• Anonym (Förtv­ivlad)
    Äldre 14 Nov 04:27
    1851 visningar
    14 svar
    14
    1851

    har han rätt att slå mig?

    Hej!
    Jag är så jävla ledsen och förbannad!
    Jag är 19 år och bor fortfarande hemma( då mina föräldrar är rätt så överbeskyddande och vill att jag ska göra det.)
    Jag bodde med en vän från att jag fyllde 18 i ungefär 1 år till nyligen då jag flyttade hen eftersom att mamma ständigt var orolig. Jag uppskattar verkligen att dom bryr sig. Jag får ju självklart gå ut, träffa kompisar och göra i stort sätt vad jag vill(så länge det inte är nå dumheter förstås)
    Men igår när jag kom hem, ca 01 efter att ha varit hemma hos en vän, så står min pappa och väntar på mig i dörren. När jag öppnar ytterdörren står han där och skriker och undrar vart jag har varit och kallar mig massa fula ord. När jag svarade med att "men du vet ju vart jag har varit" så började han slå mig.. Väldigt hårt också. Först gav han mig en örfil och sen brottade han ner mig på golvet och fortsatte att slå tills mamma märkte detta och försökte få honom ifrån mig. Jag blev jättearg och förbannad och känner mig kränkt.

    Jag förstår inte om jag har gjort något fel? Har han verkligen rätt att slå mig med tanke på att han är min pappa och jag bor under hans tak(deras egna önskemål). Vad borde jag göra åt detta?
    Så tacksam för svar och råd

  • Svar på tråden har han rätt att slå mig?
  • Äldre 14 Nov 04:32
    #1
    INGEN i hela världen har rätt att slå dig. Inte ens din pappa. Du kan anmäla honom för misshandel.
  • Anonym (Förtv­ivlad) Trådstartaren
    Äldre 14 Nov 04:55
    #2
    DeLo skrev 2014-11-14 03:32:11 följande:

    INGEN i hela världen har rätt att slå dig. Inte ens din pappa. Du kan anmäla honom för misshandel.


    Nej så sant. Men vad händer med honom om jag anmäler honom? Vill ju egentligen inte att någonting ska hända med honom då han är en jättebra pappa i övrigt men vill att han ska veta att det inte är okej.
  • Anonym (Förtv­ivlad) Trådstartaren
    Äldre 14 Nov 05:20
    #4
    Alexandre Nayle skrev 2014-11-14 04:03:12 följande:

    Döda honom. Jag menar det. Sover han just nu?


    Ja han sover men skulle aldrig kunna skada honom!
  • Alexan­dre Nayle
    Äldre 14 Nov 05:24
    #5
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2014-11-14 05:20:19 följande:
    Ja han sover men skulle aldrig kunna skada honom!
    Jag vet, det var ett skämt.

    Han har INTE  rätt att slå dig. Oavsett vilken tid du kommer hem. OAVSETT hur gammal du är, 19 lr yngre
  • Anonym (Förtv­ivlad) Trådstartaren
    Äldre 14 Nov 05:32
    #6
    Alexandre Nayle skrev 2014-11-14 04:24:39 följande:
    Jag vet, det var ett skämt.

    Han har INTE  rätt att slå dig. Oavsett vilken tid du kommer hem. OAVSETT hur gammal du är, 19 lr yngre
    Jo det förstod jag :)

    Nej det är klart. Vet inte vad jag ska göra bara.
  • Anonym (nej)
    Äldre 14 Nov 05:50
    #7

    Nej, man har aldrig rätt att slå andra oavsett anledning. Eller det finns väl ett undantag, nödvärn, då man har rätt att bruka våld i självförsvar. Men din pappa agerade ju inte i självförsvar om jag förstår det korrekt.

    Gör en polisanmälan. Den kommer säkerligen inte leda någonstans men fungerar som en marnering mot din pappa om att han gått över gränsen. Och den kan ju vara bra att ha om det skulle visa sig att din pappa nu systematiskt kommer att börja misshandla dig och resten av familjen.

    Om det inte löser sig på något sätt eller han hoppar på dig igen kan det vara nödvändigt för dig att börja fundera på att flytta hemifrån igen.

  • Anonym (Mamma­)
    Äldre 14 Nov 07:11
    #8

    Anmäl din pappa för misshandel! Ingen har rätt att slå dig. Du borde fundera på att flytta hemifrån igen, som en markering att du inte tolererar detta. 

  • Anonym (...)
    Äldre 14 Nov 09:16
    #8

    På vilket jävla vis är skitstöveln en bra pappa då? 
    Bägge dina föräldrar låter rubbade - de håller fast dig och kontrollerar dig - och SLÅR dig.

    Polisanmäl och spring så jäkla fort du kan, så långt bort du kan! Karln är sjuk i huvet och det är ganska vanligt att man misstar psykopater för fina och bra, så det är inte på något sätt ditt fel, men du måste frigöra dig från dem nu, för de är farliga för dig...

  • Anonym (Förtv­ivlad) Trådstartaren
    Äldre 14 Nov 16:20
    #9

    Vad gulliga ni alla är som svarar!

    Jag pratade med mamma tidigare idag om att jag ville flytta igen så jag ska nog göra det.

  • Äldre 28 Nov 18:29
    #10
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2014-11-14 04:55:23 följande:
    Nej så sant. Men vad händer med honom om jag anmäler honom? Vill ju egentligen inte att någonting ska hända med honom då han är en jättebra pappa i övrigt men vill att han ska veta att det inte är okej.

    Ingen i världen har rätt att misshandla dig. Han måste anmälas för detta så att han inser hur fel han har handlat.
    En anmälan med förhoppningsvis följande rättegång och straff skulle nog få honom inse hur fel hans agerande var.


    Detta behöver inte betyda att du bryter kontakten med honom, det är ju upp till dig.

  • Anonym (Hmm)
    Äldre 28 Nov 19:51
    #11

    Anmäl aset.

  • Anonym (nej)
    Äldre 28 Nov 19:55
    #12
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2014-11-14 16:20:52 följande:

    Vad gulliga ni alla är som svarar!

    Jag pratade med mamma tidigare idag om att jag ville flytta igen så jag ska nog göra det.


    Låter som en bra ide. Och kom ihåg att du inte behöver varken deras tillåtelse eller välsignelse för att flytta hemifrån.

    Lycka till!
  • Anonym (*)
    Äldre 28 Nov 20:13
    #13

    Hur jobbigt det än är så borde du anmäla din pappa. Hade det varit en utomstående man som slagit dig hade du troligtvis inte tvekat, men när ni är i nära relation såhär så tänker man oftast inte helt klart. Du älskar förmodligen din pappa och är orolig för honom. Men det är faktiskt han som har gjort fel och han måste ta konsekvenserna av sitt agerande. 


    Tycker också att du borde fundera på att flytta hemifrån igen. Det låter inte sunt att bo kvar i sådana kontrollerade förhållanden. Lycka till.

Svar på tråden har han rätt att slå mig?