• Fintvä­derute­idag
    Äldre 17 Nov 17:09
    1453 visningar
    5 svar
    5
    1453

    Hur mådde du efter skrapning?

    Hej på er alla fina! Glad


     


    Nu är det så att jag och min sambo fick veta att vårat lilla foster dött redan i vecka 7 och det här upptäcktes via VUL när vi trodde att jag var i vecka 11. Allt i magen fortsatte växa som skulle men inte fostret.
    Vi fick order om att komma tillbaka veckan efter för att fastställa fosterdöd, och mycket riktigt så var det ju som vi fick höra förut. Fostrets hjärta slår inte.
    Jag fick en tablett som jag skulle svälja ner för att mjuka upp livmodern. Dagen efter togs vi in på avdelningen för att utföra en "abort". Tabletterna fördes upp i slidan men ingenting kom ut. 
    Sjuksystrarna blev lite oroliga men de skickade hem oss på eftermiddagen. Då var det bara lite blod i trosan och värkar som kom och gick.
    Helgen gick jättebra (lite småont bara) och vi åkte till sjukhuset för att träffa en läkare igen eftersom blödningarna inte satt igång som de skulle. Han gav en operationstid på onsdagen och tyckte det skulle bli bäst om jag fick en skrapning gjord så fort som möjligt.

    Dagen efter rullade på som vanligt men på kvällen fick jag så fruktansvärt ont att jag inte kunde stå upp. De började forsa med blod och det blev kaos.
    Vi åkte in på akuten och fick morfin på plats, sen skickades jag med ambulans vidare till ett annat sjukhus. Blodtrycken sjönk till 60/45 och jag fick absolut inte somna.
    När vi kom fram så opererades jag akut och fostret togs ut via en skrapning. Under allt det här så förlorade jag väldigt mycket blod och mitt HB låg på 72.
    På natten fick jag stanna på intensivvårdsavdelningen för noga observation och på dagen fick jag blod och skickades sedan hem.
    Nu när det har gått några dagar så kan jag fortfarande känna att det gör ont där inne. Det gör ont om jag sätter mig ner hastigt och ibland gör det ont i ryggen. Blodtrycket är inte som det ska och jag antar att blodvärdet inte heller har återhämtat sig. Jag är sjukskriven och äter järntabletter.
    Det kommer fortfarande blod och jag vill inget annat än att det ska vara över snart.

    Har någon varit med om något liknande? Hur var det för dig?


    Hur lång tid tog det tills du kunde känna dig återställd? När kan man ha sex igen?


    När är det dags att börja oroa sig för infektion?

  • Svar på tråden Hur mådde du efter skrapning?
  • Äldre 18 Nov 14:40
    #1

    Jag fick missfall i vecka 13.

    Jag var öm och ddt gjorde ont att sitta under några veckor. Jag skrapades aldrig utan det kom ut två dagar efter att det hade börjat blöda.

    Jag tänker att det får ta tid. Jag fick missfall i april. Först nu kännee jag mig kåt igen. Vi har haft massa sex osv men nu är det skönt på riktigt.

  • Fintvä­derute­idag
    Äldre 18 Nov 18:09
    #2

    Känner du dig helt återställd fysiskt nu?
    Var du orolig för infektion? 


    Hoppas du mår bra och vad bra att det känns bra att ha sex nu!

  • Äldre 18 Nov 21:42
    #3

    Ja. Det gör jag. Sen tycker jag att menscykeln ändrats med symtom etc. Men det ändrar sig ju under livets gång.

    Har varit orolig för infektion, fortfarande lite. Så länge man inte har feber eller illaluktande flytningar så...

    Jag är osäker på min ägglossning de två första månaderna. Har nog haft fem försök att bli gravid sedan missfallet. Så det tar tid, tålamodet får prövas lite. Kroppen och själen har varit med om hormonstorm tänker jag.

  • Anonym (mimmi­)
    Äldre 18 Nov 21:53
    #4

    Man kan nog inte jämföra en akut skrapning pga nåt som redan gått fel (lossad moderkaka??) med en "vanlig" planerad skrapning?

    Jag blev skrapad vid en tidig abort i v 6, det var absolut inga problem. Två Panodil och helt som vanligt dagen efter.

    Sen fick jag MA i v 13 och då borde jag valt skrapning men blev övertygad av läkaren att testa tabletter. Det var i absolut sista laget för att klaras av medicinskt, och det blev en miniförlossning hemma i badkaret där vattnet gick, blodet sprutade, smärta som var helt galen och eländet drog sen ut i en hel månad med en massa kontroller innan de kunde säga att det var avslutat. Hade det hänt igen hade jag tvärvägrat de där bedrövliga tabletterna.

    Den första slemhinnan efter ett lite senare MA är ofta tunn och medför en liten ökad risk för nytt missfall enligt min gyn. Så vi fick rekommendationen att låta två cykler gå innan vi försökte igen eftersom jag blivit gravid på första.

    Hoppas ni har bättre tur nästa gång. {#emotions_dlg.flower}

  • Anonym (M)
    Äldre 25 Nov 23:49
    #5

    Hej ! Har fått missfall i vecka 14 ! Fick också akut skroppning på en gång ! För mig tog det 8 månader innan jag har återhämtat mig och gick vidare med missfallet !

    Massor kramar till er allihopa !

Svar på tråden Hur mådde du efter skrapning?