• Anonym (T:s mamma)

    Vab fast sambon är föräldraledig?

    Mitt barn är 13 månader och hemma med pappa som är föräldraledig. Igår blev barnet sjukt med mkt hög feber och häftigakräkningar. Själv arbetar jag heltid och stannar förstås normalt inte hemma när hen är sjuk, men då jag fortfarande ammar och hen inte klarar att äta eller dricka annat än modersmjölk just nu, så var jag tvungen idag. Försökte arbeta hemifrån, men det har inte gått så bra eftersom vi båda föräldrar har behövts för att ta hand om barn och kräks. Är det möjligt att anmäla vab på halvtid, men kanske utan att ta ut ersättning under såna omständigheter? Jag ska själv opereras på måndag och sedan vara sjukskriven 4 veckor och därmed kan jag inte använda flextid. I och med operationen, de preparat jag sövs med och några dagars påföljande sjukhusvistelse kommer jag också att sluta amma på måndag, så det är inte an situation som kan uppstå igen.

  • Svar på tråden Vab fast sambon är föräldraledig?
  • Försäkringskassan

    Hej!

    Eftersom pappan är hemma och är föräldraledig så kan inte du inte Vabba när barnet är sjukt.

    Ni kan däremot dela på föräldrapenningen den dagen med att ta ut halv dag var.

    Hälsningar
    Gerd, handläggare

Svar på tråden Vab fast sambon är föräldraledig?