• Anonym (frågande)

    Var går gränsen för otrohet?

    Precis som frågan lyder; vart drar ni er gräns för otrohet? 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-19 20:53
    Var*

  • Svar på tråden Var går gränsen för otrohet?
  • Anonym (*''')

    När ens partner brtyer mot överenskommelserna man har i sitt förhållande.

  • Anonym (håller med)
    Anonym (*''') skrev 2014-11-19 20:52:20 följande:

    När ens partner brtyer mot överenskommelserna man har i sitt förhållande.


    Exakt, det är också min definition.
  • Anonym (nja)

    Synd då om man inte har några uttalade regler för då kan man komma undan med vad som. Eller?

  • Anonym (frågande)

    Så många av er tycker att man bör sätta sig ner med sin partner och tydliggöra gränserna innan något händer? Känns som ett samtal som bara kan bli konstigt och anklagande.. 

  • Anonym (överenskommelse)

    När jag och min man träffades och skulle lära känna varandra så pratade och diskuterade vi mycket om allt mellan himmel och jord. Då dök även ämnet otrohet upp. Så vi visste på ett tidigt stadium var vi stod i den frågan, och vi var alldeles överens. Hade vi inte varit det så hade det väl ganska naturligt inte blivit någon fortsättning med oss som par.

    Kramar är tillåtna, men kyssar är att ha passerat gränsen för vår överenskommelse.

  • Anonym (frågande)

    Men om man t.ex. har en överenskommelse om att gränsen går vid en kyss, och att någon av parterna kysser en annan (nyktert eller onyktern spelar ingen roll), är det kört då? Eller tycker ni att det är olika beroende på vad som händer? 

  • Anonym (*)
    Anonym (frågande) skrev 2014-11-21 14:22:52 följande:

    Men om man t.ex. har en överenskommelse om att gränsen går vid en kyss, och att någon av parterna kysser en annan (nyktert eller onyktern spelar ingen roll), är det kört då? Eller tycker ni att det är olika beroende på vad som händer? 


    Vad skulle vara kört, menar du?

    Man bestämmer ju själv om man vill förlåta eller inte, om man vill gå vidare ändå.

    Sedan har jag svårt att se att ett förhållande skulle lyckas i längden om man inte pratar om sådana här saker. Naturligtvis behöver man inte gå in på detaljer, det räcker att man klargör att man är exklusiva, dvs man dejtar inte andra, ligger inte med andra. (Om det nu är det man kommer överens om).

    Men någon slags överenskommelse bör man ha, och vill ens partner inte prata om det eller känner sig anklagad, ja då hade jag funderat både en och två gånger på om detta ska hålla.
  • Ogago

    Det finns dom som drar gränsen vid vad man gör. Och det finns dom som drar gränsen vad man skulle vilja göra.

    Att vara förälskad i någon annan är otrohet, enligt somliga, även om man inte ens pratar med personen. Där är själva förälskelsen förbjuden.
    Att ha sex med någon annan, bara det sker utan förälskelse, är bland vissa godkänt.
    En 'flickvän' jag en gång hade kom jag på att ha sex med en annan, men hon var inte otrogen, tyckte hon, eftersom han inte gått inuti henne.
    Somliga kan ha fria förbindelser med andra, eftersom dom ser troheten att bevara lojaliteten med varandra.
    Vissa ser det som otrohet att kolla porr, somliga att onanera själv, somliga att...

    Oh, det finns många sätt att definiera vad otrohet är. Huvudsaken är att man sinsimellan är överens om var gränsen går och håller sej inom den.

  • vargunge

    Det är inte alltid man kan följa "gemensamma" överenskommelser. Det kan hända saker i en relation man inte tycker om... blickar, fantasier eller t.o.m. intima möten som slutar i sex. Jag tror det är bra om man kan "sitta i båten" och fråga sig själv om det som hänt känns rätt för en själv. Det är inte helt fel att ta kontrollen och fråga sig om det är rätt person man är tillsammans med. Man har sitt eget liv att ta ansvar för, inte sin partners eller någon annans.
      Jag vill veta om det hänt något och inte bli förd bakom ljuset så jag kan ta ställning till om det är ok eller inte.

  • Ogago
    vargunge skrev 2014-11-21 15:07:55 följande:

    Det är inte alltid man kan följa "gemensamma" överenskommelser. Det kan hända saker i en relation man inte tycker om... blickar, fantasier eller t.o.m. intima möten som slutar i sex. Jag tror det är bra om man kan "sitta i båten" och fråga sig själv om det som hänt känns rätt för en själv. Det är inte helt fel att ta kontrollen och fråga sig om det är rätt person man är tillsammans med. Man har sitt eget liv att ta ansvar för, inte sin partners eller någon annans.
      Jag vill veta om det hänt något och inte bli förd bakom ljuset så jag kan ta ställning till om det är ok eller inte.


    Det är väl klart att man kan följa gemensamma överenskommelser? Om man inte klarar av situationer som kan leda till sex, mot de gemensamma överenskommelserna, har man problem med sin impulskontroll, eller struntar i överenskommelsen, dvs ljuger sin partner upp i ansiktet när man kommer överens.

    Om din partner inte gillar att du kysser dina motkönade (eller samkönade) vänner, jamen så låt bli att göra det då!

    Jag tycker det här är så orimligt så jag misstänker faktiskt att jag missförstått dej nånstans...
  • vargunge

    Nej nej... jag kysser inte andra kvinnor och är inte otrogen i min relation. Vad jag menar är att om min flickvän skulle vara otrogen, skulle jag tagit mig en funderare på om det är något jag kan förlåta eller om det gör så ont att jag måste lämna henne och gå vidare. Mår man inte bra på det ens partner gör, sårar en eller släpar ens kärlek i rännstenen, då skulle jag lämna henne. Man vill få respekt för sin kärlek och kunna känna tillit. Otrohet kan förstöra det.

  • Ogago
    vargunge skrev 2014-11-21 17:16:55 följande:

    Nej nej... jag kysser inte andra kvinnor och är inte otrogen i min relation. Vad jag menar är att om min flickvän skulle vara otrogen, skulle jag tagit mig en funderare på om det är något jag kan förlåta eller om det gör så ont att jag måste lämna henne och gå vidare. Mår man inte bra på det ens partner gör, sårar en eller släpar ens kärlek i rännstenen, då skulle jag lämna henne. Man vill få respekt för sin kärlek och kunna känna tillit. Otrohet kan förstöra det.


    Aha, det är din flickvän som kysser andra män eller kvinnor på ett sätt som du känner dej obekväm med. Ni har inte pratat med varandra om var er gemensamma gräns ska vara. Hon tycker att kyssas är okej, men det tycker inte du. Då tycker jag du ska berätta för henne att du inte gillar att hon kysser andra män eller kvinnor, och förklara anledningen till det. Då har ni iallafall en gräns mellan trohet och otrohet. Om ni inte kommer överens om gränsen så får du ta en allvarlig funderare på vad du ska göra.

    Min gräns ligger så här - Om det jag vill göra med en annan kvinna inte skulle gå för sej om min flickvän var närvarande, då skulle jag heller inte göra det. Krama går an, kyssa går inte an. Krama skulle inte gå an om jag hade mina händer på hennes rumpa, att kyssa henne på kind går an.
Svar på tråden Var går gränsen för otrohet?