• 6f4 ssk

    Skuld hos Kronofogden. Jobba i Norge?

    Hej!

    Jag har skulder hos Kronofogden efter att ha blivit blåst i en tidigare relation. Detta innebär att jag har löneutmätning och tvingas leva på existensminimum. Min fråga är vad som händer om jag jobbar i Norge? Mäter Kronofogden ut lön som tjänats in utomlands? Någon vänlig och kunnig som vet?

  • Svar på tråden Skuld hos Kronofogden. Jobba i Norge?
  • BuoBä

    Eftersom svenska och norska skatteverket byter uppgifter med varandra så är det stor risk att Kronofogden i alla fall så småningom får reda på dina inkomster och kräver betalning.

  • 6f4 ssk

    Tack för ditt svar! Handlar inte om att jag inte vill betala mina skulder, men i en mer human takt. Försöker bygga upp ett nytt liv tillsammans med en ny sambo. Om man jobbar i Norge utan att tala om det, kan man så straffas på något sätt när det väl upptäcks?

  • BuoBä

    Straff och straff, men risken är att de räknar ut hur mycket du borde ha betalat och kräver in det som en klumpsumma.

    Varför inte ringa Kf och fråga hur ni kan lägga upp det?

  • 6f4 ssk

    Man frågar inte KF hur man kan lägga upp det tyvärr. Allt över existensminimum driver de in. Jag befinner mig i en situation när jag behöver dra in lite mer pengar än så helt enkelt. Åtminstone en period. Letar därför efter alternativ på extrainkomst utan att jobba svart

  • Anonym (Gäst)
    6f4 ssk skrev 2014-11-17 12:16:24 följande:

    Hej!

    Jag har skulder hos Kronofogden efter att ha blivit blåst i en tidigare relation. Detta innebär att jag har löneutmätning och tvingas leva på existensminimum. Min fråga är vad som händer om jag jobbar i Norge? Mäter Kronofogden ut lön som tjänats in utomlands? Någon vänlig och kunnig som vet?


    Man kan ju alltid hoppas att dom gör det! Eller ska du inte göra rätt för dig?
  • BuoBä
    6f4 ssk skrev 2014-11-17 14:36:59 följande:

    Man frågar inte KF hur man kan lägga upp det tyvärr. Allt över existensminimum driver de in. Jag befinner mig i en situation när jag behöver dra in lite mer pengar än så helt enkelt. Åtminstone en period. Letar därför efter alternativ på extrainkomst utan att jobba svart


    Tjänar du mer, och Kf därmed drar mer, så blir du ju av med skulden snabbare. Finns väl ett värde i det också, även om du inte får mer att röra dig med just nu...
  • 6f4 ssk

    Jodå, anonyme gäst. Jag skall självklart göra rätt för mig (läs mitt ex). Det har jag skrivit också. Situationen jag befinner mig i kan drabba vem som helst som inte har fullständig insyn i vad partnern gör på sitt arbete. Du skulle bara veta hur jag har fått slita och snåla i åratal pga någon annans handlingar. Så försök att hålla en trevlig ton och låt bli att döma. Jag försöker nu att bygga upp en ny tillvaro och skulle tillfälligt behöva behålla min lön. Framförallt för fyra barns skull.

  • 6f4 ssk

    Buobä: Du har helt rätt, men det är för mycket pengar för att jag skall kunna betala av det på ett par månader. Som sagt: just nu skulle jag behöva en paus

  • Uppför tills det går nedför

    Vet inte vad det blir för nytta att döma...håll det för er själva å skriv om något som hjälper... eller skriv inget alls. Personen som skrivit detta ligger redan i backen (vet säkert mycket väl själv hur denne hamnat där med) å söker nu därför hjälp från alla håll han/hon/hen kan... så hjälp eller håll käft rent ut sagt!

  • sextiotalist
    BuoBä skrev 2014-11-17 13:50:07 följande:

    Straff och straff, men risken är att de räknar ut hur mycket du borde ha betalat och kräver in det som en klumpsumma.

    Varför inte ringa Kf och fråga hur ni kan lägga upp det?


    Hitta inte på saker som inte stämmer.
Svar på tråden Skuld hos Kronofogden. Jobba i Norge?