• Daimstruten

    Ni med pensionsspar, hur gör ni efter 1/1 2015?

    Jag pensionssparar nån tusenlapp i månaden och det har ju varit en bra idé fram tills NU. Men nu är jag jätteförvirrad om jag ska gå på ISK-konto eller löneväxla.

    Hur resonerar ni andra? Vad kommer ni göra?

  • Svar på tråden Ni med pensionsspar, hur gör ni efter 1/1 2015?
  • Gladskit

    Löneväxling kan vara bra men det beror på vilka lösningar du erbjuds samt vad du har för inkomst. Man får tänka på att löneväxling sänker brutto till tex. beräkning av SGI mm.

    Jag har pensionssparat tidigare men avslutat det sedan ett par år. Vi har en kapitalförsäkringslösning istället samt visst annat fondspar också.

  • Daimstruten
    Gladskit skrev 2014-11-17 12:31:57 följande:

    Löneväxling kan vara bra men det beror på vilka lösningar du erbjuds samt vad du har för inkomst. Man får tänka på att löneväxling sänker brutto till tex. beräkning av SGI mm.

    Jag har pensionssparat tidigare men avslutat det sedan ett par år. Vi har en kapitalförsäkringslösning istället samt visst annat fondspar också.


    Trevligt att nån verkar ha koll på läget i alla fall. Visst är kapitalförsäkring inte detsamma som isk? Har för mig att det var nån nackdel med det men jag minns inte vad.
  • dfuoih

    Personligen kommer jag inte löneväxla då jag jobbar deltid och bara ligger marginellt över brytpunkten för statlig skatt. Jag gillar numera inte inlåsningseffekten med pensionsparande heller.

    Jag sparar direkt i aktier i vanlig depå istället och har även ett isk men har inga direkta summor på det. Undviker fonder och allt sparande med avgifter som bankerna gärna säljer på en.

  • ITpappan
    Daimstruten skrev 2014-11-17 16:32:37 följande:
    Trevligt att nån verkar ha koll på läget i alla fall. Visst är kapitalförsäkring inte detsamma som isk? Har för mig att det var nån nackdel med det men jag minns inte vad.
    Ingen större skillnad för den "oinsatte" på KF och ISK.

    Själv (32år) har jag precis börjat pensionsspara. Började i IPS men kör nu allt i en ISK istället. Låg skatt!
  • Gladskit

    Jag har inte världskoll på skillnaden i ISK och kapitalförsäkring. Det kanske är något du kan diskutera med din bank? Var dock varsam på att allt som banker erbjuder är produkter som de säljer, det kan alltså ligga i deras intresse att rekommendera endera produkten framför den andra. Så ställ frågor och sug i dig av informationen, och läs det finstilta!
    Är pengarna låsta, är uttag förenade med kostnad, hur beskattas kapitalet, får man göra hur många byten (fondförsäljningar som helst), är det enkelt att logga in och få en överblick och finns det något efterlevandeskydd och hur ser det ut?

  • Daimstruten
    Gladskit skrev 2014-11-18 08:55:09 följande:

    Jag har inte världskoll på skillnaden i ISK och kapitalförsäkring. Det kanske är något du kan diskutera med din bank? Var dock varsam på att allt som banker erbjuder är produkter som de säljer, det kan alltså ligga i deras intresse att rekommendera endera produkten framför den andra. Så ställ frågor och sug i dig av informationen, och läs det finstilta!
    Är pengarna låsta, är uttag förenade med kostnad, hur beskattas kapitalet, får man göra hur många byten (fondförsäljningar som helst), är det enkelt att logga in och få en överblick och finns det något efterlevandeskydd och hur ser det ut?


