• Anonym (Ek)

    Tjänar 30 000 och klarar inte av att hålla det en månad! Fattar inget.

    Det är så att jag tjänar 30 000 kronor och har min dotter varannan vecka. Min lön ger mig strax över 23 000 kronor i handen och ändå klarar jag inte av att hålla lönen en månad och lyckas inte spara! Jag lägger undan till sparkontot t.ex. 3 000 kronor men till slut blir det att jag använder upp dom också för att det inte räckte..

    Hur har ni det som bara har en ekonomi?? Dvs ni som är själva?

  • Svar på tråden Tjänar 30 000 och klarar inte av att hålla det en månad! Fattar inget.
  • ursula

    För kasabok en månad så ser du vart pengarna går. , veckohandla

  • Anonym (Tink)

    Det låter som att du skulle behöva appen "Tink".
    Det är en kanon app om man vill se var man gör av alla pengar varje månad, då ser du ju också vad du behöver minska på o.s.v.

    Det du gör är att du laddar ner appen, sen parar du ihop appen med din internetbank med hjälp av din personliga kod som du har till banken, skitenkelt och jättesmidigt!

  • Zadre
    Anonym (Tink) skrev 2014-11-18 09:42:50 följande:

    Det låter som att du skulle behöva appen "Tink".
    Det är en kanon app om man vill se var man gör av alla pengar varje månad, då ser du ju också vad du behöver minska på o.s.v.

    Det du gör är att du laddar ner appen, sen parar du ihop appen med din internetbank med hjälp av din personliga kod som du har till banken, skitenkelt och jättesmidigt!


    Hm. Tror det var den appen jag testade en gång. Helt värdelös. Saknades massor av funktioner för att den skulle fungera optimalt. Dessutom skulle jag aldrig lita på att den är 100% säker. Lämna ut lösen till ens bank? Aldrig!

    Jag använder YNAB (You Need A Budget) som är ett program till datorn och en app till telen. Man måste lägga in allt manuellt men det är inte ihopkopplat till banken på något sätt och det är mycket lättare att ha 100% koll på ekonomin.
  • Tacksamt

    Jadu det är väl inte så svårt tänker jag.
    Gör en budget,och skriv ner dina räkningar,sparande,nöje.
    Sen skriver du ner varje inköp.
    Kan se ut såhär:

    Räkningar:
    Sparande:
    Mat:
    Nöje/övrigt:

    Säg att du har 2,000på nöje,då skriver du 2,000kr längst upp på ett papper och
    Skriver ner varje inköp du gör därunder!
    Lycka till :)

  • Oguum

    Hej jag satt i samma sits som dig, tills jag gjorde en sak... dels en budget då jag både ser vad det kostar mig i månaden OCH på ett år. tex mobil 399 kr månaden = 4788 kr per år Etc etc etc med ALLT även tex att bil skatten 1600 kr per år kostar mig som en "avbetalning" 133.3 kronor per månad måste jag spara för att inte kunnna få en extra "tugga" ur min månads budget. (hur många gånger har vi inte fått "oh shit glömt totalt" känslan när den jävla betalningen kommer...?)

    Det tar en kväll... viktigaste är att vara ÄRLIG mot dig själv! inget jävla "ääh men det är bara 199kr" (2400 per år! dvs sista minuten till Grekland!) eller vadå? jag köper inte mycket godis bara något ibland (typ största svarta hålet ever när du räknar på det

    Sen för att hålla budgeten har jag gjort så här... jag ger mig själv "månadslön"

    Den 20.de kommer lönen in. men inte på mitt konto som jag har mitt mastercard på utan ett "special" konto. Alla räkningar som skall betalas dras från det kontot och enbart det kontot. har så mycket jag bara kan på autogiro så jag slipper se skiten å ge mig "ångest". Den 21 betalas alla mina räkningar automatiskt. Den 22a varje månad är det dax för min "lön" då dras per automatik en summa i detta fall 4000 kronor till mig som jag får använda till att ha roligt för dvs slösa (133 kronor om dagen dvs lever jag snålt 3 dagar så har jag "råd" att lyxa till mig den 4de), 500 dras till ett bil konto utefall bilen går sönder etc alltid kul å ha budget för det redan klart.600 dras till ett CSN konto varje månad så att den kvartals räkningen inte sänker mig. etc

    Förrut för att verkligen få mina 4.000kr i månaden att räcka så gav jag mig just veckopeng... varje vecka kom det 1000kr som jag fick hushålla med precis som när man var barn... bara det att det var jag som var både barnet å föräldern. Första veckorna gick man in nätet å beställde skit första dagen sen... va dom pengarna slut redan första dagen sen satt man i 6 dagar å tjurade tills man lärde sig.

