• Mamma till Olle

    Huvudet fullt rörligt - lägg dig ner och ring förlossningen om vattnet går!

    Ja, just den uppmaningen har jag fått av både barnmorskan och min läkare nu när jag väntar andra barnet. Med första barnet började förlossningen med vattenavgång och jag känner på mig att det kommer göra det nu också. Dock ökar risken för navelsträngsframfall (dvs att navelsträngen hamnar i kläm mellan bäckenet och huvudet) om vattnet går när huvudet inte är fixerat utan rörligt. Därför ska jag lägga mig ner fort om vattnet går och åka in till förlossningen. Har 6 mil till förlossningen så detta blir ett stort orosmoment för mig.
    Fler som varit med om detta? Hur har det gått om det startade med vattenavgång? Vill gärna höra era berättelser! Någon sa att ringa ambulans är det rätta att göra, men detta känns lite väl dramatiskt tycker jag. Eller?

  • Svar på tråden Huvudet fullt rörligt - lägg dig ner och ring förlossningen om vattnet går!
  • ÄlskarMina

    Jag halvsatt /låg i framsätet på bilen när mitt vatten gått och bebis var ej fixerad. Gick bra! Han kom inte förrens efter 3dgr från vattenavgången sen iaf. Iofs inte vaginalt då det tog stopp vid 9cm. Han satt fast och kom ej ner så det blev ett ks. Så det var ju ej pga att han inte var fixerad.

    Halvligg du i bilen isf. Det funkar! (vi har 13mil till förlossningen)


    ·¨`*·.¸¸.*Nova -04, Arvid -10, "Grynet" bf juni-15*.¸¸.·*¨`·
  • Mamma till Olle
    ÄlskarMina skrev 2014-11-17 12:44:39 följande:

    Jag halvsatt /låg i framsätet på bilen när mitt vatten gått och bebis var ej fixerad. Gick bra! Han kom inte förrens efter 3dgr från vattenavgången sen iaf. Iofs inte vaginalt då det tog stopp vid 9cm. Han satt fast och kom ej ner så det blev ett ks. Så det var ju ej pga att han inte var fixerad.

    Halvligg du i bilen isf. Det funkar! (vi har 13mil till förlossningen)


    ·¨`*·.¸¸.*Nova -04, Arvid -10, "Grynet" bf juni-15*.¸¸.·*¨`·
    Tack för ditt svar! Var huvudet ruckbart på din son när vattnet gick eller fullt rörligt? Sipprade vattnet eller var det en fors som kom? För detta spelar tydligen in sa min bm!
  • Mollith

    Det va först efter vattnet hade gått och vi befann oss på förlossningen som jag blev sängliggandes pga att bebis inte va fixerad. Min bm hade känt några dagar innan och sa att huvudet va ruckbart, men sa aldrig att om vattnet går så skulle jag lägga mig ner...

    Så när vattnet gick (hos en kompis), satte jag mig i bilen och körde hem för att packa och ringa förlossningen. De hade inget rum ledigt (just sånt man vill höra i detta läget...) men ställde frågor om vattnet och bebis va fixerad eller ej

  • Mollith

    Hann inte skriva färdigt...

    Jag skulle ialf ta det lugnt innan jag kom in till fl.. Men väl därinne sa de att jag måste ligga ner och behövde jag gå på toa, så måste de lyssna av hjärtljudet direkt efter igen.

    Allt slutade bra, men är faktiskt lite irriterad över min bm som kunde ha sagt någonting, då hon säkert visste riskerna med en ofixerad bebis...

  • Mamma till Olle
    Mollith skrev 2014-11-17 21:17:20 följande:

    Hann inte skriva färdigt...

    Jag skulle ialf ta det lugnt innan jag kom in till fl.. Men väl därinne sa de att jag måste ligga ner och behövde jag gå på toa, så måste de lyssna av hjärtljudet direkt efter igen.

    Allt slutade bra, men är faktiskt lite irriterad över min bm som kunde ha sagt någonting, då hon säkert visste riskerna med en ofixerad bebis...


    Förstår att du känner dig besviken att inte bm sa något. Tur att allt gick bra iaf!

    Jag är ju såklart glad och tacksam att min bm har berättat om risken och att jag ska lägga mig ner (även om det är väldigt ovanligt med navelsträngsframfall). Men ändå blir jag orolig av att veta om det. Speciellt eftersom min bebis huvud inte ens är ruckbart utan helt rörligt..
  • Dixie

    vattnet gick med min 1a och därefter startade värkarna, men både 2an och 3an fick de ta hål på hinnorna när vi var på förlossningen - så det är ju inte säkert att ditt vatten kommer att gå nu bara för att det gjorde det med 1an! 

  • Mollith
    Mamma till Olle skrev 2014-11-17 22:50:25 följande:

    Förstår att du känner dig besviken att inte bm sa något. Tur att allt gick bra iaf!

    Jag är ju såklart glad och tacksam att min bm har berättat om risken och att jag ska lägga mig ner (även om det är väldigt ovanligt med navelsträngsframfall). Men ändå blir jag orolig av att veta om det. Speciellt eftersom min bebis huvud inte ens är ruckbart utan helt rörligt..


    Hade jag varit dig när vattnet går eller värkarna startar så hade jag faktiskt ringt ambulans och förberett förlossningsavd att ni är påväg in så de står med en brits vid ingången. Allt före det osäkra! Lycka till :)
  • Mamma till Olle
    Mollith skrev 2014-11-17 23:06:32 följande:
    Hade jag varit dig när vattnet går eller värkarna startar så hade jag faktiskt ringt ambulans och förberett förlossningsavd att ni är påväg in så de står med en brits vid ingången. Allt före det osäkra! Lycka till :)
    Ja så känner jag å ena sidan. Men å andra sidan känns ambulans så dramatiskt. Men man vill ju som du säger ta det säkra före det osäkra! Jag kan knappt ligga i vår bil heller eftersom vi har två bilbarnstolar inmonterade. I så fall måste jag ligga i bagaget typ..haha. Så ambulans lockar! Men hoppas som sagt det startar med värkar!

    Tack för att du tog dig tid att svara! <3
  • 0fia

    Nu i v 40+1 är bebis huvud fortfarande rörligt. Jag har gått samma råd som du. BM sa att vi inte behövde ringa ambulans utan en transport sittandes i bil är ok. Har 15-20 min till FL.

  • ÄlskarMina
    Mamma till Olle skrev 2014-11-17 18:08:34 följande:

    Tack för ditt svar! Var huvudet ruckbart på din son när vattnet gick eller fullt rörligt? Sipprade vattnet eller var det en fors som kom? För detta spelar tydligen in sa min bm!


    Åh, jag kommer inte riktigt ihåg. Ska kolla imorgon efter jag sovit i min journal. Först sipprade vattnet, sen när jag rest mig ur bilen 2h efter första sipprade kom en fors. Hihi! Såg förskräckligt ut!
    ·¨`*·.¸¸.*Nova -04, Arvid -10, "Grynet" bf juni-15*.¸¸.·*¨`·
Svar på tråden Huvudet fullt rörligt - lägg dig ner och ring förlossningen om vattnet går!