• Anonym (xxxx)

    Ska barnlösa ställa upp för att jobba på julafton för föräldrar?

    Anser du att barnlösa ska ställa upp för att jobba på julafton för de med barn?

    Varför/varför inte?

  • Svar på tråden Ska barnlösa ställa upp för att jobba på julafton för föräldrar?
  • Charlotte N

    Nej det tycker jag inte. Tycker det är hög tid att vi alla börjar se julen som en tre dagar lång högtid. I vår släkt kan vi inte träffa alla varje julafton, vi är för många, för spretiga, skilsmässor gör att alla inte vill ses osv. Så vi träffar olika personer olika dagar under julhelgen och det går så bra så. Barnen gillar att allt inte är julafton och sen är det slut. Jobbar man julafton firar man på juldagen och det är föräldrarnas inställning på påverkar barnen, inte vad det står i almanackan.

  • Anonym (...)

    Barnlösa har medvetet låtit bli att skaffa barn. Dom\vi har valt ett liv utan ansvar för barn och allt jobb som medföljer barn. Varför ska då barnlösa lida för att andra väljer att ha barn?

  • Anonym (ja)

    Inte tvingas men varför skulle man inte göra det som barnlös? Man kommer förhoppningsvis få tillbaka det när man själv har barn. Och dessutom tjänar man mer pengar.

    Själv jobbade jag alltid i princip alla storhelger innan jag fick barn. Men man kan och bör inte tvinga folk. Alla gör som de vill.

  • Anonym (...)

    Barnlösa har medvetet låtit bli att skaffa barn. Dom\vi har valt ett liv utan ansvar för barn och allt jobb som medföljer barn. Varför ska då barnlösa lida för att andra väljer att ha barn?


    Anonym (ja) skrev 2014-11-19 06:36:05 följande:

    Inte tvingas men varför skulle man inte göra det som barnlös? Man kommer förhoppningsvis få tillbaka det när man själv har barn. Och dessutom tjänar man mer pengar.

    Själv jobbade jag alltid i princip alla storhelger innan jag fick barn. Men man kan och bör inte tvinga folk. Alla gör som de vill.


    Om man aldrig vill ha barn så ska man alltså aldrig få fira jul med sin partner eller sin övriga familj? Ett barn klarar av att fira jul på Lill-julafton utan problem.
  • Anonym (ja)
    Anonym (...) skrev 2014-11-19 06:36:00 följande:

    Barnlösa har medvetet låtit bli att skaffa barn. Dom\vi har valt ett liv utan ansvar för barn och allt jobb som medföljer barn. Varför ska då barnlösa lida för att andra väljer att ha barn?


    Därför att vi med barn ser till att det finns en generation under oss som kommer att både betala skatt till den välfärd vi kommer att behöva på vår ålders höst samt att slava inom äldrevården och ta hand om oss.

    Vi föräldrar betalar med svett och tårar. Lite får ni barnlösa också bidra med.
  • Anonym (...)
    Anonym (ja) skrev 2014-11-19 06:40:06 följande:

    Därför att vi med barn ser till att det finns en generation under oss som kommer att både betala skatt till den välfärd vi kommer att behöva på vår ålders höst samt att slava inom äldrevården och ta hand om oss.

    Vi föräldrar betalar med svett och tårar. Lite får ni barnlösa också bidra med.


    Nu finns det fler ungar på jorden än vad vi kan ta hand om. Barn svälter ihjäl och sitter av sina liv på fängelseliknande barnhem. Jorden är överbefolkad och resurserna räcker inte till alla. Jag vet inte riktigt om jag ser det som att ni gör oss andra en tjänst ;) Ni ökar däremot trycket på jorden. Vill ni göra något bra så kan ni adoptera! Barn finns det ingen brist på!
  • Anonym (xxxx)
    Anonym (ja) skrev 2014-11-19 06:36:05 följande:

    Inte tvingas men varför skulle man inte göra det som barnlös? Man kommer förhoppningsvis få tillbaka det när man själv har barn. Och dessutom tjänar man mer pengar.

    Själv jobbade jag alltid i princip alla storhelger innan jag fick barn. Men man kan och bör inte tvinga folk. Alla gör som de vill.


    Om man inte har barn, kanske man har en partner eller släkt och vänner man vill fria jul med? Hur får då andras barn prio om de inte är ens egna?
  • Anonym (ja)
    Anonym (...) skrev 2014-11-19 06:48:17 följande:

    Nu finns det fler ungar på jorden än vad vi kan ta hand om. Barn svälter ihjäl och sitter av sina liv på fängelseliknande barnhem. Jorden är överbefolkad och resurserna räcker inte till alla. Jag vet inte riktigt om jag ser det som att ni gör oss andra en tjänst ;) Ni ökar däremot trycket på jorden. Vill ni göra något bra så kan ni adoptera! Barn finns det ingen brist på!


    Barn mår inte bra av att adopteras bort (särskilt inte till andra sidan jordklotet) så den barbariska sedvänjan med koloniala anor bör skrotas snarast.

    Om man ömmar för dessa barn är det mycket bättre att bidra ekonomiskt och kämpa för en bättre värld så att föräldrar i u-länder inte tvingas till att adoptera bort sina barn.

    Adoption - Rika västerlänningar köper fattiga barn i u-länder. Visst låter riktigt illa? Inte något jag vill stötta.
  • mpermper
    Anonym (ja) skrev 2014-11-19 06:40:06 följande:

    Därför att vi med barn ser till att det finns en generation under oss som kommer att både betala skatt till den välfärd vi kommer att behöva på vår ålders höst samt att slava inom äldrevården och ta hand om oss.

    Vi föräldrar betalar med svett och tårar. Lite får ni barnlösa också bidra med.


    Äldrevården? Tycker redan nu att man kan skönja hur den yngre generationen ratar arbeten där. Ser däremot många svenskar med annan etnisk bakgrund på de där cyklarna som kör omkring på hemtjänsten i den stad jag bor i. Människor som inte klarar sig själva tenderar att bli fler så långt ifrån alla ungar som växer upp idag kommer att gagna oss när vi blir gamla - många kommer snarare att belasta samhället.

    Att föräldrar betalar med svett och tårar - hahaha - jadu, det är fritt val att bli förälder. Som någon annan sa så behövs det inte fler människor på jorden. Välfärden kan lätt lösas med att vi sprider ut oss. Det finns många därute som vill arbeta.

    Min åsikt är följaktligen att alla har samma rätt till julledighet oavsett om man har barn eller ej.

    Och jo - jag har ett gäng ungar, men värnar om mina medmänniskor.
  • Jw83

    Jag undrar varför någon annans avkommas julafton är viktigare för mig än min gamla mammas? Lider lilla Kalle mer av att fira jul med ex pappa halva dagen än vad min gamla Agda lider av att sitta ensam?

    Nu har jag iofs utbildat mig så att jag aldrig behöver jobba helgdagar. Men det känns orättvist att andra ska få lida för att somliga väljer att skaffa barn.

Svar på tråden Ska barnlösa ställa upp för att jobba på julafton för föräldrar?