• margareta88

    Gravid eller ej?

    Jag har en fråga angående eventuell graviditet.

    Bestämde för en tid sen att vi var redo för barn och att det som sker det sker.

    Har sedan en tid tillbaka också tagit Cipralex på grund av allvarliga PMS-problem.

    Fick känslan av att jag kunde va gravid och gjorde ett test ca 2 veckor efter ägglossning.

    Det testet visade ett solklart negativt besked och antog då att det är tabletterna som ger mig liknande biverkningar i form av illamående med mera.

    Jag skulle haft min mens för över en vecka sedan (min cykel brukar oftast vara 32-35 dgr men är idag 44 dgr) och blev därför fundersam eftersom jag brukar vara rätt regelbunden.

    Så förra veckan valde jag att sluta med Cipralex då läkaren ordinerar ca 2 veckors medicinering mellan Äl och mens men hade nu ätit i 3 veckors tid.

    Frågade läkaren och läste biverkningarna efter svar om Cipralex kan förskjuta min mens men det finns inget som tyder på det efter vad som står i infon för Cipralex men läkaren tyckte jag gjorde rätt som slutade för att se.

    Så nu sitter jag här, över en vecka sen med mensen, slutade med cipralex för exakt en vecka sedan, hade ÄL runt månadsbrytet vilket skedde i nära kontakt med då jag tror jag isåfall kunde blivit gravid.

    Har tagit totalt tre test, det senaste i måndags ca 5 dagar efter förväntar mens.

    Alla tre testen visar inte en tillstymmelse till två sträck.

    Samtidigt har jag länge varit otroligt illamående, haft "cravings" för vissa saker men vill helst inte äta mat och har haft en molande känsla i magen i nästan två veckor, vilket kan liknas vid mensvärk men 10 ggr lättare då jag har oftast har mensvärk från helvetet! Jag förstår att min känsla i kroppen kan vara så väl från cipralexen men också taget ur mitt huvud men var är meeeens?!

    Har inte ätit preventivmedel på över ett år och anser att jag har mens regelbundet ca 10-11 ggr på ett år pga min långa cykel.

    Vad ska jag göra? Ta ett test till?

    Bara vänta? Är inte rädd för ett negativt test men vill inte va oviss.

    Med vänlig hälsning, Margareta

  • Svar på tråden Gravid eller ej?
  • margareta88

    Hej Aleksandra!

    Ja efter 7-8 grav-test så har jag plussat och ska på inskrivning nästa vecka, så man får väl säga att det gått bra såhär långt :)

    Cipralexen verkar därför inte påverkar min cykel och jag har valt att avstå den nu när jag är gravid. :)

Svar på tråden Gravid eller ej?