    Mitt sparande då? Jo det är ju dom resterande pengarna som finns kvar efter mina räkningar är betalda å buffert kontona har fått sitt... jag är aldrig orolig för att dem skall ta slut eftersom jag inte använder hela lönen. brukar bli runt 5000 kronor kvar varje månad på "special kontot" vilket blir 60.000 kronor om året.... och DET är pengar jag ABSOLUT inte hade kvar på kontot för några år sedan! utan då slösade jag allt utan att förstå vad jag gjorde av allt.

    Däremot innan jag började med detta system med "månadslön" så använde jag just HELA lönen... den fanns ju där på kontot efter alla räkningar jag såg den ju... massa pengar... va fan... NY tv? vad för inte! krogrunda pfff JAG HAR RÅD! sen satt man där... vecka 2 å undrade vad fan som hände...?

    Men nu med mitt system som sagt så har jag en buffert som byggs på hela tiden... jag har till och med råd att betala en stor räkning mitt i månaden för att det finns en buffert... inte behöva vänta tills lönen kommer med magont å behöva veta vilken JÄVLA tugga den där räkningen kommer ta av min ... MIN fina lön den 20....!

    Hoppas du förstod något ;) men viktigaste är att du gör en budget alla gör vi på olika sätt! men viktigaste är att du har en å att du är ÄRLIG MOT DIG SJÄLV!

    /Matte

  • Anonym (spara)
    Anonym (Ek) skrev 2014-11-18 09:25:40 följande:

    Det är så att jag tjänar 30 000 kronor och har min dotter varannan vecka. Min lön ger mig strax över 23 000 kronor i handen och ändå klarar jag inte av att hålla lönen en månad och lyckas inte spara! Jag lägger undan till sparkontot t.ex. 3 000 kronor men till slut blir det att jag använder upp dom också för att det inte räckte..

    Hur har ni det som bara har en ekonomi?? Dvs ni som är själva?


    Ja bor själv och tjänar mindre, får ca 18000 och klarar mig bra på det. Har inga barn dock men hus, katter, häst och bil, dvs ganska stora omkostnader och jag är en riktig slösare men får ändå pengar över.

    På din lön borde du klara dig rätt bra. Som sagt, gör upp en budget och se vilka kostnader du kan och vill förändra. Gör upp ett mål med ditt sparande och rör inte pengarna. Sista veckan innan lön bör du ju klara dig på det som finns hemma om pengarna är "slut".
  • student2013

    Jag storhandlar varje månad till mig och sambon med mat. Nu får jag dock ca 3000 varje månad (arbetslös)) sparar 660 ungefär. Blir tajt i slutet av månaden men kan jag spara kan du.

  • Anonym (snåljåp)
    Oguum skrev 2014-12-10 21:31:27 följande:

    Hej jag satt i samma sits som dig, tills jag gjorde en sak... dels en budget då jag både ser vad det kostar mig i månaden OCH på ett år. tex mobil 399 kr månaden = 4788 kr per år Etc etc etc med ALLT även tex att bil skatten 1600 kr per år kostar mig som en "avbetalning" 133.3 kronor per månad måste jag spara för att inte kunnna få en extra "tugga" ur min månads budget. (hur många gånger har vi inte fått "oh shit glömt totalt" känslan när den jävla betalningen kommer...?)

    Det tar en kväll... viktigaste är att vara ÄRLIG mot dig själv! inget jävla "ääh men det är bara 199kr" (2400 per år! dvs sista minuten till Grekland!) eller vadå? jag köper inte mycket godis bara något ibland (typ största svarta hålet ever när du räknar på det

    Sen för att hålla budgeten har jag gjort så här... jag ger mig själv "månadslön"

    Den 20.de kommer lönen in. men inte på mitt konto som jag har mitt mastercard på utan ett "special" konto. Alla räkningar som skall betalas dras från det kontot och enbart det kontot. har så mycket jag bara kan på autogiro så jag slipper se skiten å ge mig "ångest". Den 21 betalas alla mina räkningar automatiskt. Den 22a varje månad är det dax för min "lön" då dras per automatik en summa i detta fall 4000 kronor till mig som jag får använda till att ha roligt för dvs slösa (133 kronor om dagen dvs lever jag snålt 3 dagar så har jag "råd" att lyxa till mig den 4de), 500 dras till ett bil konto utefall bilen går sönder etc alltid kul å ha budget för det redan klart.600 dras till ett CSN konto varje månad så att den kvartals räkningen inte sänker mig. etc

    Förrut för att verkligen få mina 4.000kr i månaden att räcka så gav jag mig just veckopeng... varje vecka kom det 1000kr som jag fick hushålla med precis som när man var barn... bara det att det var jag som var både barnet å föräldern. Första veckorna gick man in nätet å beställde skit första dagen sen... va dom pengarna slut redan första dagen sen satt man i 6 dagar å tjurade tills man lärde sig.

