• Anonym (Längtan)

    Blivit en bitter person på grund av att min partner vill vänta med barn. Hur ska jag känna lycka?

    Det hela började med att jag blev oplanerat gravid. Min partner kände att abort var rätt beslut men jag kände mig egentligen mest chockad och kunde inte fatta något rationellt beslut. Så det slutade med att jag lyssnade på mig partner och gjorde abort. Efter det har mitt liv varit tomt och grått. Jag har slutat med precis allting som jag tidigare tyckte var roligt och det känns som om det enda jag gör är att fundera på barn.

    Ni tänker kanske att jag förmodligen är deprimerad, men det tror jag inte att jag är. Jag känner bara innerligt att målet med mitt liv är att få barn. Dessutom känner jag ångest över att jag tagit bort ett barn som jag önskar att jag hade. Allting som tidigare kändes viktigt som exempelvis karriär, träning och vänner känns numera helt meningslöst i jämförelse med att skaffa barn.

    Jag lever med personen som jag vill dela mitt liv med, problemet är bara att han vill vänta med att skaffa barn. Jag känner seriöst att jag inte vet om jag kan vänta. Jag inser själv att jag måste börja försöka att "leva" mitt liv igen och blir lycklig, men det känns verkligen som att det inte går. Jag har försökt göra saker som tidigare kändes roligt, men numera känns det bara som att jag låtsas vara glad. Den där personen som jag tidigare varit är borta.

    Finns det någon som känner som jag? Har ni några tips på hur jag ska hantera mina känslor?

  • Svar på tråden Blivit en bitter person på grund av att min partner vill vänta med barn. Hur ska jag känna lycka?
  • Anonym (anonym)

    Hur länge sedan var det som du gjorde aborten?

    Efter att jag gjorde abort var jag länge ledsen och tänkte mycket på barn och att jag ville ha barn även om jag kände att det var rätt beslut just då.

    Hur tänker du när du säger att du tror att meningen med ditt liv är barn?

    Jag tror att du måste bli lycklig i dig själv och känna att barn är en krydda och glädje i livet men inte meningen med ditt liv.

    Det kommer att komma en tid när det är rätt läge för barn och kanske har din sambo goda skäl att vilja vänta?

  • Anonym (Längtan)
    Fennyxx skrev 2014-11-14 21:36:47 följande:

    Prata med partnern? Komma överens om hur länge barnväntandet ska pågå?


    Jag har försökt prata om det med honom. Men jag tycker att jag får rätt dålig respons. Han säger att han vill ha barn snart, men kan inte precisera närmare. Tror att det delvis handlar om att han inte har jobb just nu. Men jag ha jobb, så ekonomin är ju inte något större problem.
  • Anonym (Längtan)
    Anonym (anonym) skrev 2014-11-14 21:54:03 följande:

    Hur länge sedan var det som du gjorde aborten?

    Efter att jag gjorde abort var jag länge ledsen och tänkte mycket på barn och att jag ville ha barn även om jag kände att det var rätt beslut just då.

    Hur tänker du när du säger att du tror att meningen med ditt liv är barn?

    Jag tror att du måste bli lycklig i dig själv och känna att barn är en krydda och glädje i livet men inte meningen med ditt liv.

    Det kommer att komma en tid när det är rätt läge för barn och kanske har din sambo goda skäl att vilja vänta?


    Tack för ditt svar!

    Det var ungefär ett år sedan aborten. Jag har hela tiden tänkt att det ska kännas bättre snart. Att jag gjorde aborten känns nog lite enklare nu men barnlängtan är ännu starkare nu. Sett till övriga omständigheter var aborten kanske rätt beslut men jag är ändå övertygad om att vi hade fixat det.

    För mig har det nog alltid varit så att att jag känt att ge mycket till andra har varit det som fått mig att må bra. Att ta hand om andra och finnas där för andra. Även när jag utbildade mig kände jag att det inte bara var för min skull utan även min framtida familjs skull. Jag känner verkligen att barn skulle skapa en helt annan mening med mitt liv.

    Men jag håller mig dig om det du säger, att jag borde försöka bli lycklig redan nu. Men jag är rätt övertygad om att det är avsaknaden av barn som gör att jag inte kan känna mig lycklig. Så jag vet verkligen inte hur jag ska lyckas ändra mina tankar. Nu känns det som om jag väntar på ett få leva det liv jag vill leva.

