• Äldre 11 Nov 19:59
    1933 visningar
    9 svar
    9
    1933

    Ångest över val av fadder till dop!

    Jag behöver råd!

    Jag är gravid med vårt andra barn och jag har sedan länge vetat vilka jag skulle välja som faddrar, min syster (är nu fadder till första barnet) och min brorson som växt upp med oss och som är som en bror för mig.

    När vi skulle döpa vår dotter så valde min man att också hans bästa vän skulle vara fadder tillsammans med min syster. Men det var inte säkert att han kunde. Så när jag då såg hur glad min systers son var i vår lilla tjej så frågade jag honom om han kunde tänka sig att vara fadder om inte min mans vän kunde.. Han blev så himla glad så det slutade med att det blev tre faddrar men att min syster och mannens vän räknas som gudmor/gudfar.

    Nu är det så att min syster har också en dotter som blev väldigt avundsjuk.. Hon är myndig men har ett handikapp som gör att hon kanske är som en 14 åring i huvudet. Så för att slippa ta diskussionen då sa jag bara att vi får se hur det blir med nästa barn för då väljer jag en manlig fadder och min man en kvinnlig.. Men hon säger nu att jag lovat henne.

    På min dotters 1 års kalas diskuterade jag och min man att min brorson var perfekt som gudfar för bebis i magen och min systerdotter hörde detta och blev arg och sa massa dumma saker. Jag förstår att jag måste tänka på att hon är som en 14 åring men jag vill inte ha henne som fadder. Hon beter sig illa, ljuger om farliga saker, och hon får ALLTID som hon vill bara för att alla är rädda att hon ska få ett utbrott.. Jag är så trött på det. Självklart älskar jag henne pch hon får träffa mina barn när hon vill men varken jag eller min man vill ha henne som fadder. Och den här gången är det min mans tit att välja två faddrar..

    Jag får riktigt elaka meddelanden från systerdotter och häromdagen började kag faktiskt gråta.. Det har gått så pass långt att jag inte ens vill ha något dop för att folk tycker jag ska göra si eller så.

    Hjälp mig! Är jag bara överkänslig eller är det okej att säga nej. Måste jag välja henne bara för att hon är som en 14 åring och blir ledsen?? Kag menar, som alla hennes utbrott går dom ju över...

    Blev lite rörig men hoppas ni förstår!

  • Svar på tråden Ångest över val av fadder till dop!
  • Steven­Diese
    Äldre 11 Nov 20:03
    #1

    Är du/ni religiösa?

  • Äldre 11 Nov 20:26
    #2

    Nej.

  • Steven­Diese
    Äldre 11 Nov 20:31
    #3

    Varför döper ni era barn?

  • Äldre 11 Nov 20:35
    #4

    Vad hör det till frågan att göra?

  • Steven­Diese
    Äldre 11 Nov 20:47
    #5
    +1

    Ok, du har rätt. Dumt av mig. Är motståndare till att icke religiösa döper sina barn. Många vet inte vad ett dop är för något. En del tror att man ger dem namnet på dopet, vilket är helt fel.

    Nåväl, jag ville egentligen förstå hur ditt synsätt gällande detta är.

    Jag tänker att eftersom en fadders främsta uppgift är att be för barnet och att lära barnet att be så är det inte så viktigt för icke religiösa vem som väljs till fadder eller hur många faddrarna är. För hade det med vårdnad vid ev dödsfall att göra nu är det mer ett hedersuppdrag. Därför tycker jag att ni gott kan ha alla dessa som faddrar.

  • Steven­Diese
    Äldre 11 Nov 20:48
    #6

    Förr ska det stå! Inte för

  • Steven­Diese
    Äldre 11 Nov 20:50
    #7

    Missade det där med elaka meddelanden. Det komplicerar ju frågan. Men eftersom hon verkar ha någon slags utvecklingsstörning så kanske det är normalt för henne?

  • Äldre 11 Nov 23:05
    #8

    Alltså gudfar, gudmor och fadder är samma sak, så där behöver ni inte göra någon skillnad. Ni kanske kan säga att ni vill ha samma faddrar till båda barnen (om det nu är så?) eller vilka faddrar hade ni tänkt nu? Är det bara brorsonen som ska vara fadder åt båda barnen?

  • Äldre 11 Nov 23:20
    #9

    Vad ska faddrar göra, rent faktiskt, i era barns liv?

    Det flesta faddrar gör ingenting och då spelar det väl ingen roll.


    42.
Svar på tråden Ångest över val av fadder till dop!