• Äldre 8 Nov 16:59
    8087 visningar
    10 svar
    10
    8087

    Ljuga för banken för bolån?

    Jag tittar på ett hus som kostar 975 000.

    Jag äger ett hus utan skulder som är taxerat på 900 000

    Jag har drygt 400t - 500t i kontantinsats.

    MEN jag är ensam.

    Min fundering: kan jag säga till banken att jag ska sälja mitt hus fast jag inte ska det? Kommer dom följa upp mig och "se till" att jag säljer kåken för att få bolån på 1miljon? Kommer dom kräva att jag säljer huset först innan lånet blir beviljat?

  • Svar på tråden Ljuga för banken för bolån?
  • Äldre 8 Nov 17:04
    #1

    Jag tror inte de kommer kräva att du säljer huset. Men däremot kanske de vill ha det som säkerhet om din ekonomi kräver det. 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Äldre 8 Nov 19:58
    #2

    Varför vill du ha två hus? Kommer det ena generera in intäkt?

  • Äldre 9 Nov 01:31
    #3

    Jag tror inte att du behöver ljuga ens då du har 50% av vad huset kostar. Skulle du få sälja det "nya" huset så kan du ju lösa ut lånet.

  • Äldre 9 Nov 16:26
    #4

    Jag tror ändå att de är BENHÅRDA att man måste ha en fastinkomst?

  • Äldre 9 Nov 16:27
    #5
    Stokke skrev 2014-11-08 19:58:26 följande:

    Varför vill du ha två hus? Kommer det ena generera in intäkt?


    Jag hyr ut det andra.
  • Äldre 19 Apr 21:29
    #6
    serioustalk skrev 2014-11-08 16:59:52 följande:

    Jag tittar på ett hus som kostar 975 000.

    Jag äger ett hus utan skulder som är taxerat på 900 000

    Jag har drygt 400t - 500t i kontantinsats.

    MEN jag är ensam.

    Min fundering: kan jag säga till banken att jag ska sälja mitt hus fast jag inte ska det? Kommer dom följa upp mig och "se till" att jag säljer kåken för att få bolån på 1miljon? Kommer dom kräva att jag säljer huset först innan lånet blir beviljat?


    Jag tror att så länge du betalar dina lån så ska det gå bra. Mycket beror även på vad som står i dina lånevillkor.
  • Äldre 29 Apr 23:49
    #7

    Det som är intressant för banken är din inkomst samt om du har några minderåriga barn att försörja.

  • gbgumm­an
    Äldre 30 Apr 08:06
    #8

    Tror inte de bryr sig om det huset. Du får sätta det som säkerhet för ditt lån. Ägde tomten vi skulle bygga på och använde den bl.a. som säkerhet när byggkredit skulle tas.

  • Äldre 10 May 19:23
    #9

    Olika på olika banker. Min mamma fick lån på 1milj för en lägenhet fast hon varken hade fast anställning eller särskilt mycket kontanter (dock så det täckte minimikravet på 15%) eller någon annan säkerhet. De sa att lägenheten hon köpte i sig räckte som säkerhet för lånet. Det var Nordea. 

    Men om du har en fast inkomst borde det väl inte vara några problem någonstans? Du behöver ju bara låna en halv miljon, det kan ju nästan vem som helst göra. Så varför tror du att det skulle kunna bli problem?

  • Äldre 10 May 19:30
    #10
    +1

    Ni vet att tråden är typ fyra år gammal?

Svar på tråden Ljuga för banken för bolån?