• oliphant

    Linné kliniken

    Nu är det bestämt i december börjar vi våran utredning på Linné kliniken i Uppsala. Jag tycker att det känns bra men också lite läskigt. Ni som redan varit där kan inte ni berätta lite mer om vad som väntas och hur är första besöket?

  • Svar på tråden Linné kliniken
  • smultronoga

    Vi ska dit på torsdag nästa vecka. Prover är tagna på hemmaplan men inte gubben är utredd. Min äggreservs prov är rätt lågt och fått nej av sofiahemmet men till linne var vi välkomna ändå. De tittar tydligen på mer saker och bedömmer enligt något protokoll. En kollega gick dit och fick hjälp. Flr mig könns som en dom ska komma om de kan hjälpa en eller inte. Vi har försökt i 2 år snart. 2 spontana gravidi med 1mf och ett Ma i mars när de upptäckte att det dött i v 5-6. Försökt att få hjälp i sen imars eftersom inget händer trots pos äl stickor vsrje gång

  • Mira14
    oliphant skrev 2014-11-09 12:51:46 följande:

    Nu är det bestämt i december börjar vi våran utredning på Linné kliniken i Uppsala. Jag tycker att det känns bra men också lite läskigt. Ni som redan varit där kan inte ni berätta lite mer om vad som väntas och hur är första besöket?


    Hur kommer man dit? Av barnmorskan fick jag ett nummer till Repruduktionscentrum på Akademiska. Borde jag ringa privat klinik istället? Kostar det? Vi har försökt i ett år och det har inte hänt någonting!
  • smultronoga

    jag ringde direkt till linne kliniken telefonnr 018-550044. fick komma drygt 6 veckor senare. det kostar som ett vanligt läkarbesök 300 kr ( frikort gäller) och utredningen vet jag inte men står som vanligt besök. själva beh kan man ju få gratis ifrån lanstinget om de skickar dit och om man är under en viss ålder. vi kommer att få betala allt själv eftersom jag är 41. ivf beh kostar 28000 kr per beh om de kan frysa in så kostar nästa isf 11 000. Medinerna går på ungefär 2100 kr. men ´jag hade en medicin hemma sen tidigare + att jag kommer upp i högskostnads beloppet.

    de har sammarbete med olika läkare ute i landet så man kan isf bara vara där 1 gång för beslut

    Ring def dit och hör med dom. Vi börjar med beh i början på jan och ev äggplock i sluten på jan. urmysig klinik privat. ligger under takknocken i ett hus strax innan akademiska. kände som att kliva in i varadagsrummet när man kom dit. urmysig personal som hjälper en med allt.

  • Kvinna30plus

    Vi var där i början av november. Fick tid ca en månad efter jag ringde. Hon vi träffade var väldigt bra och trevlig! Nu blev vi faktiskt gravida på den ägglossning jag hade två dagar innan vi var där! så nu går jag in i v.7 på torsdag. :)

    Men för min del var det skönt att få bekräftat ett bra AMH-värde, att det såg bra ut, och att det såg bra ut för mannen. Det jag tyckte var skönt att få alla svar på ett besök, då jag tog blodproven två veckor innan, å mannen lämnade in sitt prov några timmar innan vi hade vår tid. Så fick vi många svar på en gång. 

    Nästa steg hade annars varit spolning.

  • Mira14

    Tack för era svar

    Men kan inte landstinget hjälpa er om det inte kostar mer än ett läkarbesök där? Dock är de ju inte direkt kända för att vara snabba... Ska ringa och boka tid för utredning på Linné nu i alla fall, det är ju härligt att de inrett det mysigt, jag har svårt för sjukhus så det är ju väldigt bra!

    Har jag förstått rätt att de gör gynundersökning på första besöket? På landstinget är det tydligen bara prover som görs och att man kanske får komma tillbaks på undersökning!

  • Kvinna30plus
    Mira14 skrev 2014-12-01 22:03:03 följande:

    Tack för era svar

    Men kan inte landstinget hjälpa er om det inte kostar mer än ett läkarbesök där? Dock är de ju inte direkt kända för att vara snabba... Ska ringa och boka tid för utredning på Linné nu i alla fall, det är ju härligt att de inrett det mysigt, jag har svårt för sjukhus så det är ju väldigt bra!

    Har jag förstått rätt att de gör gynundersökning på första besöket? På landstinget är det tydligen bara prover som görs och att man kanske får komma tillbaks på undersökning!


    Här där jag bor måste man bott ihop ett år...vi har varit särbos....och orkade inte ta den diskussionen så därför bokade vi på Linne....för ville ta bort min oro om det var något som var fel på oss....

    ja man gör gyn undersökning med ul.
  • Mira14
    Kvinna30plus skrev 2014-12-01 22:08:09 följande:
    Här där jag bor måste man bott ihop ett år...vi har varit särbos....och orkade inte ta den diskussionen så därför bokade vi på Linne....för ville ta bort min oro om det var något som var fel på oss....

    ja man gör gyn undersökning med ul.
    Ok jag förstår! Tråkigt att landstinget ska ha massa "regler", allt ser ju inte längre ut som det gjorde för 50 år sedan nu finns det ju till och med gifta par med barn som bor isär!

    Skönt att få allt undersökt på ett och samma besök!
  • smultronoga

    jag hade tagit prover innan men de gör en gyn ul när man är där och sen kan partnern lämna sperma prov direkt. Inte direkt trevligt rum tyckte gubben men fick till det iaf. I samband med vårat besök fick jag instruktioner på en gång ang injektionsbeh och sen sköt allt via mailen. Om man har några frågor så är det bara att ringa och fråga. Så för vår del så börjar det den 4/1 med spray 2 ggr/d  som sätter en i klimakteriet. När jag fått mens så ringer jag dit så får jag ett datum när jag ska börja ta injektionerna för att stimulera. Sen åker man dit 1-2 ggr för vul och prover. Sen beslutas det om vilken vecka man gör ägguttaget. så preliminärt v 5 dvs slutet på jan om det funkar som det ska

Svar på tråden Linné kliniken