    Jag vet inte varför min partner vill vänta. Men han har inget jobb just nu. Men jag ett rätt välbetalt jobb och kan försörja oss. Han har sagt att han också vill, men inte just nu. Hade varit så mycket enklare om han kunde säga att vi kan börja om ett halvår eller så.
  • Threezool
    Anonym (Längtan) skrev 2014-11-15 09:33:42 följande:

    Jag har försökt prata om det med honom. Men jag tycker att jag får rätt dålig respons. Han säger att han vill ha barn snart, men kan inte precisera närmare. Tror att det delvis handlar om att han inte har jobb just nu. Men jag ha jobb, så ekonomin är ju inte något större problem.


    Men om du skulle förlora dit jobb då? Det är ju bättre att båda har jobb innan som även förbättrar sin föräldrapenning.

    Jag håller även med en ovan att barn ska aldrig ses som orsaken till att man blir lycklig, det är något man måste hitta hos sig själv först.
  • Anonym (Deprimerad)

    Det du beskriver är ju att vara deprimerad Men det går att komma ur det. Prata med en kurator men be också om att de tar ett d vitamintest för det kan delvis vara därför du känner som du gör. Så var det för mig. Jag blev mycket bättre efter att ha ätit d vitamin ett tag för att få upp halten av det i kroppen, men en del av depressionen fanns ju kvar ändå.

    Nu mår jag bättre, men jag märker att det krävs mindre för att jag ska må dåligt än förr, så helt bra är jag nog inte.

    Försök fundera själv på hur länge du vill vänta, kanske inte så lätt just nu, men när du landat lite i dig själv och dina känslor så fundera på det. För vissa kan det hjälpa att handla lite småsaker till en bebis, för andra blir det värre, du känner dig själv bäst och kan avgöra.

    Lycka till.

  • Anonym (Längtan)
    Threezool skrev 2014-11-15 09:49:35 följande:
    Men om du skulle förlora dit jobb då? Det är ju bättre att båda har jobb innan som även förbättrar sin föräldrapenning.

    Jag håller även med en ovan att barn ska aldrig ses som orsaken till att man blir lycklig, det är något man måste hitta hos sig själv först.
    Ja det är klart att det är bättre om båda har jobb. Men med tanke på att jag skulle få en rätt bra föräldrapenning så skulle vi inte få problem att klara oss ekonomiskt. Men min partner kommer förhoppningsvis att få jobb snart, så då är även den biten avklarad.

    Jag tycker faktiskt att det verkar som att de som har barn ofta är lyckligare över sina liv. Sedan verkar många omvärdera vad de tycker är viktigt för att de ska må bra. Jag väntar mig inte att mitt liv skulle bli underbart varje sekund bara för att jag hade barn, men jag tror att jag i grunden skulle känna större lycka och mening. Det känns mer lockande med en dag i lekparken än en kväll på krogen. Mina vänner som inte har barn vill gå ut på krogen och "leva livet". Men jag känner att det där inte är något för mig längre. Vännerna som har barn lever mer på ett sätt som överensstämmer med hur jag vill leva men de verkar främst känna samhörighet med andra som har barn. Jag har på så sätt hamnat i ett mellanläge där det känns som att jag inte passar in med någon.
  • Anonym (Längtan)
    Anonym (Deprimerad) skrev 2014-11-15 09:53:33 följande:

    Det du beskriver är ju att vara deprimerad smile1.gif Men det går att komma ur det. Prata med en kurator men be också om att de tar ett d vitamintest för det kan delvis vara därför du känner som du gör. Så var det för mig. Jag blev mycket bättre efter att ha ätit d vitamin ett tag för att få upp halten av det i kroppen, men en del av depressionen fanns ju kvar ändå.

    Nu mår jag bättre, men jag märker att det krävs mindre för att jag ska må dåligt än förr, så helt bra är jag nog inte.

    Försök fundera själv på hur länge du vill vänta, kanske inte så lätt just nu, men när du landat lite i dig själv och dina känslor så fundera på det. För vissa kan det hjälpa att handla lite småsaker till en bebis, för andra blir det värre, du känner dig själv bäst och kan avgöra.

    Lycka till.


