• Anonym (fil)

    Kan någon hjälpa mig med en mailfil?

    Jag vill ladda ner en mailfil från mailen och undrar hur man gör? I vilken format ska det vara?
    Det heter kanske datafil och inte mailfil...

  • Svar på tråden Kan någon hjälpa mig med en mailfil?
  • Anonym (Dator)

    Vad menar du med mailfil? Har du fått en fil på mailen som du vill öppna?

  • Anonym (fil)
    Anonym (Dator) skrev 2014-11-19 21:55:49 följande:

    Vad menar du med mailfil? Har du fått en fil på mailen som du vill öppna?


    Nej, att läsa mailen i en fil på datorn, inklusive headers och annan information. Jag vet inte exakt vad den heter eller vad formatet är men har sett att man kan göra så. Själva texten ser då lite konstigt ut, t.ex. Å Ä Ö ser konstigt ut.
  • sportpappa

    Vilken mailtjänst använder du?
    Om du använder Gmail så öppnar du mailet på Gmail, trycker på menyn uppe till höger i mailet och väljer "Show original" (om du kör Gmail på engelska). Där ser du hur mailet ser ut. Kopiera texten och klistra in i en textfil på din dator så har du "mailfilen".

  • Anonym (fil)
    sportpappa skrev 2014-11-19 22:38:13 följande:

    Vilken mailtjänst använder du?
    Om du använder Gmail så öppnar du mailet på Gmail, trycker på menyn uppe till höger i mailet och väljer "Show original" (om du kör Gmail på engelska). Där ser du hur mailet ser ut. Kopiera texten och klistra in i en textfil på din dator så har du "mailfilen".


    Var hittar man Show original? Hittar tyvärr inte det i menyn.
  • sportpappa
    Anonym (fil) skrev 2014-11-19 22:56:29 följande:
    Var hittar man Show original? Hittar tyvärr inte det i menyn.
    Den meny du ska klicka på är den uppe till höger i mailet. Till höger om reply-knappen (den med en böjd pil på) så finns det en liten pil nedåt. När du klickar på den så fälls en meny ut med möjlighet till reply all, forward, filter message, print osv.
  • Anonym (fil)
    sportpappa skrev 2014-11-20 07:36:44 följande:
    Den meny du ska klicka på är den uppe till höger i mailet. Till höger om reply-knappen (den med en böjd pil på) så finns det en liten pil nedåt. När du klickar på den så fälls en meny ut med möjlighet till reply all, forward, filter message, print osv.
    Tack, nu hittade jag det, det var just det jag menade... Vet du om det finns något liknande i yahoo?
  • sportpappa
    Anonym (fil) skrev 2014-11-20 15:21:04 följande:
    Tack, nu hittade jag det, det var just det jag menade... Vet du om det finns något liknande i yahoo?
    Jag loggade in och kollade. Det som finns där är att du kan se headern, men inte hela mailet som på Gmail.
    Enklast så tar du hem mailet till en epostklient (ex. Thunderbird, Outlook, Live Mail...) på din dator och kollar på originalfilen där.
  • Anonym (fil)

    Nu hittade jag det. Det är i 2 delar, alltså förutom headern finns texten på 2 olika ställen. På det ena står det som en (nästan) normal text, bara ÅÄÖ syns konstigt och i början av nästan varje rad finns det > På vissa ställen finns det flera tomma rader och då > på varje rad. Sedan finns vissa ord på en ny rad men så är det inte i den originaltexten. Varför syns det på det sättet?

  • sportpappa
    Anonym (fil) skrev 2014-11-20 17:20:11 följande:

    Nu hittade jag det. Det är i 2 delar, alltså förutom headern finns texten på 2 olika ställen. På det ena står det som en (nästan) normal text, bara ÅÄÖ syns konstigt och i början av nästan varje rad finns det > På vissa ställen finns det flera tomma rader och då > på varje rad. Sedan finns vissa ord på en ny rad men så är det inte i den originaltexten. Varför syns det på det sättet?


    Mail består oftast av flera delar som sedan tolkas och presenteras beroende på mailklienten. Ofta finns det en textdel och en html-del, men bara en av dem visas.
    > brukar betyda att det är citerad text, dvs. text som stod i mailet man svarade på.

    Det är svårt att säga exakt vad olika saker betyder utan att faktiskt se mailet.
  • Anonym (fil)
    sportpappa skrev 2014-11-20 17:53:41 följande:
    Mail består oftast av flera delar som sedan tolkas och presenteras beroende på mailklienten. Ofta finns det en textdel och en html-del, men bara en av dem visas.
    > brukar betyda att det är citerad text, dvs. text som stod i mailet man svarade på.

    Det är svårt att säga exakt vad olika saker betyder utan att faktiskt se mailet.
    Men i denna fil finns det samma text 2 gånger-en gång som vanlig text, eller nästan vanlig och en gång som html.

    I htlm är det också en del konstiga saker. Ett ord som i själva texten står på samma rad, står i html på 2 rader. T.ex. tittar står som titta=
    r.
    Så är det dock inte med alla ord utan bara med vissa. Varför är det så?

    Sedan står det på vissa ställen:

    <div></div>

    <br><br>

    <br><br></div>

    <br><br></div><span>

    osv. i olika varianter. Vad betyder dessa?
Svar på tråden Kan någon hjälpa mig med en mailfil?