• Bebistokig

    Hur kände ni er dagarna/veckorna innan förlossningen?

    Hej på er alla!

    Jag kan börja med att säga att ja, jag vet att det finns flera trådar om detta här på familjeliv och även på andra gravid/mamma sidor.
    Dock känner jag att jag orkar inte sitta och googla runt som en tok :)
    Kände att det kunde vara roligare att starta en egen tråd och låta er andra fylla på med era erfarenheter/kunskaper.
    Till frågan:

    Jag är gravid i vecka 39 (38+1) idag med mitt andra barn.
    Jag har de senaste tre dagarna haft en molande värk, som lätt mensvärk ungefär, och även lite ont i kors/ländryggen.
    Sedan vecka 17 har jag lidit av sammandragningar som kommer flera gånger om dagen, men detta som skett nu är en annorlunda känsla emot vad sammandragningarna känns som.
    Sammandragningarna känns i hela magen, och detta känns bara längst ner i magen.
    Kan även tillägga att jag helt plötsligt känner mig lite nedstämd, lite trött och har liksom inte lust med någonting just nu. Har känt mig glad och positiv hela graviditeten trots svår foglossning och sammandragningar.

    Man går ju hela dagarna och väntar, funderar, önskar. Är detta kanske förvärkar? Är förlossningen snart på gång? Kan jag göra något för att förloppet ska sätta igång?
    När jag väntade mitt första barn gick jag över tiden, och han föddes på 41+4. Jag hade inga känningar alls innan mer än att slemproppen lossnade två-tre dagar innan värkarna satte igång.
    Min barnmorska har sagt att om jag gick över tiden med första barnet är sannolikheten stor att jag gör det med andra också.... jättekul!

    Så, hur var/är det för er under sista delen av graviditeten och innan förlossningen satte igång? 
    Kan det vara så att det är på gång för mej, eller ska jag helt enkelt sätta mig ner och acceptera att detta inte är något speciellt ovanligt i slutet av graviditeten?
    Berätta gärna mycket och detaljerat :)

    Kram på er!!

  • Svar på tråden Hur kände ni er dagarna/veckorna innan förlossningen?
  • LängtansBlåaBlomma

    Läser gärna svaren.

    Är bara i v 34+0 så har några veckor kvar. Men har på sistone börjat känna ett tryck nedåt när jag går ibland. Gissar att barnet börjar fixera sig.


    kampenmotpco.blogg.se/ - äntligen gravid! BF 1/1 2015
  • Anonym (Sanna)

    Det är nog förvärkar du känner och du har ju inte så många veckor kvar. Livmodern tränar nog för fullt. Det kan ju också vara som bm säger, att du går över nu också (lika bra du ställer in dig på det) men jag gick över en vecka med första barnet men andra barnet kom två dagar innan bf så du kan ju också få kring bf (eller bara gå över ett par dagar eller en vecka) Eftersom du hade slemproppen förra gången så ta sikte på det för då vet du ju att det är på gång närmsta tiden. Om det trycker mycket nedåså kan det vara huvudet som sjunker längre och längre ner, brukar kännas lite obehagligt. Spännande det är på gång. Hur har du det nu?

    Själv har jag länge kvar till bf.

  • Bebistokig
    Anonym (Sanna) skrev 2014-11-21 08:29:57 följande:

    Det är nog förvärkar du känner och du har ju inte så många veckor kvar. Livmodern tränar nog för fullt. Det kan ju också vara som bm säger, att du går över nu också (lika bra du ställer in dig på det) men jag gick över en vecka med första barnet men andra barnet kom två dagar innan bf så du kan ju också få kring bf (eller bara gå över ett par dagar eller en vecka) Eftersom du hade slemproppen förra gången så ta sikte på det för då vet du ju att det är på gång närmsta tiden. Om det trycker mycket nedåså kan det vara huvudet som sjunker längre och längre ner, brukar kännas lite obehagligt. Spännande det är på gång. Hur har du det nu?

    Själv har jag länge kvar till bf.


    Ja, att gå över tiden har jag ställt in mig på. Annars blir man nog bara besviken eller stressad när BFdagen kommer och går. Men, man går ju ändå och hoppas.

    Var hos barnmorskan idag. Lillen har inte sjunkit ner utan ligger ganska högt upp och har rörligt huvud.

    Jo, jag känner att det ilar och drar längst ner i livmodern, även i ljumskarna.

    Fortfarande trött och sliten.

    När har du BF? Är det ditt första barn?
  • Bebistokig
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-11-21 07:37:38 följande:

    Läser gärna svaren.

    Är bara i v 34+0 så har några veckor kvar. Men har på sistone börjat känna ett tryck nedåt när jag går ibland. Gissar att barnet börjar fixera sig.


    Ja men så kan det nog vara :)

    Är det första barnet för dig?
  • LängtansBlåaBlomma
    Bebistokig skrev 2014-11-21 21:02:07 följande:

    Ja men så kan det nog vara :)

    Är det första barnet för dig?


    Ja. Första graviditeten. Känner små stunder av mensvärk / ilningar kanske 2 ggr om dagen. Borde snart bli en sjunkande mage, va?
    kampenmotpco.blogg.se/ - äntligen gravid! BF 1/1 2015
  • Anonym (Sanna)

    Jag har tre månader kvar nu och väntar mitt fjärde barn.

    Har för mig min mage sjunkit mest när det varit 2-3 veckor kvar. Sist hade bebisen fixerat sig i v 37.

Svar på tråden Hur kände ni er dagarna/veckorna innan förlossningen?