    Ja jag vet inte, men hur allting har blivit känns så självvalt. Men det är ju iofs avsaknaden av lust till saker som gjort att mitt liv blivit som det blivit. Jag tror att jag hade behövt prata med någon just efter aborten, men det gjorde jag aldrig för att jag tänkte att jag är stark och klarar det själv. Men nu känns det dumt att kontakta en kurator, vet inte riktigt vad jag skulle säga.

    Jag kanske får testa att äta d-vitamin, det skadar ju knappast iaf. Har du pratat med en kurator? På vilket sätt hjälpte det dig isf?

    Jag är helt säker på att jag vill ha barn nu. Vill inte vänta en dag till. Men jag respekterar min partners känslor och väntar därför snällt på honom även om jag tycker att det är jobbigt. Ja jag har faktiskt funderat på om jag ska köpa någon liten sak. Men samtidigt känns det ju lite knäppt att börja handla bebissaker innan vi ens har börjat försöka. Jag får grubbla på det lite.

    Tack för att du tog dig tid att svara! :)
  • Anonym (Deprimerad)
    Anonym (Längtan) skrev 2014-11-15 14:57:02 följande:
    Ja jag vet inte, men hur allting har blivit känns så självvalt. Men det är ju iofs avsaknaden av lust till saker som gjort att mitt liv blivit som det blivit. Jag tror att jag hade behövt prata med någon just efter aborten, men det gjorde jag aldrig för att jag tänkte att jag är stark och klarar det själv. Men nu känns det dumt att kontakta en kurator, vet inte riktigt vad jag skulle säga.

    Jag kanske får testa att äta d-vitamin, det skadar ju knappast iaf. Har du pratat med en kurator? På vilket sätt hjälpte det dig isf?

    Jag är helt säker på att jag vill ha barn nu. Vill inte vänta en dag till. Men jag respekterar min partners känslor och väntar därför snällt på honom även om jag tycker att det är jobbigt. Ja jag har faktiskt funderat på om jag ska köpa någon liten sak. Men samtidigt känns det ju lite knäppt att börja handla bebissaker innan vi ens har börjat försöka. Jag får grubbla på det lite.

    Tack för att du tog dig tid att svara! :)
    Ja jag har pratat med kurator. Känn dig inte dum, det är inte konstigt alls att man behöver prata om en sån sak även en tid efteråt. Skulle dock idag gått till en hypnoanalytiker men det får man ju betala själv.

    Kuratorn hjälpte bara genom det faktum att hon satt där en timme för att låta mig prata om mig Och hon fick mig att tänka annorlunda, eller snarare bekräftade att det var ok att sätta mig först ibland.

    Hahaha jag hade ALLT flera år innan vi skaffade barn Förvisso till stor del för att min ena syster frågade om vi ville köpa alla grejor av dem för 1000 kr. (Barnvagn, spjälsäng, babysitter, flera säckar med kläder osv) Men sen köpte jag lite nytt också efterhand för att det var roligt. Köpte en del sedan barnen föddes också iofs

    Ja, att du vill ha barn genast är en sak, men hur länge kan du vänta in honom? Hur många år?
    Det är viktigt för dig att fundera på för han kanske vill vänta 1 år, 5 år eller 10 år...
  • Anonym (Ellie)

    Jag hade aldrig stannat hos en partner som krävt abort.

    Jag har två barn med min man. När yngsta var ca 1 år trodde jag att jag var gravid igen och tog upp detta med min man. Han sa direkt abort och jag sa nej. Vi började diskutera skilsmässa och att barnen skulle bo VV. Nu slutade det med att jag antingen fick ett tidigt MF eller att jag inte var gravid.

    Så som jag skrev jag hade inte accepterat en partner som krävt abort och hänvisat till att han vill ha barn senare.

    Om han kommer på om 5 år att han inte vill ha barn alls vad gör du då?

  • Anonym (anonym)
    Anonym (Längtan) skrev 2014-11-15 09:48:10 följande:

    Tack för ditt svar!

    Det var ungefär ett år sedan aborten. Jag har hela tiden tänkt att det ska kännas bättre snart. Att jag gjorde aborten känns nog lite enklare nu men barnlängtan är ännu starkare nu. Sett till övriga omständigheter var aborten kanske rätt beslut men jag är ändå övertygad om att vi hade fixat det.

    För mig har det nog alltid varit så att att jag känt att ge mycket till andra har varit det som fått mig att må bra. Att ta hand om andra och finnas där för andra. Även när jag utbildade mig kände jag att det inte bara var för min skull utan även min framtida familjs skull. Jag känner verkligen att barn skulle skapa en helt annan mening med mitt liv.

