Äldre 6 Nov 21:34
    1642 visningar
    10 svar
    10
    1642

    Hur står en ut med väntan?

    Jag och sambon går otåligt och väntar på att ha bott ihop tillräckligt länge för att få ställa oss i kö på Reproduktionscentrum i Uppsala. Ni som har väntat på detta, hur står ni ut? Vad gör ni för att orka? Även om varje dag som går gör att vi är en dag närmare så känns det inte som om det går framåt. Vi har ju liksom inga riktiga riktmärken att sikta mot. Jag menar, nio månader bort är sååå långt bort. Det är ju en hel graviditet bort!

  • Svar på tråden Hur står en ut med väntan?
  • Cherry­baby
    Äldre 16 Nov 18:17
    #1

    Ni kan ställa er i kö fast ni inte bott ihop tillräckligt länge, men ni kan inte starta innan ni bott ihop tillräckligt länge. Vilket innebär att ni kan ställa er i kö redan nu för att komma fram fortare när det väl är läge! i min kommun gäller ca. 2 års väntetid från och med man ställt sig i listan

  • Äldre 18 Nov 19:37
    #2

    Vi pallade inte vänta, utan vände oss till en dansk klinik istället.

  • Äldre 21 Nov 21:42
    #3
    Cherrybaby skrev 2014-11-16 18:17:07 följande:

    Ni kan ställa er i kö fast ni inte bott ihop tillräckligt länge, men ni kan inte starta innan ni bott ihop tillräckligt länge. Vilket innebär att ni kan ställa er i kö redan nu för att komma fram fortare när det väl är läge! i min kommun gäller ca. 2 års väntetid från och med man ställt sig i listan


    Dessvärre fick vi inte ställa oss i kö redan. Vi har varit sambos allt för kort tid enligt Reproduktionscentrum. Men däremot sade kvinnan jag pratade med att det var okej att jag ringde något tidigare än vår två-år-som-sambos-månad, men det var som sagt för tidigt för det också.

    Men så har vi den fantastiska fördelen att det inte är någon kötid när vi sedan bott sambos i två år. Då är det vårdgaranti som gäller för undersökningarna och sedan sätter försöken igång. I alla fall är det den infon vi har fått.

  • Äldre 21 Nov 21:45
    #4

    men om någon kräver att man varit sambos länge..kan man inte bara ljuga och sagt att man varit det då?
    nu vet jag inte vad reprodoktionscentrum är men är det vanliga utredningar eller?

  • Cherry­baby
    Äldre 22 Nov 00:13
    #5
    Orvar skrev 2014-11-21 21:42:33 följande:

    Dessvärre fick vi inte ställa oss i kö redan. Vi har varit sambos allt för kort tid enligt Reproduktionscentrum. Men däremot sade kvinnan jag pratade med att det var okej att jag ringde något tidigare än vår två-år-som-sambos-månad, men det var som sagt för tidigt för det också.

    Men så har vi den fantastiska fördelen att det inte är någon kötid när vi sedan bott sambos i två år. Då är det vårdgaranti som gäller för undersökningarna och sedan sätter försöken igång. I alla fall är det den infon vi har fått.


    Knepigt. När man väl har tagit det stora beslutet vill man ju att det ska börja hända saker rätt så snart där efter.

    Har ni funderat på några andra alternativ?
  • Äldre 22 Nov 17:26
    #6
    Decibel84 skrev 2014-11-21 21:45:09 följande:

    men om någon kräver att man varit sambos länge..kan man inte bara ljuga och sagt att man varit det då?
    nu vet jag inte vad reprodoktionscentrum är men är det vanliga utredningar eller?


    Jag har förstått det som att det är folkbokföring som gäller så det går alltså att kolla upp på ett enkelt sätt om en vill. 


    Reproduktionscentrum är det ställe i Uppsala där en gör utredningar och allt kring assisterad befruktning.

  • Äldre 22 Nov 17:28
    #7
    Cherrybaby skrev 2014-11-22 00:13:36 följande:
    Knepigt. När man väl har tagit det stora beslutet vill man ju att det ska börja hända saker rätt så snart där efter.

    Har ni funderat på några andra alternativ?
    Exakt! Helst vill en ju ha startat igår!!

    För oss finns det inga andra alternativ i nuläget. Vi vill inte åka till Danmark när vi faktiskt får hjälp här i Sverige. Danmark kommer det att bli för barn nummer två. Vi vill ju inte förbruka våra chanser här i Sverige utan att ens ha fått använda ett enda litet försök, om du förstår vad jag menar. Heminsemination är inte heller något för oss.
  • Äldre 2 Feb 14:48
    #8

    Nu är det pirrigt! Idag ringde vi igen och berättade om läget. Beskedet vi fick var att det fortfarande egentligen var för tidigt men att hon kunde anteckna oss så att vi fick en kallelse senare i vår när det började närma sig vårt tvåårsdatum. Vårt tvåårsdatum är i augusti och däremellan är det ju semesterstängt, därför kan vi få göra undersökningar mm innan dess för att starta med insemination i augusti, september. Shit! Det känns så himla stort att det nu äntligen är på gång. Efter att ha otåligt gått och väntat på att vi ska få ringa igen ska vi nu otåligt vänta på en kallelse. Men det här känns ändå som en lättare typ av väntan. Nu är det ändå på gång. Det är enbart ett fåtal månader innan det är dags och innan dess kan vi förbereda oss mentalt och starta planeringen för framtiden.

  • Äldre 4 Feb 13:04
    #9

    Orvar, bara så ni INTE blir besvikna men vårdgarantin gäller INTE vid insemination och det är det som man får börja med. Så vida ni inte är typ 35+

  • Äldre 10 Feb 13:24
    #10

    Vi har fått informationen från Reproduktionscentrum i Uppsala att vårdgarantin gäller så jag hoppas att det stämmer. Men sedan kanske det handlar om undersökningarna inför insemination. Sedan vid själva inseminationen får vi väl bara ta det när det kommer. Men vi har pratat med dem på Reproduktionscentrum om detta och vi blir kallade till kuratorsamtal, undersökningar m.m. längre fram i vår och sedan, om allt går som det ska, kan vi starta själva inseminationerna efter sommaren ungefär.

Svar på tråden Hur står en ut med väntan?