    Jag gillar inte vanliga banker alls eller rättare sagt deras vinster som vi alla pröjsar så kör jag ISK så är det Avanza som gäller. Är sur att jag är låst till en annan förvaltare (SPP) via min tjänstepension, men innan det blir en lagändring kan jag inte göra så mycket åt saken i det fallet. Det är ju hos samma förvaltare som pengarna hamnar om jag kör pensionsväxling och jag tror det är den detaljen som stör mig till viss del även om pensionsväxling kanske gynnar mig mest.
  • Gladskit

    OK, ja jag har också Avanza privat. Och jag hade dem för min tjänstepension också tills jag fick veta nyligen att de valt att inte vara valbara inför framtida insättningar

    Där jag arbetar har vi upphandlat försäkringsförmedlare för löneväxlingen separat. Det kanske din arbetsgivare också kan kolla. Man kan vara låst enligt avtal att köra löneväxlingen via samma bolag som tjänstepensionsadministratören men det måste kanske inte vara så?

  • Daimstruten
    Gladskit skrev 2014-11-18 11:05:28 följande:

    OK, ja jag har också Avanza privat. Och jag hade dem för min tjänstepension också tills jag fick veta nyligen att de valt att inte vara valbara inför framtida insättningar

    Där jag arbetar har vi upphandlat försäkringsförmedlare för löneväxlingen separat. Det kanske din arbetsgivare också kan kolla. Man kan vara låst enligt avtal att köra löneväxlingen via samma bolag som tjänstepensionsadministratören men det måste kanske inte vara så?


    Jag är låst. Tro mig, jag har kollat.
  • Snutten6
    Daimstruten skrev 2014-11-17 12:30:11 följande:

    Jag pensionssparar nån tusenlapp i månaden och det har ju varit en bra idé fram tills NU. Men nu är jag jätteförvirrad om jag ska gå på ISK-konto eller löneväxla.

    Hur resonerar ni andra? Vad kommer ni göra?


    Inte spekulera i kommande inkomstskatter tänk på alla som sparat med 50 + %
    marginalskatt. Låst in sina pengar till titigast 55 år och med uttagstid i 5 år.
    Vilka muffar, torskar och loser.

    Spara i vanliga aktier på Svenska börsen, A-listan .
    Koppla gärna ett Investeringskonto, bästa skatteupplägget idag.
    Pengarna är disponibla och du kan använda dessa när du vill.
    Blir det tal om ändringar i sparandet, kan du ta ut pengarna och sätta i ngt annat.
    Undvik fonder, dyrt, dåligt och en risk med likviditeten , möjligheten vid ekonomiska problem , att få loss pengarna.
  • Snutten6
    Daimstruten skrev 2014-11-17 12:30:11 följande:

    Jag pensionssparar nån tusenlapp i månaden och det har ju varit en bra idé fram tills NU. Men nu är jag jätteförvirrad om jag ska gå på ISK-konto eller löneväxla.

    Hur resonerar ni andra? Vad kommer ni göra?


    Inte spekulera i kommande inkomstskatter tänk på alla som sparat med 50 + %
    marginalskatt. Låst in sina pengar till titigast 55 år och med uttagstid i 5 år.
    Vilka muffar, torskar och loser.

    Spara i vanliga aktier på Svenska börsen, A-listan .
    Koppla gärna ett Investeringskonto, bästa skatteupplägget idag.
    Pengarna är disponibla och du kan använda dessa när du vill.
    Blir det tal om ändringar i sparandet, kan du ta ut pengarna och sätta i ngt annat.
    Undvik fonder, dyrt, dåligt och en risk med likviditeten , möjligheten vid ekonomiska problem , att få loss pengarna.
  • auster

    Har ISK och löneväxlar. Båda är utmärkta alternativ till IPS/pensionförsäkring. 

  • Pension



    Hej Daimstruten!