    Men jag håller mig dig om det du säger, att jag borde försöka bli lycklig redan nu. Men jag är rätt övertygad om att det är avsaknaden av barn som gör att jag inte kan känna mig lycklig. Så jag vet verkligen inte hur jag ska lyckas ändra mina tankar. Nu känns det som om jag väntar på ett få leva det liv jag vill leva.

    Jag vet inte varför min partner vill vänta. Men han har inget jobb just nu. Men jag ett rätt välbetalt jobb och kan försörja oss. Han har sagt att han också vill, men inte just nu. Hade varit så mycket enklare om han kunde säga att vi kan börja om ett halvår eller så.


    Det är svårt att vänta på saker man vill för man blir liksom otålig och vill att allt ska hända nu! Jag vill också ha barn men vi vill gifta oss först så nu sparar vi till det och jag vill hinna jobba ett tag till då jag vet att det är bra för min karriär och jag kommer att få en högre lön innan jag ska bli mammaledig. Men jag tror att om man ständigt längtar efter det som ska komma så gläds man inte åt nuet.

    Jag har också kompisar som är singlar och mest verkar vilja vara ute och festa. Jag kan inte förstå att de aldrig tröttnar på det eller växer ifrån det. Själv har jag nuförtiden blivit något av en hemmakatt och trivs med mysiga kvällar hemma med min sambo.

    Jag tycker din sambo har vettiga skäl att vilja vänta så länge det är en rimlig tid. Försök att njuta av tiden ni har tillsammans med din sambo och gör roliga saker och sen när ni har barn kommer du tänka tillbaka på och uppskatta den tiden när det bara var ni två.
  • Anonym (Längtan)
    Anonym (Deprimerad) skrev 2014-11-15 15:16:56 följande:
    Ja jag har pratat med kurator. Känn dig inte dum, det är inte konstigt alls att man behöver prata om en sån sak även en tid efteråt. Skulle dock idag gått till en hypnoanalytiker men det får man ju betala själv.

    Kuratorn hjälpte bara genom det faktum att hon satt där en timme för att låta mig prata om mig smile1.gif Och hon fick mig att tänka annorlunda, eller snarare bekräftade att det var ok att sätta mig först ibland.

    Hahaha jag hade ALLT flera år innan vi skaffade barn smile2.gif Förvisso till stor del för att min ena syster frågade om vi ville köpa alla grejor av dem för 1000 kr. (Barnvagn, spjälsäng, babysitter, flera säckar med kläder osv) Men sen köpte jag lite nytt också efterhand för att det var roligt. Köpte en del sedan barnen föddes också iofs smile5.gif

    Ja, att du vill ha barn genast är en sak, men hur länge kan du vänta in honom? Hur många år?
    Det är viktigt för dig att fundera på för han kanske vill vänta 1 år, 5 år eller 10 år...
    Ja det kanske inte är så dumt att träffa en kurator iaf. Får nog ta och göra det.

    Det behöver ju absolut inte kännas värre bara för att man har bebisgrejer :) Ett sådant erbjudande som du fick av din syster kunde du ju inte tacka nej till :) Ibland tror jag nog att hänga på familjeliv gör det jobbigare, för det är ju klart att man läser alla trådar om de som redan försöker. Funderar ibland om en paus kanske skulle vara bra.

    Det var en bra fråga hur länge jag kan vänta. Det känns nog som att jag inte vill vänta så mycket mer än ett år. Skulle det börja röra sig om 5 år så är jag säker på att jag inte skulle stanna kvar i relationen även om det vore jättetufft. Måste nog prata med min sambo igen och få någon närmare tidsplan. Jag vill ju verkligen inte vänta hur länge som helst på någon som aldrig känner sig helt redo. Men jag har inte fått intrycket av att det är så långt bort som flera år iaf, hoppas verkligen att det stämmer.
  • Anonym (Längtan)
    Anonym (Ellie) skrev 2014-11-15 15:44:53 följande:

    Jag hade aldrig stannat hos en partner som krävt abort.

    Jag har två barn med min man. När yngsta var ca 1 år trodde jag att jag var gravid igen och tog upp detta med min man. Han sa direkt abort och jag sa nej. Vi började diskutera skilsmässa och att barnen skulle bo VV. Nu slutade det med att jag antingen fick ett tidigt MF eller att jag inte var gravid.

