• Äldre 18 Nov 00:39
    11193 visningar
    31 svar
    31
    11193

    Cannabis under graviditet

    Hoppas ni kan svara på några frågor ni som orkar, vet/har erfarenhet av detta. Hur ofta och hur mycket använde ni cannabis under graviditet? Var det marijuana eller hasch ni rökte? kunde man se på sjukhuset att ni brukat cannabis under graviditet, kunde de se det på moderkakan, t.ex. genom förkalkning eller såg moderkakan bra ut ? Föddes  barnet med komplikationer och thc i kroppen? Jag är gravid i v30 och har rökt på några gånger, började i v23.
    Jag röker inte längre  sen två veckor men är ändå orolig vad jag kan ha orsakat, tänker på det hela dagarna, om mitt barn är okej, friskt... och om 
    de märker det på förlossningen och ungen tas ifrån mig direkt eller i värsta fall att barnet får komplikationer i magen o dör eller kmr ut tidigare p.g.av att jag rökt.
    Jag behöver inte "predikan" av er andra som inte kommer med nåt relevant till mina frågor, är själv medveten om att det är fel gjort tack.
    Någon som vet nåt, befinner sig i samma sits, eller fortfarande brukar cannabis under graviditet?  Tack på förhand.
  • Svar på tråden Cannabis under graviditet
  • Anonym (rökt cannab­is i många år)
    Äldre 18 Nov 00:55
    #1
    THC påverkar hjärnans utveckling hos det ofödda fostret. cannabisbruk under graviditeten kan resultera i störd utveckling av nervcellerna i hjärnbarken, den del av hjärnan som styr högre kognitiva funktioner och förmågan att skapa minnen. Om mamman under graviditeten röker cannabis kan det ge bestående skador hos barnet. Då cannabisämnet THC ockuperar cannabinoidreceptorerna bryts kommunikationen mellan nervcellerna, dessa kopplas ihop felaktigt och hjärnans nätverk utvecklas inte normalt. Ju mer omogen hjärnan är desto större blir skadan. 
    vissa har tur och vissa har otur, svårt att säga om ditt barn kommer få en skada eller inte, det märker man inte på direkten, utan det är hjärnan som tar skada och barnet kan få svårt att minnas och i vissa fall få hjärnskador. men väldigt svårt att veta, det är så olika. för vissa händer det ingenting. du borde berätta för din barnmorska iallafall, det kommer inte hända någonting med dig och dom kommer inte ta barnet ifrån dig, då du inte röker längre. men om du fortsätter röka och du röker cannabis när ditt barn föds så kan det bli omhändertaget. även om du kanske inte ser cannabis som en drog, så är det så det är i Sverige, olagligt. prata med din barnmorska ! 
  • manfrs­thlm
    Äldre 18 Nov 00:57
    #2
    +1

    puffa på bara rena medicinen sägs det ju vara

  • Palmhj­ärtat
    Äldre 22 Nov 20:12
    #3

    Du bör definitivt berätta det på förlossningen så dom kan hålla ett extra öga/göra fler tester på ditt barn så inget händer efteråt. Dumt gjort ja, men ännu dummare att inte berätta det.

  • Äldre 22 Nov 20:59
    #4

    Jag rökte på ett par gånger i början av min graviditet, hjälpte kanon mot illamåendet. Och även dagligen innan jag visste att jag var gravid, men det var nog bara i en vecka för jag testade tidigt när jag kände symptomen.

    Är inte ett dugg orolig faktiskt. Läste på en massa om ämnet för jag blev orolig men jag hittade faktiskt inga bevis på att det var skadligt för fostret. Sen självklart, det är säkert skadligt om du stänger in dig i lägenheten och röker konstant varje dag, men en eller ett par gånger under graviditeten tror jag knappast kommer skada fostret.

    Mina tankar går också till hippierörelsen under 70-talet då ett graviditetsbesked betydde att man hade nio månader kvar att festa. Inte att argument men en tanke.

    Räknar med att jag eventuellt kommer få utstå en del pekpinnar av detta men jaja, ville bara lugna dig som trådskapare, jag tror du kan slappna av. Ingen kommer att ta ditt barn pga några puff.