    Mitt sparande då? Jo det är ju dom resterande pengarna som finns kvar efter mina räkningar är betalda å buffert kontona har fått sitt... jag är aldrig orolig för att dem skall ta slut eftersom jag inte använder hela lönen. brukar bli runt 5000 kronor kvar varje månad på "special kontot" vilket blir 60.000 kronor om året.... och DET är pengar jag ABSOLUT inte hade kvar på kontot för några år sedan! utan då slösade jag allt utan att förstå vad jag gjorde av allt.

    Däremot innan jag började med detta system med "månadslön" så använde jag just HELA lönen... den fanns ju där på kontot efter alla räkningar jag såg den ju... massa pengar... va fan... NY tv? vad för inte! krogrunda pfff JAG HAR RÅD! sen satt man där... vecka 2 å undrade vad fan som hände...?

    Men nu med mitt system som sagt så har jag en buffert som byggs på hela tiden... jag har till och med råd att betala en stor räkning mitt i månaden för att det finns en buffert... inte behöva vänta tills lönen kommer med magont å behöva veta vilken JÄVLA tugga den där räkningen kommer ta av min ... MIN fina lön den 20....!

    Hoppas du förstod något ;) men viktigaste är att du gör en budget alla gör vi på olika sätt! men viktigaste är att du har en å att du är ÄRLIG MOT DIG SJÄLV!

    /Matte


    Jag gör ungefär på samma sätt.
    Även om jag är en "mogen" kvinna, ger jag mig själv fickpengar varje månad. Alla kortbetalningar dras från det kontot. Varje morgon får jeg en e-mail med saldo. Jag är rätt så generös med fickpengar till mig själv, men när jag i slutet på månaden ser att där fortfarande är lite fickpengar kvar, inspirerar det mig till att spara dem i stället.
  • Tacksamt
    Oguum skrev 2014-12-10 21:31:27 följande:

    Hej jag satt i samma sits som dig, tills jag gjorde en sak... dels en budget då jag både ser vad det kostar mig i månaden OCH på ett år. tex mobil 399 kr månaden = 4788 kr per år Etc etc etc med ALLT även tex att bil skatten 1600 kr per år kostar mig som en "avbetalning" 133.3 kronor per månad måste jag spara för att inte kunnna få en extra "tugga" ur min månads budget. (hur många gånger har vi inte fått "oh shit glömt totalt" känslan när den jävla betalningen kommer...?)

    Det tar en kväll... viktigaste är att vara ÄRLIG mot dig själv! inget jävla "ääh men det är bara 199kr" (2400 per år! dvs sista minuten till Grekland!) eller vadå? jag köper inte mycket godis bara något ibland (typ största svarta hålet ever när du räknar på det

    Sen för att hålla budgeten har jag gjort så här... jag ger mig själv "månadslön"

    Den 20.de kommer lönen in. men inte på mitt konto som jag har mitt mastercard på utan ett "special" konto. Alla räkningar som skall betalas dras från det kontot och enbart det kontot. har så mycket jag bara kan på autogiro så jag slipper se skiten å ge mig "ångest". Den 21 betalas alla mina räkningar automatiskt. Den 22a varje månad är det dax för min "lön" då dras per automatik en summa i detta fall 4000 kronor till mig som jag får använda till att ha roligt för dvs slösa (133 kronor om dagen dvs lever jag snålt 3 dagar så har jag "råd" att lyxa till mig den 4de), 500 dras till ett bil konto utefall bilen går sönder etc alltid kul å ha budget för det redan klart.600 dras till ett CSN konto varje månad så att den kvartals räkningen inte sänker mig. etc

    Förrut för att verkligen få mina 4.000kr i månaden att räcka så gav jag mig just veckopeng... varje vecka kom det 1000kr som jag fick hushålla med precis som när man var barn... bara det att det var jag som var både barnet å föräldern. Första veckorna gick man in nätet å beställde skit första dagen sen... va dom pengarna slut redan första dagen sen satt man i 6 dagar å tjurade tills man lärde sig.

