• Anonym (Jagiettnötskal)

    Svartsjuka

    Hej. Jag behöver lite råd på hur jag ska hantera en situation. Jag haft mycket problem med svartsjuka i mitt liv (har alltid behållt det inom mig, inte agerat utåt vilket gett mig mycket ångest i stället) Jag har jobbat hårt för att få bukt med detta och tycker jag har kommit jättelångt. Nu har jag en ny relation sedan några månader tillbaka. Vi bor i olika delar av landet vilket gör att vi inte kan träffas så mycket som vi skulle önska. Jag älskar henne och litar på henne till 100% men det finns ett problem. Hon har ett ex som hon jobbar med i olika projekt. De har blivit jättegoda vänner men han har inte kommit över henne utan hoppas fortfarande. De jobbar ofta sent och det gör att han ibland sover över hos henne (det är 40 minuters bilresa mellan dem) Hon säger att de inte sover tillsammans i samma säng längre och det litar jag på. Hon säger också att hon har noll kärlekskänslor för honom och att de bara var tillsammans en mycket kort period. Men hon vill inte berätta för honom i nuläget att hon träffat mig. Hon säger att han är jättekänslig och det kommer krossa hans hjärta när han får reda på det. Jag försöker stå ut men känner att det tär på mig. Jag vill inte förstöra varken deras vänskaps- eller arbetsrelation. Men det känns jobbigt att veta att de sover under samma tak och att han dessutom inte känner till vår relation. Borde jag protestera eller är det åter igen min svartsjuka som gör att jag mår så dåligt av detta. Hon är världens finaste och jag litar som sagt på henne. Vad tycker ni? Vad är rätt och vad är fel?

  • Svar på tråden Svartsjuka
  • Isis

    Oj. Jag hade absolut velat att hon skulle berätta.

    Har du berättat hur du känner om det?

  • Anonym (m)

    jag förstår inte, varför vill hon inte säga att hon har en relation? Vet ingen annan om det heller? Om andra vet om det, men inte just han, så verkar det konstigt. Vet ingen om det, tja då är hon kanske inte riktigt mogen för en riktig relation

  • Anonym (Jagiettnötskal)

    Jag har sagt att det känns obekvämt, men hon ber mig ha tålamod, för hans skull.

    Hennes vänner i stan där hon bor vet om det, men eftersom han bor på en ort en bit därifrån så är inte risken stor just nu att han får reda på det. Han verkar vara en jättego kille och eftersom han har såna starka känslor för henne så är hon rädd att han ska bryta ihop när han får reda på det.

  • Isis

    Tycker det är märkligt att hans känslor går före dina...

    Har hon sagt när hon tänker berätta då?

  • Mamori

    Jag tycker att hon beter sig illa mot honom. Han hoppas säkert på att få tillbaka henne och i och med att han får sova där de blivit nära vänner etc så gör det bara att han får mer och mer förhoppningar. Han kommer inte släppa detta och han kommer bli mer förkrossad när han får veta att han inte har någon chans med henne ju mer hon drar ut på det.

    Att ge någon falska förhoppningar är elakt.

    Alternativet är ju att hon kanske ändå inte vill ge upp honom helt, antingen för att hon fortfarande har lite känslor för honom eller för att hon hellre är vän med honom medan han är olycklig än att han ska få en chans att gå vidare. Bryr hon sig så måste hon berätta.

    Däremot så kan hon ju göra det försiktigt, kanske prata om deras relation och berätta för honom att det aldrig kommer bli dem igen och att hon bara ser honom som en vän och inget mer så att han förstår det utan att nämna något om dig. Sedan prata om hur han skulle känna om hon träffade någon annan. Sedan nämna att hon är intresserad av någon annan osv i steg liksom.

  • Anonym (Jagiettnötskal)

    Hon har sagt att hon ska berätta för honom men hon vill invänta rätt tillfälle, men det känns som det kan dröja. Jag har själv varit lite inne det du skriver Mamori. Om jag hade varit honom så hade jag kanske sett det som ett svek att bli den siste som får reda på det. Är man verkligen bästa vänner om man inte pratar om sådana här viktiga saker. Men det är komplicerat och det är ingen lätt sits för henne heller. Han gör precis allt för henne. Hon behöver bara lyfta på luren så kommer han körande på mindre än fem sekunder och hjälper henne. Oavsett om det är mecka med hennes bil eller spika upp hyllor.

  • Johan75

    Jag kan inte säga vad du borde göra eftersom du känner av varenda nyans av er relation mycket bättre än vad jag någonsin kommer kunna göra.

    Men - Om det var jag så skulle jag definitivt protestera. Jag förstår att man vill vara schysst mot sin före detta, men att hålla nya relationer hemliga och sova i samma bostad är varken att vara schysst eller hållbart för den nya relationen (oftast). 


    Behold, i come as a thief.
  • Mamori
    Anonym (Jagiettnötskal) skrev 2014-11-20 22:06:12 följande:

    Hon har sagt att hon ska berätta för honom men hon vill invänta rätt tillfälle, men det känns som det kan dröja. Jag har själv varit lite inne det du skriver Mamori. Om jag hade varit honom så hade jag kanske sett det som ett svek att bli den siste som får reda på det. Är man verkligen bästa vänner om man inte pratar om sådana här viktiga saker. Men det är komplicerat och det är ingen lätt sits för henne heller. Han gör precis allt för henne. Hon behöver bara lyfta på luren så kommer han körande på mindre än fem sekunder och hjälper henne. Oavsett om det är mecka med hennes bil eller spika upp hyllor.


    Ja det är precis det här jag menar, hon utnyttjar honom. Visste han om dig så skulle han inte komma och spika upp hyllor utan ligga hemma och gråta, sedan ta sig samman och gå vidare och hitta någon annan tjej att spika upp hyllor till, men hon vill ha honom för sig själv och ger honom falska förhoppningar för att han ska fortsätta göra allt för henne även fast han mår dåligt av det i längden och inte får chans att hitta någon annan. Ego är vad det är.
  • Anonym (m)

    låter som om hon gillar att han finns där, gillar att få hans uppmärksamhet/bekräftelse men hon säger att det är "för hans skull". Jag tror jag säkert kan säga att det är inte för han skull! Däremot kanske hon intalar sig själv det så hårt så att hon inte inser att det blir fel

  • Anonym (Jagiettnötskal)

    Tack för alla kommentarer och för era tankar. Jag har förberett ett brev till henne där jag berättar att jag inte klarar av att ha det så här längre. Jag föreslår henne att hon och jag inte ska ha kontakt på ett tag. Så får hon jobba färdigt med honom i deras projekt. Om hon därefter klarar av att berätta för honom så kan vi återuppta vårt förhållande då.

    Så ligger bollen hos henne. Vill hon vara med mig så måste hon acceptera att detta inte är okej för mig. Jag hoppas i mitt hjärta att hon gör det rätta valet

Svar på tråden Svartsjuka