• uakuakuak

    Olika sätt att hyra ut en lägenhet.

    Hej, jag sitter på en lägenhet som kommer öka så mycket i värde på dom närmsta 4åren att jag inte vill sälja den, kan jag på något sätt ge bort den till en kompis, förälder osv, fast det fortfarande är jag som äger den, bara att dom förvaltar den åt mig (avgifter osv)
    Går detta att lösa? Hyra ut i andra hand är uteslutet så tips om det undanbedes.
    Har lån på lägenheten.

  • Svar på tråden Olika sätt att hyra ut en lägenhet.
  • viseversa

    Förväntar du dig att dom ska betala lånen på den också eller?? För det blir nog svårt. Eller du kanske ska betala lånen men dom bor i den. Vad får dom för rättigheter sen då när den säljs?

  • uakuakuak
    viseversa skrev 2014-11-20 06:52:51 följande:

    Förväntar du dig att dom ska betala lånen på den också eller?? För det blir nog svårt. Eller du kanske ska betala lånen men dom bor i den. Vad får dom för rättigheter sen då när den säljs?


    Nej lånen sköter ja, vill bara ha någon som sköter min lägenhet medans jag är borta, med det avser jag endast månadsavgiften+räkningar.
  • uakuakuak

    angående rättigheter när den säljs, då vill jag ha fullständiga rättigheter. det är där det kniper.

  • Speakers Corner

    Kan du inte hyra ut den i andra hand då?
    Förutsatt förstås att du får bostadsföreningens tillåtelse, kanske är det lättare om det är nån släkting som du hyr ut till?
    Jag vet inte,men jag förstår ditt dilemma, min son sitter lite i samma sits.
    Hade det varit jag så hade jag försökt hyra ut den.

  • Speakers Corner

    Nu såg jag att hyra ut i andra hand var uteslutet, missade det, då ber jag om ursäkt och ignorera mitt inlägg.
    Men ändå av nyfikenhet, varför är det uteslutet?

  • uakuakuak

    Dom tillåter inte det nog länge, vi har en lite tjorvig brf som ska förhindra att man håller bostadsrätter som man inte behöver.

  • Kjell2

    Ska du inte ge dig in på rätt riskfyllda lösningar blir det nog svårt.

    En variant är att du låter den stå tom och själv betalar avgift odyl.

  • sportpappa

    Om du har tillräckligt starka skäl till en andrahandsuthyrning så vänd dig till Hyresnämnden. Deras beslut övertrumfar styrelsens.

  • Speakers Corner
    uakuakuak skrev 2014-11-20 07:19:01 följande:

    Dom tillåter inte det nog länge, vi har en lite tjorvig brf som ska förhindra att man håller bostadsrätter som man inte behöver.


    Som jag trodde då, men du tror inte dom kan tänkas vekna om det handlar om en släkting i nöd?
    Annars är ju sportpappas förslag ypperligt. 

    Lycka till hur du än väljer att göra. 
  • viseversa
    uakuakuak skrev 2014-11-20 06:58:43 följande:
    Nej lånen sköter ja, vill bara ha någon som sköter min lägenhet medans jag är borta, med det avser jag endast månadsavgiften+räkningar.
    Men det ÄR ju att hyra ut i andra hand.
  • sportpappa

    Du kan ju sälja eller skänka lägenheten till en kompis eller förälder och använda dem som en bulvan. Skriv ett avtal mellan er som reglerar det inofficiella ägandet. Det finns säkert massor av problem med ett sånt arrangemang så ta hjälp av en jurist och se till att du använder en kompis eller förälder du verkligen kan lita på.

  • Mrs Tercan

    Du kan hyra ut den men skriva inneboendekontrakt, då behöver du inte ha tillåtelse från föreningen och det är fortfarande DIN lägenhet, om föreningen skulle fråga får den "inneboende" säga att du jobbar utomlands och bor där när du e hemma. Inga svårigheter alls

  • CitronGul
    uakuakuak skrev 2014-11-20 06:04:06 följande:

    Hej, jag sitter på en lägenhet som kommer öka så mycket i värde på dom närmsta 4åren


    Hur kan du vara så säker på det?
Svar på tråden Olika sätt att hyra ut en lägenhet.