• Akua

    Ni kattexperterfoder, vad är ett bra torrfoder till min kisse?

    Jag önskar tips på märke på ett bra torrfoder till katt!

    Jon är en kastrerad hona på 3 år, inte överviktig.

    Tror hon behöver aningen hög fetthalt i fodret då hon har lite späda klor..

    Men all ni katt-experter, vad är ett bra torrfoder??

  • Svar på tråden Ni kattexperterfoder, vad är ett bra torrfoder till min kisse?
  • Majsan70

    Mina katter äter Orijen nu som är spannmålsfritt. Funkar utmärkt för både smala o tjocka katter och har ganska bra fetthalt.
    Tidigare fick de Canagan som oxå är spannmålsfritt men som innehåller potatis vilket en av katterna inte tålde tyvärr. Jättebra foder det med som funkade på alla typer av katter. 
    Jag har ju både fertila o kastrerade, dräktiga och digivande samt en överviktig som nu tappat totalt 500 gram. 
    Sen får mina katter ganska mycket rått kött av alla slag.

  • Akua
    nemo1 skrev 2014-11-17 20:20:31 följande:

    Varför vill du inte ge blötmat?


    Hon får det ibland också
  • Monchichier

    Jag personligen tycker att Eukanuba är bäst. Katten håller dock inte med mig om det. Det enda som han inte får sjuka diarréer av är Royal Canins Digestive Comfort.  

  • nemo1
    Akua skrev 2014-11-17 21:03:50 följande:
    Hon får det ibland också
    Varför inte ge torrfoder ibland istället? Blötmat är mycket bättre än alla torrfoder. En katt som äter endast torrfoder behöver få i sig ½ dl / kg kroppsvikt och dag Vatten är A och O för att katter ska hålla sig friska i njurar och urinvägar, sjukdomar som är väldigt vanliga bland katter.
  • Akua
    nemo1 skrev 2014-11-17 23:46:37 följande:

    Varför inte ge torrfoder ibland istället? Blötmat är mycket bättre än alla torrfoder. En katt som äter endast torrfoder behöver få i sig ½ dl / kg kroppsvikt och dag Vatten är A och O för att katter ska hålla sig friska i njurar och urinvägar, sjukdomar som är väldigt vanliga bland katter.


    Min katt får säkerligen i sig tillräckligt med vatten så det är inget problem.
  • IceJossan
    Akua skrev 2014-11-18 00:09:27 följande:
    Min katt får säkerligen i sig tillräckligt med vatten så det är inget problem.
    Fast blötmat är näst intill det bästa man kan ge katten enligt vad den är anpassad till. Katter är anpassade att äta råa hela bytesdjur bestående att 100% animalier varav ca 65% är vatten.

    Blötmat är visserligen tillagat och benfritt men är för övrigt mycket bra föda till katten. Det kan dock behöva fasas in långsamt eftersom många katter blir dåliga i magen av att plötsligt äta mycket/bara blötmat.

    Torrfoder som är bra komplement till blötmat är Orijen, Applaws, Eukanuba, Taste of the Wild, Carnia Lynx mfl. Det bör vara minst 80% kött varav minst 20% fett.
  • Akua
    IceJossan skrev 2014-11-18 10:57:11 följande:

    Fast blötmat är näst intill det bästa man kan ge katten enligt vad den är anpassad till. Katter är anpassade att äta råa hela bytesdjur bestående att 100% animalier varav ca 65% är vatten.

    Blötmat är visserligen tillagat och benfritt men är för övrigt mycket bra föda till katten. Det kan dock behöva fasas in långsamt eftersom många katter blir dåliga i magen av att plötsligt äta mycket/bara blötmat.

    Torrfoder som är bra komplement till blötmat är Orijen, Applaws, Eukanuba, Taste of the Wild, Carnia Lynx mfl. Det bör vara minst 80% kött varav minst 20% fett.


    Ja. Men det finns ju också bra torrfoder. Jag tycker det är sjukt äckligt med blötfoder så därför får min katt mest torrfoder. Tack för tipsen!
Svar på tråden Ni kattexperterfoder, vad är ett bra torrfoder till min kisse?