  • Äldre 24 Nov 11:33
    #5
    livslevande skrev 2014-11-22 20:59:43 följande:

    Jag rökte på ett par gånger i början av min graviditet, hjälpte kanon mot illamåendet. Och även dagligen innan jag visste att jag var gravid, men det var nog bara i en vecka för jag testade tidigt när jag kände symptomen.

    Är inte ett dugg orolig faktiskt. Läste på en massa om ämnet för jag blev orolig men jag hittade faktiskt inga bevis på att det var skadligt för fostret. Sen självklart, det är säkert skadligt om du stänger in dig i lägenheten och röker konstant varje dag, men en eller ett par gånger under graviditeten tror jag knappast kommer skada fostret.

    Mina tankar går också till hippierörelsen under 70-talet då ett graviditetsbesked betydde att man hade nio månader kvar att festa. Inte att argument men en tanke.

    Räknar med att jag eventuellt kommer få utstå en del pekpinnar av detta men jaja, ville bara lugna dig som trådskapare, jag tror du kan slappna av. Ingen kommer att ta ditt barn pga några puff.


    Har du fött ditt barn nu? Mår han/hon bra hittils i så fall?
    Under 5 veckor, alltså från v23-28, rökte jag ca 3 gånger i veckan, så vet egentligen inte om jag ens ska kalla det några gånger... Därför släpper inte denna oron så lätt.


    Anonym (rökt cannabis i många år) skrev 2014-11-18 00:55:36 följande:
    du borde berätta för din barnmorska iallafall, det kommer inte hända någonting med dig och dom kommer inte ta barnet ifrån dig, då du inte röker längre. men om du fortsätter röka och du röker cannabis när ditt barn föds så kan det bli omhändertaget. även om du kanske inte ser cannabis som en drog, så är det så det är i Sverige, olagligt. prata med din barnmorska ! 

    Tog upp det med barnmorskan för några veckor sen men hon kom direkt med att hon är tvungen att göra en orosanmälan om det händer igen för att cannabis är mycket farligare än alkohol och cigaretter... fattar inte hur hon tänker där, alla tre är nog skadliga på sitt sätt. Det är därför jag inte vågar ta upp det med henne i alla fall, för jag gjorde ju om det, det sista jag vill är att soc ska bli inblandat.

  • Anonym (tragi­skt)
    Äldre 24 Nov 12:08
    #6

    Det finns en anledning till att man inte ska röka (oavsett cannabis eller tobak), dricka alkohol eller inta andra former av droger - för att det är SKADLIGT för barnet. Förstår inte hur man tänker som gravid kvinna att ens tänka tanken?


    Vill inte kasta hat eller något sånt, men det finns ju en risk att ditt barn har tagit skada av det. Kommer då de där "några" blossen att vara värt det när ditt barn får lida av det resten av hennes/hans liv? Och om du har drog problem så kanske det är bäst att soc blir indragna, om du inte har drog problem så fattar jag inte ens varför du blossa från första början.. 

  • Äldre 24 Nov 12:26
    #7

    Du vill inte ha moralpredikningar och jag har aldrig gett någon tidigare. Jag har inte ens ord för hur upprörd jag blir över hur någon kan utsätta sitt ofödda barn för den risken. DU har skapat ett embryo och låtit det bli ett barn, DU är ansvarig för det. Det har INTE valt att bli till eller dig som förälder. Du och pappan bär hela ansvaret för barnet.

    Jag önskar du fick sitta och höra moralpredikningar hela dagarna så att du aldrig utsätter någon för risker pga ditt temporära nöje. Berätta för MVC så kanske någon med en mer välfungerande moralisk kompass kan fatta bättre beslut för ditt barn.

  • Äldre 24 Nov 12:56
    #8

    Nej jag är fortfarande gravid (och röker inte längre), så kan frustrerande nog inte tala ur egen erfarenhet men är ändå inte orolig av det material jag hittat:

    patients4medicalmarijuana.wordpress.com/marijuana-info/marijuana-during-pregnancy/
    I denna studie visade det sig tvärtom vara positivt för barnen att mamman hade rökt under graviditeten, men den som publicerat artikeln är säkert partisk så man ska nog ta det med en nypa salt. Intressant läsning ändå.

    www.mothertobabyca.org/high-times-for-marijuana-clearing-the-smoke-about-marijuana-use-during-pregnancy/
    "One large study of 12,825 interviews done after delivery, did not find a statistical association between marijuana use and birth defects."
    Men i denna artikel är slutsatsen också att det är bäst att undvika rökning under graviditeten, såklart. Ju förr desto bättre. Samt att alkohol är den största boven. Men jag tror som sagt INTE du har något att oroa dig för.