    Båda alternativen är bra men beror på hur hög inkomst du har. Om din inkomst är över 38 000 kronor före skatt per månad så är det en bra idé att kolla upp löneväxling. Om din inkomst är lägre än det så är eget sparande att föredra, till exempel ISK.  Läs gärna vår blogg om hur man kan tänka om eget sparande! http://pensionsmyndigheten.se/UppmaningTillErSomSpararTillPensionen.html


    Du kanske redan känner till att betala av skulder och lån också är ett sätt att få bättre ekonomi på i långa loppet. Ibland kan det vara bra att mixa det med eget sparande för att få en så bra ekonomi som möjligt på sikt. Tänk på att jämföra avgifter på ditt sparande eftersom höga avgifter minskar dina pengar på sikt.  I slutänden är det bra att vara skuldfri och ha så låga bostadskostnader som möjligt när du blir pensionär.  Kolla gärna upp objektiv information om eget sparande på Konsumenternas hemsida: http://bankforsakring.konsumenternas.se/


    Har du fler frågor om pension är du välkommen att ställa din fråga direkt på www.facebook.com/fragaompension eller ring vår kundservice på nummer 0771-776 776.


    Hälsningar Arvid, Pensionsmyndigheten

  • Dina08

    ISK på Avanza låter bra, men funderar även på att öka amorteringen. Jag tycker att det är bra att pengarna är låsta i IPS.

  • sturezzon
    Daimstruten skrev 2014-11-17 12:30:11 följande:

    Jag pensionssparar nån tusenlapp i månaden och det har ju varit en bra idé fram tills NU. Men nu är jag jätteförvirrad om jag ska gå på ISK-konto eller löneväxla.

    Hur resonerar ni andra? Vad kommer ni göra?


    Investera.
    Investera i rätt sak i rätt tid. Är aktiv inom Invest och valutor.
    Något som kan ge vem som helst snabba pengar, eller mer på långsikt.

    Jobbar med en stor sak idag, som jag kommer göra fram tills .... ja vem vet.
    Det ger mig fruktansvärt bra med avkastning. Och jag ger chansen till många fler pga att jag vet hur tufft just det med allt sparande är.

    Har själv varit där en gång men tog mig i kragen och gav mig in i djungeln.
    Hjälper gärna till. Men det handlar om investering.. och en sak till.. inget kommer gratis, tyvärr.


  • Lindsey Egot the only one

    Jag fick sänka mitt pensionssparande till 150kr/månad och höjde min kapitalförsäkring med det beloppet jag fick sänka på mitt pensionssparande. Det är skit att de har gjort så här. Jag är sjukpensionär och behöver verkligen spara allt jag kan. Ska även spara 1000 kr i månaden och köpa obligationer var femte månad.

  • Daimstruten
    Pension skrev 2014-12-22 14:51:22 följande:

    Hej Daimstruten!

    Båda alternativen är bra men beror på hur hög inkomst du har. Om din inkomst är över 38 000 kronor före skatt per månad så är det en bra idé att kolla upp löneväxling. Om din inkomst är lägre än det så är eget sparande att föredra, till exempel ISK.  Läs gärna vår blogg om hur man kan tänka om eget sparande! pensionsmyndigheten.se/UppmaningTillErSomSpararTillPensionen.html

    Du kanske redan känner till att betala av skulder och lån också är ett sätt att få bättre ekonomi på i långa loppet. Ibland kan det vara bra att mixa det med eget sparande för att få en så bra ekonomi som möjligt på sikt. Tänk på att jämföra avgifter på ditt sparande eftersom höga avgifter minskar dina pengar på sikt.  I slutänden är det bra att vara skuldfri och ha så låga bostadskostnader som möjligt när du blir pensionär.  Kolla gärna upp objektiv information om eget sparande på Konsumenternas hemsida: bankforsakring.konsumenternas.se/

    Har du fler frågor om pension är du välkommen att ställa din fråga direkt på www.facebook.com/fragaompension eller ring vår kundservice på nummer 0771-776 776.

    Hälsningar Arvid, Pensionsmyndigheten


    Tack för infon. Tjänar över 38 tkr per månad så egentligen är väl löneväxling bäst. Stör mig bara på att jag måste gå via firman mitt jobb har avtal med och inte kan placera på Avanza direkt. Maken och jag amorterar även 5 tkr per månad men har man miljonlån och värdet hela tiden ökar på huset så funderar man ibland om det är taktiskt korrekt.
Svar på tråden Ni med pensionsspar, hur gör ni efter 1/1 2015?