• Anonym (Flickvän)

    VILL inte jobba?

    Min pojkvän är arbetslös.
    Har jobbat väldigt lite i sitt liv, haft ströjobb men aldrig fast.
    Han säger att han söker jobb, mailar och ringer.
    Jag ger tips om olika jobb och letar personer som han kan ringa.
    Frågar om han ringt.."nej jag ska"
    Sen har han ringt, men ingen svarade.
    Så håller det på såhär
    Inget händer!

    Han verkar inte ha någon plan.
    Han ändrar inte taktik, typ...kanske börja plugga? jobba ideellt?

    Varje gång jag tar upp detta så säger han"det ordnar sig älskling"
    "jag ska jobba älskling "
    "snälla älskling jag vill inte bråka"

    Han verkar ju inte VILJA jobba
    Jag tror att han varit arbetslös så jävla länge så det har blivit bekvämt.

    jag vet att många människor har ett driv, typ, nu måste jag jobba för att jag orkar inte aldrig kunna hitta på något för att jag inte har råd.
    Men han verkar bara vara van helt enkelt, han har ju ALDRIG haft pengar.

    Hur kan jag stötta honom?


    Vad ska jag göra?

  • Svar på tråden VILL inte jobba?
  • Anonym (Känner igen mig)

    Min man är typ likadan. Ibland kan ja komma hem efter en lång dag med studier och jobb till ett stökigt hem: diskhög och obäddad säng. Och han säger att han varit upptagen med att spela instrument hela dagen. Visst har han sökt jobb. Men det mesta gör jag åt honom. Delvis pga bristande kunskaper i svenska. Det har varit såhär i ca 4 månader. Tror han har vant sig, säkert din gubbe också. Och om det är du som försörjer honom är det inte så konstigt om han inte anstränger sig.

  • zarah

    Jag kan prata om min erfarenhet. Min sambo var i.samma sits. Lite ströjobb här och där. Var helt apatisk hemma. Gjorde aldrig något. Men jag tror man blir.bekväm och känner sig.värdelös. efter han lyckades så blev han en helt annan människa. Som sagt det handlar nog inte om att inte.vilja. mer bara att man har slutat försöka...

  • Anonym (Flickvän)
    Anonym (***) skrev 2014-11-20 20:57:47 följande:

    Hur försörjer han sig?


    socialen
  • Anonym (Flickvän)
    zarah skrev 2014-11-20 23:20:45 följande:

    Jag kan prata om min erfarenhet. Min sambo var i.samma sits. Lite ströjobb här och där. Var helt apatisk hemma. Gjorde aldrig något. Men jag tror man blir.bekväm och känner sig.värdelös. efter han lyckades så blev han en helt annan människa. Som sagt det handlar nog inte om att inte.vilja. mer bara att man har slutat försöka...


    min tanke är att jag ska be honom flytta till sin mor kanske en månad.
    för att få  honom att kämpa för oss
    men grejen är att jag tror fan inte det funkar...hans morsa är också arbetslös och sjuk och bor trångt så dom kommer väl bara sitta o gnälla på livet
  • zarah
    Anonym (Flickvän) skrev 2014-11-21 21:01:20 följande:

    min tanke är att jag ska be honom flytta till sin mor kanske en månad.

    för att få  honom att kämpa för oss

    men grejen är att jag tror fan inte det funkar...hans morsa är också arbetslös och sjuk och bor trångt så dom kommer väl bara sitta o gnälla på livet


    Men måste han inte gå på aktiviteter ifrån af för att få ersättning ifrån soc? För övrigt tycket jag det är konstigt om han får pengar i från soc om ni.bor.ihop? Då ska ju sambolagen gå.in och du är försörjningsskyldig han
  • SecretMe
    zarah skrev 2014-11-21 21:08:52 följande:
    Men måste han inte gå på aktiviteter ifrån af för att få ersättning ifrån soc? För övrigt tycket jag det är konstigt om han får pengar i från soc om ni.bor.ihop? Då ska ju sambolagen gå.in och du är försörjningsskyldig han
    Man är inte försörjningsskyldig som sambo.

  • Anonym (Flickvän)
    zarah skrev 2014-11-21 21:08:52 följande:
    Men måste han inte gå på aktiviteter ifrån af för att få ersättning ifrån soc? För övrigt tycket jag det är konstigt om han får pengar i från soc om ni.bor.ihop? Då ska ju sambolagen gå.in och du är försörjningsskyldig han
    jo han har aktiviteter från af?
    jätte givande aktiviteter, som att träffas tre gånger i veckan och sitta och skriva CV och söka jobb för att fördriva tiden och för att det ska se bra ut på papper..

  • zarah
    zarah skrev 2014-11-21 21:08:52 följande:

    Men måste han inte gå på aktiviteter ifrån af för att få ersättning ifrån soc? För övrigt tycket jag det är konstigt om han får pengar i från soc om ni.bor.ihop? Då ska ju sambolagen gå.in och du är försörjningsskyldig han


    Fast jag menar mer en praktik? Att bara få struktur i vardagen kan hjälpa många. Att man ändå har.något ordentligt att gå upp till.
Svar på tråden VILL inte jobba?