    Så som jag skrev jag hade inte accepterat en partner som krävt abort och hänvisat till att han vill ha barn senare.

    Om han kommer på om 5 år att han inte vill ha barn alls vad gör du då?


    Jag känner det inte som att min sambo tvingade mig till abort. Det var ju trots allt jag som svalde den där tabletten. Så jag tar på mig skulden för vad som hände också. Hans tanke var inte att han skulle lämna mig om jag valde att behålla. Men han kände inte att han ville behålla. Jag vill ha ett barn som är önskat av båda föräldrarna.

    Jag kommer inte att vänta fem år och gå runt och hoppas. Jag ska diskutera det närmare med min partner. Men jag tänker inte ställa ett ultimatum, utan tänker istället fråga vad han känner och utifrån det ta det beslut som jag känner att jag måste ta.
  • Anonym (Längtan)
    Anonym (anonym) skrev 2014-11-15 17:29:26 följande:
    Det är svårt att vänta på saker man vill för man blir liksom otålig och vill att allt ska hända nu! Jag vill också ha barn men vi vill gifta oss först så nu sparar vi till det och jag vill hinna jobba ett tag till då jag vet att det är bra för min karriär och jag kommer att få en högre lön innan jag ska bli mammaledig. Men jag tror att om man ständigt längtar efter det som ska komma så gläds man inte åt nuet.

    Jag har också kompisar som är singlar och mest verkar vilja vara ute och festa. Jag kan inte förstå att de aldrig tröttnar på det eller växer ifrån det. Själv har jag nuförtiden blivit något av en hemmakatt och trivs med mysiga kvällar hemma med min sambo.

    Jag tycker din sambo har vettiga skäl att vilja vänta så länge det är en rimlig tid. Försök att njuta av tiden ni har tillsammans med din sambo och gör roliga saker och sen när ni har barn kommer du tänka tillbaka på och uppskatta den tiden när det bara var ni två.
    Jag tycker att det låter bra att ni har ställt upp mål som ni tillsammans jobbar för att nå :) Det låter ju absolut vettigt att göra som ni gör. För oss är väll det enda praktiska som saknas att min partner får jobb. Men sedan drömmer vi om att köpa hus, men den drömmen är inte i närheten så stark som drömmen om barn. Men jag försöker spara så mycket pengar som möjligt och pengarna kommer ju att gå till att förhoppningsvis uppfylla båda drömmarna. Man kan nog aldrig i detalj veta hur allting kommer att bli, men det vore verkligen skönt att veta ungefär iaf. Det här med att inte glädjas åt nuet känner jag igen, det känns som om jag mest går runt och väntar på att jag ska bli lycklig. Jag tror verkligen att barn är den där pusselbiten som saknas, det vore verkligen jobbigt om det inte var så.

    Det är skönt att höra att det är fler som väljer hemmalivet. Jag brukar bjuda över vänner på middag och så ibland men tillbaka får jag ju istället en inbjudan till förfest innan utgång. Men deras liv kanske också ändras en dag.

    Jag förstår också min sambo och att det låter rimligt att vänta till han har jobb. Jag förstår ju också att det kan vara så att han helt enkelt inte känner sig redo. Men det gör tyvärr inte längtan enklare för mig. Som jag redan skrivit ska jag försöka prata ut ordentligt med min partner och hoppas väll att han ska vara lite tydligare. Under tiden jag väntar får jag väll helt enkelt försöka jobba med mig själv och försöka känna mer lycka.
  • doccah

