• Nape

    Hur välja vilket jobb? (Måste bestämma mig snart..)

    Väljer mellan 3 jobb och vet inte hur jag ska tänka.

    1. Kommunalt och "säkert". Det är ett ställe där de flesta blir kvar, som gamla inventarier. Jobbat där förut och trivs bra. Ingen möjlighet att "stiga i graderna" utan detta jobb är det man alltid kommer att ha. Lön 26-28 i månaden (kan eventuellt förhandla upp det en tusenlapp, om jag har riktigt flyt). Normala arbetstider. Många arbetskamrater varav jag känner de flesta, de är trevliga.

    2. Nästan samma jobb som ettan, lite ny inriktning (måste lära mig lite nytt). Uppskattad lön 30. Lite kortare arbetsdag, men mer arbetsuppgifter. Känner ingen där.

    3. Mycket ansvar, chefsjobb. Uppskattad lön ca 42-47, inget färdigdiskuterat än. Förmodligen minst 8 timmar per dag, dock kan man arbeta hemifrån ibland och flexa väldigt generöst. Känner närmaste kollegan mycket bra och vi är ett bra team. Vi skulle få styra allt själv. Kruxet här är att det är en liten pendling till detta jobb, dock kan jag arbeta på tåget och få det räknat som arbetstid.

    Jag skulle kunna ta vilket jobb som helst av dessa tre, men nu måste jag alltså välja. Och hur väljer man då? Ekonomi? Trygghet? Ska man tänka på sin karriär?

    Min lön idag är under alla tre erbjudandena.

  • Svar på tråden Hur välja vilket jobb? (Måste bestämma mig snart..)
  • dagg03

    Jag hade nog inte ens behövt fundera på det, hade självklart valt alternativ tre. Det arbetet skulle innebära en mycket bra lön och det låter även som att du skulle få utvecklande arbetsuppgifter.

    Klart negativt att behöva pendla en lite längre bit, men möjligheten att arbeta hemma och ha flexibla arbetstider väger upp det negativa.

  • Nape

    Tack för svar! Ja, det lutar åt att jag nog måste ta jobb 3. Sambon kallar det för "mitt livs chans" och förmodligen är det nog det. Blir resultatet bra kan jag avancera mer till och med.

    Grejen är att jag är lite..paff. Mitt drömjobb och mål har varit jobb 1. Jag hade tänkt nöja mig så. Men helt plötsligt blir jag erbjuden detta. Och i samma veva även de två andra jobben. Jag har aldrig förut behövt välja mellan flera olika.

    Angående pendlingen så bor jag inte i en av våra största städer. Dvs pendling i detta sammanhang rör sig om 27 minuter mer än min normala promenad på 15 minuter.. Inte så drastiskt alltså.

  • IsDimma

    Jag personligen hade valt jobb två. Men så vill jag för allt i världen inte heller bli chef. I ditt fall, eftersom du nu har valet och därmed förmodligen sökt tjänsten. Då hade jag valt nummer tre.

  • Nape

    Tack för svaren! Jag har inte sökt trean, men har blivit handplockad till det.

    Det blir nog jobb 3. Måste ju testa (även om det känns läskigt). Det "trygga" jobbet kommer att stå kvar så länge jag lever och lite till, så chansen kommer fler gånger.

  • nihka

    Nr 3. Ge det ett år och om det inte motsvarar förväntningarna har du ändå en arbetserfarenhet du inte hade tidigare som kan gynna dig var du än söker dig senare.

  • spirituality
    Nape skrev 2014-11-18 20:34:13 följande:

    Tack för svaren! Jag har inte sökt trean, men har blivit handplockad till det.

    Det blir nog jobb 3. Måste ju testa (även om det känns läskigt). Det "trygga" jobbet kommer att stå kvar så länge jag lever och lite till, så chansen kommer fler gånger.


    Men då är det ju bara att testa :) Då kan du ju alltid ha chansen att "gå tillbaka" om det skulle vara så.
  • Ful Anka

    Du kan ju alltid fundera lite mera på varför du blivit erbjuden jobb nr 3.
    Ingen annan som vill ha det? Varför inte i så fall? 
    Går det, så försök att ta reda på mera fakta om varför just du har blivit erbjuden 3:an.
    Jag hade valt 2.an, den är klockren.


    This is my life and I don't care
Svar på tråden Hur välja vilket jobb? (Måste bestämma mig snart..)