    Mitt sparande då? Jo det är ju dom resterande pengarna som finns kvar efter mina räkningar är betalda å buffert kontona har fått sitt... jag är aldrig orolig för att dem skall ta slut eftersom jag inte använder hela lönen. brukar bli runt 5000 kronor kvar varje månad på "special kontot" vilket blir 60.000 kronor om året.... och DET är pengar jag ABSOLUT inte hade kvar på kontot för några år sedan! utan då slösade jag allt utan att förstå vad jag gjorde av allt.

    Däremot innan jag började med detta system med "månadslön" så använde jag just HELA lönen... den fanns ju där på kontot efter alla räkningar jag såg den ju... massa pengar... va fan... NY tv? vad för inte! krogrunda pfff JAG HAR RÅD! sen satt man där... vecka 2 å undrade vad fan som hände...?

    Men nu med mitt system som sagt så har jag en buffert som byggs på hela tiden... jag har till och med råd att betala en stor räkning mitt i månaden för att det finns en buffert... inte behöva vänta tills lönen kommer med magont å behöva veta vilken JÄVLA tugga den där räkningen kommer ta av min ... MIN fina lön den 20....!

    Hoppas du förstod något ;) men viktigaste är att du gör en budget alla gör vi på olika sätt! men viktigaste är att du har en å att du är ÄRLIG MOT DIG SJÄLV!

    /Matte


    Vilket brainlägg!
    Antingen kan man dela upp mat och nöjespengarna  per vecka  eller per dag.
    Säg att du har 1,500kr matpengar och 1,000kr nöjespengar
    Det är ju 2500kr.
    2,500kr/4veckor= 625kr pr vecka till mat och nöje.
    Eller om man hellre vill ha dagpeng:
    2,500kr/31dagar=80kr per dag till mat och nöje.
    Dag 1 köper du en pizza för 65kr då har du dag 2 sådles 80+15=95kr
    Dag 2 har du 95kr,men handlar bara toapapper för 20kr och en panpizza för 10kr sdeles har du dag 3 : 80+65=145kr

    Exempelvis...
  • Oguum
    Tacksamt skrev 2014-12-17 17:53:53 följande:
    Vilket brainlägg!
    Antingen kan man dela upp mat och nöjespengarna  per vecka  eller per dag.
    Säg att du har 1,500kr matpengar och 1,000kr nöjespengar
    Det är ju 2500kr.
    2,500kr/4veckor= 625kr pr vecka till mat och nöje.
    Eller om man hellre vill ha dagpeng:
    2,500kr/31dagar=80kr per dag till mat och nöje.
    Dag 1 köper du en pizza för 65kr då har du dag 2 sådles 80+15=95kr
    Dag 2 har du 95kr,men handlar bara toapapper för 20kr och en panpizza för 10kr sdeles har du dag 3 : 80+65=145kr

    Exempelvis...
    Jo dags peng är extremt nyttigt om man skall lära sig värdet av pengar å vad saker å ting kostar å framförallt hur JÄVLA lång tid det tar å spara till något man vill ha om man inte skall ta på avbetalning etc. så dom du räknar är skit bra psykiskt att få se.

    Men det finns en fara oxå om man delar upp pengarna. i alla fall av egen är farenhet i början . Delar man upp pengarna så vart det väldigt lätt att man hade extra roligt första dagarna sen fanns bara matpengarna kvar å då.. "lånade" jag från dom tills det var total kört hehe men absolut det som funkade/funkade inte för mig behöver inte vara bra/dåligt för någon annan

    Men som sagt viktigaste som du inte klarar dig utan är att VARA ÄRLIG MOT SIG SJÄLV!...  

    Sen har en godvänn till mig ett annat knep när man väl har massor med pengar på kontot å köpsuget är starkare än någonsin. säg att du är uttråkad på nätet å det är mellandags REA tex.

    Säg att han verkligen en kväll vill ha en ny tv han stör sig som fan på det eller ser ett bra erbjudande på ... tjah damsugare eller liknande. Istället för att kasta sig över varan på en gång så har han så pass stor självkontroll att han låter sig vänta 7 dagar innan han köper varan. Under den tiden försvinner minst 90% av MÅSTE HAAAAAAAAAA NUUUUUUU begäret å man börjar istället tänka.
    Vad är igentligen behovet? kommer den användas ofta? funkar det jag har nu? måste jag verkligen?... väldigt ofta så avstår ju han per automatik från att impulsköpa varan då efter 7 dagar å sparar enu mera pengar.... Även fast erbjudandet har ibland hinner passera så sparar han endå pengar när han köper varan till fult pris än om han impuls köpt allt han hade begär för under året. 
Svar på tråden Tjänar 30 000 och klarar inte av att hålla det en månad! Fattar inget.