    Jag var med om exakt samma sak som de du skriver med min sambo för ca 9 månader sen. Han ville inte behålla och jag var chockad/osäker och dessutom har han ett barn sen innan. Jag blev ju klart ledsen när han inte ville och vi bråkade som fan, men jag kände som du, vem vill ha ett barn som är oönskat av sin egen pappa?? Så vi gick igenom aborten och de gick bra dom första tre månaderna typ, sen började denna enorma barnlängtan komma som nästan åt upp vår relation!!! Och mitt i alltihop glömde jag bort vilken otroligt bra kille han är, bara för att han inte var lika redo som jag var! Ärlig slut så slutade jag tjata om barn, prata om barn osv (dock svårt att inte tänka på de särskilt pga att hans dotter bor hos oss varannan vecka) och försökte verkligen vara lycklig och tänka på att jag är ung och de inte är bråttom. (Vilket är skitsvårt när man väl snöat in på barn). Vi körde avbrutet sex(av olika anledningar) vilket oxå var jobbigt eftersom det gjorde ont i hjärtat när han var så himla noga med att inte komma i mig.. Men så helt plötsligt en natt så kom han i mig! Och jag blev helt chockad, men överlycklig eftersom att då ville han helt plötsligt precis när jag "lagt det på hyllan". Idag är jag i v. 5 och har aldrig känt mig lyckligare. Jag tyckte det var värt nästan ett års väntan, men hade aldrig väntat i säg 5 år. Okej att man älskar sin partner, men man måste följa sitt hjärta oxå! Lycka till och håll ut så hoppas jag att din partner oxå känner sig redo snart!

  • Anonym (jag var bitter)

    Efter 2 och halvt år kan jag njuta.

    Vi har bestämt oss för att skaffa barn, min sambo ville vänta och helst tio år. Jag ville börja planera. Nu är vi båda överens och har börjat:)

  • Anonym (Längtan)
    doccah skrev 2014-11-25 01:33:32 följande:

    Jag var med om exakt samma sak som de du skriver med min sambo för ca 9 månader sen. Han ville inte behålla och jag var chockad/osäker och dessutom har han ett barn sen innan. Jag blev ju klart ledsen när han inte ville och vi bråkade som fan, men jag kände som du, vem vill ha ett barn som är oönskat av sin egen pappa?? Så vi gick igenom aborten och de gick bra dom första tre månaderna typ, sen började denna enorma barnlängtan komma som nästan åt upp vår relation!!! Och mitt i alltihop glömde jag bort vilken otroligt bra kille han är, bara för att han inte var lika redo som jag var! Ärlig slut så slutade jag tjata om barn, prata om barn osv (dock svårt att inte tänka på de särskilt pga att hans dotter bor hos oss varannan vecka) och försökte verkligen vara lycklig och tänka på att jag är ung och de inte är bråttom. (Vilket är skitsvårt när man väl snöat in på barn). Vi körde avbrutet sex(av olika anledningar) vilket oxå var jobbigt eftersom det gjorde ont i hjärtat när han var så himla noga med att inte komma i mig.. Men så helt plötsligt en natt så kom han i mig! Och jag blev helt chockad, men överlycklig eftersom att då ville han helt plötsligt smile1.gif precis när jag "lagt det på hyllan". Idag är jag i v. 5 och har aldrig känt mig lyckligare. Jag tyckte det var värt nästan ett års väntan, men hade aldrig väntat i säg 5 år. Okej att man älskar sin partner, men man måste följa sitt hjärta oxå! Lycka till och håll ut så hoppas jag att din partner oxå känner sig redo snart! smile1.gif


    Tack för att du delar med dig! :)

    Det du beskriver är faktiskt rätt likt min situation. Det måste ha varit en fantastisk känsla när du helt plötsligt fick veta att han också ville! :) Vi kör ju också med avbrutna men precis som det var för dig så är han oerhört noggrann med att dra ut i tid. Så chansen att det skulle hända nu är ju inte stor. Men min partner har iaf sagt att han också börjat känna längtan även om han inte vill börja just nu. Men jag tror och hoppas att han känner sig helt redo när han har fått jobb, det kan ju faktiskt vara så att det är det som gör att han inte vill börja försöka.

    Jag tjatade massa förut men det fungerade verkligen inte. Jag kan inte riktigt hålla mig från att inte nämna små saker då och då men jag försöker att hålla det på en rimlig nivå, även om tankar om barn snurrar i mitt huvud hela tiden.

    Jag hoppas verkligen att jag om några månader kan känna och uppleva det som du gör! Jag tror ändå att aborten kommer att kännas enklare den dag som jag väl är gravid. Kanske inser jag då att det ändå var rätt beslut.

    Efter några glas vin nämnde min sambo att mars kanske är en bra månad att börja. Jag vet dock inte om han menade det, har inte vågat fråga efter att han sa det. Han var lite berusad och jag var ledsen över allting, så han kanske sa det för att trösta. Men om han menade det så skulle allting kännas mycket bättre, för till mars klarar jag ju av att vänta. Jag ska fråga upp, men vill hitta rätt tillfälle. Är så orolig över att bli besviken!

