• blue raul

    4,5-åring vill ej till förskolan längre

    Behöver lite tips och råd angående min 4,5-åring som gråter vid lämning på förskolan och säger om och om igen på mornarna att hon inte vill gå dit.

    Jag är hemma med vår 11-månaders så stora tjejen går bara 15-timmar.

    Såhär är situationen: när lillasyster föddes gick stora tjejen på en förskola där allt gått bra. Gick ner till 15 timmar och var aldrig några problem att lämna även om hon visste jag var hemma.

    Efter sommaren bytte vi till en ny förskola som låg närmre där vi bor.

    Inskolningen var kanske inte den bästa och redan där ville hon att jag inte skulle lämna henne.

    Vi var inte helt nöjda med den nya förskolan (personalen verkar inte ha tid) men har aldrig visat det för henne utan bara pratat positivt om hur kul det ska bli där.

    Nu de senaste veckorna har hon inte velat gå dit.

    Det gör så ont i mig att lämna när hon gråter och håller fast i mig :( Vill bara ta med henne hem igen. Men det funkar ju inte.

    Önskar bara hon kunde trivas där. Vill hon ska få vänner och ha roligt. Här hemma är det svårt när jag hela tiden ska springa efter den lilla och har annat som ska göras.

    Det är ju så korta stunder det handlar om (3,5 h/4 dag i veckan).

    Det blir inte bra bara jag går utan hon är lite deppig under dagarna och frågar efter mig.

    Tilläggas bör väl kanske att hon är jättemammig nu. Gråter ibland när jag bara är ute en stund eller när jag ska lägga lillan.

    Behöver lite pepp..

  • Svar på tråden 4,5-åring vill ej till förskolan längre
  • Tow2Mater
    blue raul skrev 2014-11-20 10:12:48 följande:

    Önskar bara hon kunde trivas där. Vill hon ska få vänner och ha roligt. Här hemma är det svårt när jag hela tiden ska springa efter den lilla och har annat som ska göras.


    Kanske pappa kan vara fl-ledig istället och klara av att ha båda barnen hemma, kanske till efter nyår och ni kan sen se om forskolan kan funka bättre efter det nya året?
  • Penida

    Det andra som nu ska göras eller delar av det kanske kan vänta tills det att ni är två föräldrar? Jag skulle, om möjligt, låta henne vara hemma en period och sedan försöka igen längre fram. Det låter väldigt onödigt, enligt min mening, att tvinga iväg ett barn som visar sådana starka känslor till förskolan när det inte finns något egentligt behov utan bara "måste springa efter det andra barnet, annat som ska göras" tycker jag.


    Avskyr CIO-metoder
  • Natulcien

    Jag håller med föregående. Ta hem henne. Onödigt att hon ska behöva vara så ledsen och må dåligt när det inte ens finns något egentligt behov av att ha henne på förskolan.

  • Phillippa

    Min femåring får vara hemma med mig och lillebror om om hon absolut inte vill gå till förskolan. Jag försöker peppa henne dock för jag vet att hon tycker att det är roligt när hon väl är där.

    När din stora inte tycker att det är roligt på förskolan och vet att du är hemma med den lilla så känner hon sig antagligen bortkörd.

  • Amanda84

    Sådant här gör mig så vansinnigt arg! Om du är föräldraledig och hemma med ditt andra barn, varför lämnar du då din dotter på förskolan när hon gråter och inte vill dit?

    Det är så fruktansvärt själviskt att lämna sitt barn på förskolan när man ändå är hemma, och speciellt med tanke på att dottern inte vill dit. Trivs du med att dottern gråter och inte vill vara där? Nej, det verkar inte så. Ta hem ungen för sjutton! Jag förstår över huvud taget inte hur man tänker när man lämnar bort ett barn för att vara hemma med det andra barnet. Varför skaffar man fler barn när man ändå bara tycker att andra människor skall ta hand om dem?

  • mammalovis

    Nu framgår det inte vad hon går på för avdelning, om det är 1-5 eller 3-5. Går hon på 1-5 kan det ju finnas färre kompisar i hennes egen ålder.

    Begär att få ett planerat samtal med pedagogerna där ni diskuterar hur hon kommit in i gruppen. Vad väljer hon att göra och vem leker hon med? Hur kan ni gå vidare?

    Innan dess har ni ställt samma frågor till henne om vilka hon leker med och vad hon gör. Fråga vad som är roligt på förskolan? Finns det någon hon är rädd för? Är det någon som är dum mot henne? Vad gör hon då? Känner hon att fröknarna lyssnar på henne? Vad skulle göra förskolan rolig? Vad saknar hon från sin gamla förskola o s v. Självklart frågar ni vid något/några tillfälle/n ni har tid att lyssna ostört på henne.

    Vad ni sedan väljer att göra beror ju på vad ni får för svar. Att ta hem henne kan ju bli ett misslyckande och lätt att det blir jobbigt nästa gång hon måste börja igen, men lita på din föräldrainstinkt vad som känns bäst. Tar ni hem henne kan ni ju istället gå på öppen förskola och förhoppningsvis träffa några barn där.

Svar på tråden 4,5-åring vill ej till förskolan längre