• emzerus

    Vad är det som händer i min kropp? :(

    För att börja från början så fick jag ett plus på stickan den 27 oktober o vi vart överlyckliga! Testade mig på bim-5 pga alla symtom jag hade.
    Men lyckan varade knappt en vecka innan jag på söndag kväll den 2 november började blöda. Jag blödde ganska så mycket till onsdag förmiddag. Under tisdagen var det rikligt, mer än min normala mens.

    Denna blödning inträffade helgen då jag skulle haft min mens i vanliga fall.

    Ringde min barnmorska o kvinnokliniken o fick till slut en tid för vul, i måndags den 17 november. De tog blodprov för att mäta hcg och sen gjorde de vul. Läkaren hittade ingenting i livmodern o vad han såg då såg han inget konstigt utanför heller.
    Jag var då enligt senaste mens i v6+2.

    Jag tog nytt hcg-prov i onsdag.
    I måndags hade jag ca 1200 och i onsdags ca 1500.

    Läkaren sa då att hcg inte stiger som en normal graviditet och att jag får vänta till onsdag nästa vecka (den 26 nov) och ta nytt prov samt göra nytt VUL. Han misstänker missfall eller utomkvedes :(

    Mina graviditetssymtom har efter blödningen bara blivit starkare och alla gravtest jag tagit hemma blir starkare o även den m veckoindikator har ökat...

    Hoppet om att jag ändå ska ha något i livmodern känns ju rätt kört men jag är så orolig för utomkvedes.

    Är det någon som har haft nå liknande som mig så får ni jättegärna dela med er!

  • Svar på tråden Vad är det som händer i min kropp? :(
  • Vickan I

    Jag hade liknande som dig. Blödde mycket men testen visade på svaga plus som sakta blev starkare. Blodprov med jämna mellanrum visade att hcg steg, men för långsamt. De hittade inget vid vul. Tillslut diagnostiserades jag med ett olokaliserat utomkvedshavandeskap. De hittade aldrig vart det satt, men någonstans hade det fäst och producerade hcg. Fick sprutor med methotrexate (svagt cellgift) för att avsluta det hela. Sedan måste man vänta några månader så att cellgiftet gick ur kroppen innan man försökte bli gravid. Håller verkligen tummarna att det är annat för dig men dålig stegring på hcg är tyvärr ett dåligt tecken.

  • emzerus
    Vickan I skrev 2014-11-20 19:43:50 följande:

    Jag hade liknande som dig. Blödde mycket men testen visade på svaga plus som sakta blev starkare. Blodprov med jämna mellanrum visade att hcg steg, men för långsamt. De hittade inget vid vul. Tillslut diagnostiserades jag med ett olokaliserat utomkvedshavandeskap. De hittade aldrig vart det satt, men någonstans hade det fäst och producerade hcg. Fick sprutor med methotrexate (svagt cellgift) för att avsluta det hela. Sedan måste man vänta några månader så att cellgiftet gick ur kroppen innan man försökte bli gravid. Håller verkligen tummarna att det är annat för dig men dålig stegring på hcg är tyvärr ett dåligt tecken.


    Men fyy :( Hur har det gått för dig efter det? När var detta? Om du inte vill svara mer så förstår jag det också såklart!
    Beklagar att du behövde gå igenom detta men tack för att du delar med dig!
  • Vickan I

    Det var för några år sedan. Det har gått bra, men var tufft. Vi kämpade även med ivf så tungt att behöva vänta extra iom det också. Men sedan fick vi äntligen lillebror på kommande försöket. Tyvärr var information om väntetid etc dåligt skött och vi började försöka förtidigt efter cellgiftet. KS och vår ivf-klinik skyllde på varann och en himla cirkus. Graviditeten var en sorg då vi hela tiden hade en förhöjd risk för fosterskador. Allt såg dock bra ut på alla kontroller, men han föddes muskelsvag och är fortfarande tre år gammal efter motoriskt. Läkarna hävdar dock att man inte kan fastställa att det var pga cellgiftet, men undrar kommer man alltid göra.

  • emzerus
    Vickan I skrev 2014-11-20 21:02:43 följande:

    Det var för några år sedan. Det har gått bra, men var tufft. Vi kämpade även med ivf så tungt att behöva vänta extra iom det också. Men sedan fick vi äntligen lillebror på kommande försöket. Tyvärr var information om väntetid etc dåligt skött och vi började försöka förtidigt efter cellgiftet. KS och vår ivf-klinik skyllde på varann och en himla cirkus. Graviditeten var en sorg då vi hela tiden hade en förhöjd risk för fosterskador. Allt såg dock bra ut på alla kontroller, men han föddes muskelsvag och är fortfarande tre år gammal efter motoriskt. Läkarna hävdar dock att man inte kan fastställa att det var pga cellgiftet, men undrar kommer man alltid göra.


    Men fy vad dåligt skött av dom!! :( Klart att ni funderar "tänk om..."

    Usch tänkt så mycket man kan råka ut för!!
    Stor kram till dig!
  • Vickan I

    Tack! Kram till dig med. Hoppas allt ser annorlunda ut för dig och OM mediciner ska sättas in se till att vara påläst och få saker de säger nedförda i din journal!

  • emzerus
    Vickan I skrev 2014-11-20 21:30:12 följande:

    Tack! Kram till dig med. Hoppas allt ser annorlunda ut för dig och OM mediciner ska sättas in se till att vara påläst och få saker de säger nedförda i din journal!


    Ja jag hoppas så att mina värden sjunkit rejält på onsdag o att det fortsätter så... Usch är så orolig över detta! Och tycker det är hemskt att gå med denna ovisshet :(
  • emzerus

    Igår var jag tillbaka till kvinnokliniken o gjorde vul. Hcg värdet har fortsatt att stiga men ej enligt normal graviditet. Läkaren sa igår att det var tomt i livmodern men att han såg något vid ena äggledaren o sa att det var utomkvedes.
    Fick tid för operation idag o skulel behöva operera bort ena äggledaren. Jag vart såklart jätteledsen o orolig för det...

    In för operation imorse men av någon anledning så kom jag inte in på oprummet när jag skulle....Under tiden så kom gynekologen som skulle operera mig för att prata med mig. Hon ville även passa på att göra en undersökning själv också eftersom det var hon som skulle operera mig sen.
    På vul så ser hon något i min livmoder!!! Det är tidigt i graviditeten enligt henne o svårt att se (enligt min mens ska jag vara i v8) men det kan jag uppenbarligen inte vara.

    Iallafall så ser hon ingenting utanför livmodern, förutom cystor som hon inte tycker är nå konstigt...

    Jag fick åka hem o ska tillbaka nästa torsdag för vul igen o ta nya hcgprover.

    Jag hoppas så att det kanske kan vara en lyckad graviditet iaf trots att den kanske är lite seg i starten!!!

Svar på tråden Vad är det som händer i min kropp? :(