• joel312

    Barnsäkerhet i köket

    Hej!
    Jag undrar hur ni med småbarn (eller ni som har haft småbarn) gör för att hålla undan barnen från köksknivarna? har ni någon form av barnsäkert knivställ eller låser ni in knivarna bara?
    Är det någon som har varit med om någon "knivolycka" och i så fall hur?
    //Orolig småbarnsförälder 

  • Svar på tråden Barnsäkerhet i köket
  • mumsigmuffin

    Nu har vi bara en 7 månaders men knivarna står i ett knivställ på köksbänken, hon kan inte nå dem där på länge och när hon är så stor att hon når dem så har hon troligtvis respekt för vassa föremål.

  • cosinus

    Inga barnspärrar i vårt kök.

    Vi har rätt korta barn och de har inte nått att plocka i översta lådorna föränn de varit så stora att de haft visst förstånd. Vår 4-åring når precis nu att plocka skedar och gafflar som är närmast och vassa saker är längre in.

    Vi har inte heller haft petskydd på spisen, bara varit noga med att vrida handtagen innåt så de inte råkar välta ner sånt som kokar när de far förbi.

    Sen är det ju klart att de större, 6, 8 och 10 år får tag i vad de vill men de vet ju vad som gäller.

  • mammalovis

    I besticklådan högst upp har vi två besticklådor i plast. I den längst in förvaras småknivarna. När det har varit behov har vi haft ett skohorn genom handtagen, så det varit trögt att dra ut lådorna.

    På bänken längst in står ett knivställ. Vid samma bänk finns i översta besticklådan smörknivar längst ut och osthyvlar och potatisskalare längre in. Än har 4-åringen bara brytt sig om bestick och smörknivar.

    Nu är vi dåliga på att hon får hjälpa till med matlagningen, så hon har bara skurit lättare grönsaker med bordskniv. Ost har vi nästan aldrig hemma och potatisskalare har hon inte använt. Vi har gjort chokladbollar någon gång, men annars bakar vi bara till kalas ca 5 gånger/år. Så det känns inte som något problem. Däremot klättrar 1,5-åringen och snor frukt om hon kommer åt.

  • fluu

    Vi har alla vassa knivar i en låda utan handtag. Knepig att få upp således. Annars brukar barnspärrar vara bra, jag är snart 22 år och har fortfarande problem med dem ;)


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • NuEJagFast

    Inga barnsäkra lådor eller skåp. Vi har våra knivar högt upp på insidan av ett stort skafferi. Där sitter en magnetlist som vi smäller upp knivar och andra särskilt vassa köksföremål. 

    Vår bebis börjar dock ställa sig upp nu, så jag funderar på om vi ska säkra lådor och skåp med spärrar.

  • Harmagedon

    Jag har världens klåfingrigaste ungar men har haft knivarna på en magnet ovanför köksbänken. De verkar inte ha utövat någon speciell lockelse på dem.

  • Kasperina
    cosinus skrev 2014-11-20 17:15:17 följande:

    Inga barnspärrar i vårt kök.

    Vi har rätt korta barn och de har inte nått att plocka i översta lådorna föränn de varit så stora att de haft visst förstånd. Vår 4-åring når precis nu att plocka skedar och gafflar som är närmast och vassa saker är längre in.

    Vi har inte heller haft petskydd på spisen, bara varit noga med att vrida handtagen innåt så de inte råkar välta ner sånt som kokar när de far förbi.

    Sen är det ju klart att de större, 6, 8 och 10 år får tag i vad de vill men de vet ju vad som gäller.



    Min tvååring har släpat fram saker att klättra på sen hon var runt året, och sexåringen var likadan fast några månader senare...

    Jag har använt långa skohorn för att säkra lådorna, det har funkat fram till ca 18 mån, nu har jag en rejäl lådspärr på en av lådorna där jag lägger allt vasst. Jag har även haft en kniv i ett överskåp (lättillgängligt vid matlagning) men nu har tvååringen lärt sig öppna överskåpen så jag måste ta bort den...
  • honeydew

    Har köksknivarna i ett knivblock på bänken. Min 4-åring kan ta en kniv, ifall hon vill. Har däremot lärt henne att använda knivar rätt och med respekt. Hon har sedan länge varit med och lagat mat, skurit grönsaker m.m. Börja med en mat-kniv och nu får hon använda en egen vass liten grönsakskniv. Hon har aldrig skurit sig men vet hur hon ska använda den och hur man skär i grönsaker.

    På spisen har vi barnspärr och vår ettåring vrider gärna på knapparna. Det blir ej varmt men vi säger till varenda gång. Till slut ska hon väl sluta..

    I kökslådor som hon kan öppna har vi köksredskap, men ej de vassa eller farliga. Finns i separat låda. Har dock långa barn, så ettåringen kan redan nå att ta saker som står nära kanten från köksbänk och köksbord. Man får ständigt tänka sig för vad man placerar på bänkarna.

Svar på tråden Barnsäkerhet i köket