    Lycka till med graviditeten nu!
  • Anonym (Längtan)
    Anonym (jag var bitter) skrev 2014-11-25 02:06:09 följande:

    Efter 2 och halvt år kan jag njuta.

    Vi har bestämt oss för att skaffa barn, min sambo ville vänta och helst tio år. Jag ville börja planera. Nu är vi båda överens och har börjat:)


    Det låter ju helt fantastiskt! Hoppas att du snart är gravid!

    Ja för mig känns det som om jag kör mitt eget race och planerar och funderar en massa. Visade han några tecken på att han började bli redo, eller sa han det helt plötsligt?

    Jag tycker att nalleoveraller är oerhört söta och verket så mysiga, så det är en av de första sakerna som jag tänker köpa när jag är gravid. Min sambo vet det och för ett tag sedan så googlade han för att se om det inte fanns en sådan mysdress till mig, haha! Han sa iaf att det skulle vara sött om jag hade en matchande dress. Vet inte riktigt hur jag ska tolka det, men jag hoppas ju att det kan vara ett litet tecken på att han funderar på det iaf :)
  • Anonym (jag var bitter)
    Anonym (Längtan) skrev 2014-11-25 12:06:57 följande:

    Det låter ju helt fantastiskt! Hoppas att du snart är gravid!

    Ja för mig känns det som om jag kör mitt eget race och planerar och funderar en massa. Visade han några tecken på att han började bli redo, eller sa han det helt plötsligt?

    Jag tycker att nalleoveraller är oerhört söta och verket så mysiga, så det är en av de första sakerna som jag tänker köpa när jag är gravid. Min sambo vet det och för ett tag sedan så googlade han för att se om det inte fanns en sådan mysdress till mig, haha! Han sa iaf att det skulle vara sött om jag hade en matchande dress. Vet inte riktigt hur jag ska tolka det, men jag hoppas ju att det kan vara ett litet tecken på att han funderar på det iaf :)


    Jag var helt förstörd länge, hade tankar på att lämna min sambo, vi ville olika helt enkelt, men slutade tjata om drt och arbetade mer på att ha en kärleksfull nära relation. Var ingen idé att ta upp ämnet då jag kände att jag bara skulle bli ledsen för jag längtade så!

    Det kom helt plötsligt, han nämnde något litet och nu har vi slutat med p piller och han är den som är mest angagerad och säger väldigt gulliga saker gällande ämnet.

    Jag tror det var något som han kände sig pressad och stressad inför men ju mer vi växte tillsammans tror jag han insåg att det nog inte var så farligt utan något roligt.

    Men jag vet att man blir bitter när ens partner inte vill men det kan förstöra hela relationen. Så avvakta lite så kanske det kommer en vändning tidigare än väntat.
  • Anonym (Längtan)
    Anonym (jag var bitter) skrev 2014-11-25 14:23:28 följande:
    Jag var helt förstörd länge, hade tankar på att lämna min sambo, vi ville olika helt enkelt, men slutade tjata om drt och arbetade mer på att ha en kärleksfull nära relation. Var ingen idé att ta upp ämnet då jag kände att jag bara skulle bli ledsen för jag längtade så!

    Det kom helt plötsligt, han nämnde något litet och nu har vi slutat med p piller och han är den som är mest angagerad och säger väldigt gulliga saker gällande ämnet.

    Jag tror det var något som han kände sig pressad och stressad inför men ju mer vi växte tillsammans tror jag han insåg att det nog inte var så farligt utan något roligt.

    Men jag vet att man blir bitter när ens partner inte vill men det kan förstöra hela relationen. Så avvakta lite så kanske det kommer en vändning tidigare än väntat.
    Tack för ditt råd!

    Jag känner igen mig så mycket, blir besviken och på dåligt humör varje gång vi pratar ordentligt om ämnet. Sedan känns det ju inte som att jag kan berätta varför jag blir på så dåligt humör.

    Ja jag hoppas verkligen att han säger att han är redo snart. Vill ju att han ska vilja ha barn, inte att jag ska få min vilja igenom bara för att han känner att han "måste" gå med på det. Men jag tycker iaf att han verkar vara mer positivt inställd nu, så det kanske inte är så långt bort! :)
Svar på tråden Blivit en bitter person på grund av att min partner vill vänta med barn. Hur ska jag känna lycka?