  • Äldre 24 Nov 13:14
    #9
    +1
    confused19 skrev 2014-11-18 00:39:56 följande:

    Hoppas ni kan svara på några frågor ni som orkar, vet/har erfarenhet av detta. Hur ofta och hur mycket använde ni cannabis under graviditet? Var det marijuana eller hasch ni rökte? kunde man se på sjukhuset att ni brukat cannabis under graviditet, kunde de se det på moderkakan, t.ex. genom förkalkning eller såg moderkakan bra ut ? Föddes  barnet med komplikationer och thc i kroppen? Jag är gravid i v30 och har rökt på några gånger, började i v23.
    Jag röker inte längre  sen två veckor men är ändå orolig vad jag kan ha orsakat, tänker på det hela dagarna, om mitt barn är okej, friskt... och om de märker det på förlossningen och ungen tas ifrån mig direkt eller i värsta fall att barnet får komplikationer i magen o dör eller kmr ut tidigare p.g.av att jag rökt.
    Jag behöver inte "predikan" av er andra som inte kommer med nåt relevant till mina frågor, är själv medveten om att det är fel gjort tack.
    Någon som vet nåt, befinner sig i samma sits, eller fortfarande brukar cannabis under graviditet?  Tack på förhand.


    Prata med din bm i dag!! berätta om gångerna du har rökt. Ingen kvinna vill skada sitt barn. Man har en stor motivation att sluta ta droger när man är gravid. Be om stöd o hjälp, visa ånger och ta emot erbjuden hjälp. Och SLUTA direkt att röka/bruka droger om du inte redan har gjort det. Du är inte ensam, men genom att berätta om att du har brukat så visar du mognad och ansvar mot ditt ofödda barn. Du har rätt att få hjälp och bli respekterad för den du är. Tycker du är modig som kliver fram, fortsätt nu och ta hela ansvaret som den mamma du snart blir! Lycka till!
  • Äldre 24 Nov 13:24
    #10
    confused19 skrev 2014-11-24 11:33:18 följande:

    Har du fött ditt barn nu? Mår han/hon bra hittils i så fall?
    Under 5 veckor, alltså från v23-28, rökte jag ca 3 gånger i veckan, så vet egentligen inte om jag ens ska kalla det några gånger... Därför släpper inte denna oron så lätt.


    Anonym (rökt cannabis i många år) skrev 2014-11-18 00:55:36 följande:du borde berätta för din barnmorska iallafall, det kommer inte hända någonting med dig och dom kommer inte ta barnet ifrån dig, då du inte röker längre. men om du fortsätter röka och du röker cannabis när ditt barn föds så kan det bli omhändertaget. även om du kanske inte ser cannabis som en drog, så är det så det är i Sverige, olagligt. prata med din barnmorska ! 

    Tog upp det med barnmorskan för några veckor sen men hon kom direkt med att hon är tvungen att göra en orosanmälan om det händer igen för att cannabis är mycket farligare än alkohol och cigaretter... fattar inte hur hon tänker där, alla tre är nog skadliga på sitt sätt. Det är därför jag inte vågar ta upp det med henne i alla fall, för jag gjorde ju om det, det sista jag vill är att soc ska bli inblandat.


    Bm ska vara orolig för dig och det ofödda barnet! En anmälan kan inte göras innan barnet är fött, utan det görs när barnet isåfall är fött. Sedan är det socialtjänsten som isåfall utreder, inte bm. Det är stöd och hjälp som erbjuds, och är man positiv och medverkande så är det det bästa för barnet, mamman och hela familjen. Att separera mor och barn är det sista man egentligen vill göra. Men visst är det så att barnet måste skyddas mot alla former av försummelse och droger i barnets närvaro är inget som ett barn ska behöva uppleva.! Ta ditt ansvar och lita på att få den hjälp du behöver. Att du är orolig för ditt barn är det bästa du kan visa!
Svar på tråden Cannabis under graviditet