• erty

    Födde förtidigt, gravid igen

    Vår dotter föddes i v.24 och klarade inte av livet utanför magen. När jag kom in med värkar upptäcktes det att vattnet var borta o det hela gick inte o stoppa. Hade en hemsk grav med stora blödningar som började redan i v.6

    Nu äntligen är vi gravida igen. Vart superlycklig när jag såg det positiva testet! Men nu har det istället övergått till en sjuk rädsla som jag inte vet hur jag ska hantera. Jag vill inte prata med någon närstående då det känns för tidigt (v.5) och missfallsrisken fortfarande är så hög.

    Någon med erfarenhet? Är risken stor att detta händer igen? Alla hemska scener från dotterns förlossning bara spelas upp o jag vet inte riktigt hur man ska kontrollera psyket :(

  • Svar på tråden Födde förtidigt, gravid igen
  • Mollith

    Vill först och främst beklaga er stora sorg, men också gratulera er till er lilla prinsessa!

    Vet du vad den förtidiga förlossningen berodde på? Infektion eller liknande?

    Min yngsta dotter föddes i v32 och min äldsta i v37, har inte riktigt kommit underfull med varför det blev så tidigt. Men jag har en hjärtformad livmoder med skiljevägg plus att jag hade en infektion i kroppen lite innan den senaste förlossningen.

    Tror också att jag har en väldigt aktiv livmoder då jag har i alla graviditeter fått tidiga sammandragningar.

    Prata med din bm om din oro och rädsla, de kan göra extra tester på dig, som kan minska din oro!

    Önskar dig all lycka till!

  • S Michaela

    Har själv ingen erfarenhet av det men har en vän som födde sitt första barn i v.25, förlossningen bara startade och gick inte att stoppa.

    Med sitt andra barn gick hon över tiden och födde o vecka 41 :)

    Lycka till!

  • erty
    Mollith skrev 2014-11-17 22:34:55 följande:

    Vill först och främst beklaga er stora sorg, men också gratulera er till er lilla prinsessa!

    Vet du vad den förtidiga förlossningen berodde på? Infektion eller liknande?

    Min yngsta dotter föddes i v32 och min äldsta i v37, har inte riktigt kommit underfull med varför det blev så tidigt. Men jag har en hjärtformad livmoder med skiljevägg plus att jag hade en infektion i kroppen lite innan den senaste förlossningen.

    Tror också att jag har en väldigt aktiv livmoder då jag har i alla graviditeter fått tidiga sammandragningar.

    Prata med din bm om din oro och rädsla, de kan göra extra tester på dig, som kan minska din oro!

    Önskar dig all lycka till!


    Hoppas allt gick bra för dina små! Orsaken vet man inte riktigt. Hade blödningar hela grav som antagligen retade hål på hinnan så vattnet gick..


    S Michaela skrev 2014-11-17 22:39:03 följande:

    Har själv ingen erfarenhet av det men har en vän som födde sitt första barn i v.25, förlossningen bara startade och gick inte att stoppa.

    Med sitt andra barn gick hon över tiden och födde o vecka 41 :)

    Lycka till!


    Låter precis som i mitt fall. Oj vad skönt o få höra! Då kanske man vågar hoppas lite när största risken för missfall passerat. 

    Tack för att ni gav mig en gnutta hopp. Man känner sig verkligen helt förstörd.

  • Blifyra

    Jag vill inte skrämma dig men kolla upp så att du inte har gbs. Du kan få pencillin mot det. Jag hade det och mitt vatten gick i v.16. Liten låg dock kvar i magen till vecka 30 och klarade sig och mår fint idag. Men be din barnmorska göra testet på dig.

  • erty
    Blifyra skrev 2014-11-24 14:55:22 följande:

    Jag vill inte skrämma dig men kolla upp så att du inte har gbs. Du kan få pencillin mot det. Jag hade det och mitt vatten gick i v.16. Liten låg dock kvar i magen till vecka 30 och klarade sig och mår fint idag. Men be din barnmorska göra testet på dig.


