• edko

    Är vitlök bra om man vill gå ner i vikt?

    Hej Familjeliv! Jag har ett problem, jag har äcklig tjockismage vilket jag önskar bli av med. Jag satt och kollade runt lite på google och fick fram detta:

    http://twicebloggar.blogspot.se/2010/10/vitlok-hjalper-dig-att-ga-ner-i-vikt.html

    Men jag fick även fram detta:

    http://mabra.com/at-dig-till-plattare-mage-pa-fyra-dagar/

    Där står följande:


    Hej då het sås

    Gillar du stark mat? Prova att låta magen vila från dina smakpreferenser under en vecka ? det kan göra stor skillnad! Stark mat som peppar, chili, vitlök, senap etc ökar produktionen av magsyra. Detta kan i sin tur orsaka irritationer i mage och tarm ? med smärta och en känsla av uppblåshet som följd.

    Vilket stämmer egentligen?

  • Svar på tråden Är vitlök bra om man vill gå ner i vikt?
  • dirty88

    Din första länk pratar ju om viktnedgång. Din andra länk handlar om uppsvullnad från gaser. 

    Rent konkret så påverkar inte vitlök din upp eller nedgång i någon som helst mätbar relevans. Finns i princip ingen mat som är bra eller dålig för att gå ner i vikt. Ät mindre

  • Anonym (asdasd)
    edko skrev 2014-11-17 20:39:41 följande:

    Ok, kan man gå ner i vikt utan att styrketräna?


    Självklart kan du det, se över vad du äter bara....
  • edko
    Anonym (asdasd) skrev 2014-11-17 20:44:57 följande:
    Självklart kan du det, se över vad du äter bara....
    Oj, det är såpass alltså? Vad rekommenderar du?
  • Anonym (e)

    Om du vill gå ner i vikt så är det en sund balanserad kost där du inte tillför mer kalorier än vad du gör av med, det bästa. 
    Satsa på grönt, och fyll på med protein och lite kolhydrater.
    Ät ofta, små mål, låt det aldrig gå mer än 3 timmar mellan varje mål, så att du aldrig hinner bli alltför hungrig
    Hunger är din värsta ovän om du vill gå ner i vikt, det är då du riskerar att äta okontrollerat och oplanerat, då är risken överhängande att det är det första bästa som går snabbt som åker ner och det är sällan det bästa för dig.
    Om du tycker det är svårt kontakta ett proffs, en dietist så får du mer hjälp, stöd och råd. 

  • edko
    Anonym (e) skrev 2014-11-17 20:50:04 följande:

    Om du vill gå ner i vikt så är det en sund balanserad kost där du inte tillför mer kalorier än vad du gör av med, det bästa. 
    Satsa på grönt, och fyll på med protein och lite kolhydrater.
    Ät ofta, små mål, låt det aldrig gå mer än 3 timmar mellan varje mål, så att du aldrig hinner bli alltför hungrig
    Hunger är din värsta ovän om du vill gå ner i vikt, det är då du riskerar att äta okontrollerat och oplanerat, då är risken överhängande att det är det första bästa som går snabbt som åker ner och det är sällan det bästa för dig.
    Om du tycker det är svårt kontakta ett proffs, en dietist så får du mer hjälp, stöd och råd. 


    På så vis, vad rekommenderar du?
  • dirty88
    edko skrev 2014-11-17 20:51:37 följande:
    På så vis, vad rekommenderar du?
    Ska du gå ner i vikt bör du räkna kalorier. Ät vad du vill men räkna kalorier.

    här kan du räkna ut ditt dagliga ungefärliga kaloribehov mabra.com/rakna-ut-ditt-dagliga-kaloribehov/

    Där det står aktivitetsnivå råder jag dig att välja en lägre än vad du tror. Känner du att du har en "mellan" aktivitetsnivå så välj "låg istället". 

    Ju fetare du är desto större kaloriunderskott kan du unna dig men någonstans mellan 500kcal och 1000kcal underskott per dag är rimligt. Är du ofantligt fet kan du äta ännu mindre. 
  • Anonym (asdasd)
    edko skrev 2014-11-17 20:46:59 följande:
    Oj, det är såpass alltså? Vad rekommenderar du?
    Jag tycker LCHF funkar bra. Man slipper gå mätt och går ner i vikt.
    Jag förstår inte riktigt om du trodde att du kunde fortsätta äta som vanligt bara du stoppade i dig något piller...
  • edko
    Anonym (asdasd) skrev 2014-11-18 10:19:52 följande:
    Jag tycker LCHF funkar bra. Man slipper gå mätt och går ner i vikt.
    Jag förstår inte riktigt om du trodde att du kunde fortsätta äta som vanligt bara du stoppade i dig något piller...
    Jag vet inte hur jag tänkte där, förmodligen har det att göra med att jag har hört av folk som tränar hårt att man kan äta vad man vill så länge man förbrukar mer än vad man tar in. 
  • Dixie
    edko skrev 2014-11-17 20:39:41 följande:

    Ok, kan man gå ner i vikt utan att styrketräna?


    ja, det är ju "bara" att äta mindre än du gör av med!
  • Dixie
    edko skrev 2014-11-18 10:44:40 följande:
    Jag vet inte hur jag tänkte där, förmodligen har det att göra med att jag har hört av folk som tränar hårt att man kan äta vad man vill så länge man förbrukar mer än vad man tar in. 
    det är ju hela poängen med viktnedgång - att äta mindre energi än du gör av med - detta kan ju inga piller hjälpa dig med! 
  • edko
    Dixie skrev 2014-11-18 11:04:42 följande:
    det är ju hela poängen med viktnedgång - att äta mindre energi än du gör av med - detta kan ju inga piller hjälpa dig med! 
    Hemligheten är alltså att äta sig mätt men äta kanske tre gånger per dag alltså?
  • Anonym (e)
    edko skrev 2014-11-17 20:51:37 följande:
    På så vis, vad rekommenderar du?
    Du fick ju mina rekommendationer i inlägg 5.
    Men du verkar ha många frågor och vara lite vilsen i det här, kanske du borde prata med en dietist och få ställa dina frågor.
  • Anonym (e)
    edko skrev 2014-11-18 11:27:52 följande:
    Hemligheten är alltså att äta sig mätt men äta kanske tre gånger per dag alltså?
    Hemligheten som du kallar det , är att ge kroppen precis den näring och dom kalorier som kroppen kräver, men inte mer.
    Det är en konst men träning ger färdighet.
  • Dixie
    edko skrev 2014-11-18 11:27:52 följande:
    Hemligheten är alltså att äta sig mätt men äta kanske tre gånger per dag alltså?
    var läser du det??
    det är ingen hemlighet vi pratar om här - det är fakta - om du ska gå ner i vikt måste du göra av med mer energi än vad du ger din kropp. 

    man kan inte säga att du ska äta dig mätt 3 gånger per dag - det handlar ju om hur mycket du äter per gång, vad du äter och hur mycket du motionerar! Det bästa vore nog för dig att besöka en dietist, som kan hjälpa dig att lägga upp ett korrekt matschema.
Svar på tråden Är vitlök bra om man vill gå ner i vikt?