    Har en son som föddes med igångsättning 15 dagar över tiden så GBS känns osannolikt om det inte är något som helt plötsligt kan dyka upp då (inte påläst om det). Tror o hoppas dotterns fall var ren otur. Men det gör denna grav till en ren plåga. Barnmorskan ringde upp o berättade att läkarna är överens om att sannolikheten för att det ska hända igen bedöms som "mycket liten". Inga extra åtgärder kommer sättas in, vilket bara får allt o kännas ännu värre. Hade hoppats på fler o noggranna kontroller.
  • CookieKaka

    Hej

    Jag födde vår son i v.29+4 oförklarligt. Nu är jag gravid igen v.6 jag ringde Mvc direkt och bad om stöd. Fick komma dagen efter och skall nästa vecka göra ett vul för att se att allt ser bra ut. Tappen skall mätas och om hjärtat slår så remitteras jag till spec.mvc för att noggrant följas upp där. De sa till mig att risken att det skall hända igen var mycket liten men jag stod på mig och menade på att min oro är minst lika viktig som att det kanske kan hända igen.

    Kräv extra kontroller och stå på dig rejält. Kram

  • erty
    CookieKaka skrev 2014-11-26 08:15:26 följande:

    Hej

    Jag födde vår son i v.29+4 oförklarligt. Nu är jag gravid igen v.6 jag ringde Mvc direkt och bad om stöd. Fick komma dagen efter och skall nästa vecka göra ett vul för att se att allt ser bra ut. Tappen skall mätas och om hjärtat slår så remitteras jag till spec.mvc för att noggrant följas upp där. De sa till mig att risken att det skall hända igen var mycket liten men jag stod på mig och menade på att min oro är minst lika viktig som att det kanske kan hända igen.

    Kräv extra kontroller och stå på dig rejält. Kram


    Jag beklagar <3 Så trist att man ska behöva stå på sig, men det ska jag absolut försöka göra, inte min starka sida tyvärr.. Plus att man är ung, o då kör de med en ännu mer tyvärr. Men jag hoppas jag får en vänlig själ som förstår min oro!

    Vi är ju i samma vecka ungefär, hejja oss. Nu måtte detta gå bra!  
  • CookieKaka

    Erty, jag är med i en vänta barngrupp på fb där vi är ungefär lika långt gångna om du vill att jag bjuder in dig i den så pm'a mig här.????

  • räkans

    Hej,

    Förstår verkligen din oro. Det är tufft att vara gravid när första graviditeten gick dåligt på ett eller annat sätt. Normalt sett brukar man kunna få extra kontroller, UL mm, både av medicinska själ, och pga av oron. 

    Jag är med i några grupper på Facebook för personer som förlorat barn, varav en är en gravidgrupp. Tycker jag får bra stöd där, alla vet vilken extra oro man känner. Sök på "själar säger aldrig farväl" här på familjeliv, så får du info om hur man går med. Sen finns det en systergrupp för gravida också.

  • erty
    CookieKaka skrev 2014-11-26 18:42:09 följande:

    Erty, jag är med i en vänta barngrupp på fb där vi är ungefär lika långt gångna om du vill att jag bjuder in dig i den så pm'a mig här.????


    räkans skrev 2014-11-26 19:26:24 följande:

    Hej,

    Förstår verkligen din oro. Det är tufft att vara gravid när första graviditeten gick dåligt på ett eller annat sätt. Normalt sett brukar man kunna få extra kontroller, UL mm, både av medicinska själ, och pga av oron. 

    Jag är med i några grupper på Facebook för personer som förlorat barn, varav en är en gravidgrupp. Tycker jag får bra stöd där, alla vet vilken extra oro man känner. Sök på "själar säger aldrig farväl" här på familjeliv, så får du info om hur man går med. Sen finns det en systergrupp för gravida också.


    Tack men känner att det är för tidigt. Gjorde det misstaget när jag väntade dottern, gick med i en grupp o alla skrev om hur bra allting gick..För mig gjorde det inte det, det sved. Jag behöver kämpa med mina egna demoner just nu och klarar nog inte av o höra andras härliga historier (även om jag glädjs åt dom såklart). Been there done that :( 

    Jag får leva på hoppet. Börjat få ett enormt tryck över bröstet o misstänker att det är stress, vilket gör mig ännu stressigare för att jag vet att det kan öka risken för missfall. Dessa veckor kommer verkligen vara långa och ett rent helvete. Så trist :(

Svar på tråden Födde förtidigt, gravid igen