• Anonym (TS)

    Lärare i grundskolan! SE HIT!

    Jag är väldigt nära att söka in till lärarutbildningen men jag har lite funderingar och därför skulle det vara bra om någon lärare som arbetar i grundskolan (helst i mellanstadiet) ville ge sina reflektioner.

    Först undrar jag om ni trivs att arbeta som lärare? Anser ni att det är värt att utbilda sig till detta? Vad tycker ni är svårast och vad är roligast med yrket?

    Sedan undrar jag också om ni tycker att det är svårt att få eleverna att lyssna och sitta stilla under lektionen? Vilka rättigheter har ni som lärare att ta till om en elev vägrar att lyssna och bara stör? Är det sant att ni inte har rätt att t.ex. ta ifrån eleverna mobiltelefonen under lektionstid?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Lärare i grundskolan! SE HIT!
  • Anonym (Lärare)

    Det är det roligaste jobbet man kan ha om man slapp föräldrarna. Och det skulle även vara bättre om klasserna inte var så stora. Sen tror jag det beror på i vilken del av landet man jobbar.

  • Anonym (TS)
    Anonym (Lärare) skrev 2014-11-20 21:40:54 följande:

    Det är det roligaste jobbet man kan ha om man slapp föräldrarna. Och det skulle även vara bättre om klasserna inte var så stora. Sen tror jag det beror på i vilken del av landet man jobbar.


    Tack för ditt svar! Jag har länge drömt om att arbeta som lärare och har också fått den känslan av att det verkar väldigt roligt. Jag förstår också att det kan vara påfrestande med stora klasser och jag tror att jag har ett hum om vad du menar med föräldrarna. Är det svårt att få hela klassen att fokusera på lektionen?
  • Anonym (Lärare)

    Många föräldrar anser sig veta bäst angående läroplaner och hur betygen ska sättas osv. Det är så lätt för föräldrar idag att skicka ett nedvärderande mail till pedagogen eller ledningen. Om tex barnet haft en dålig dag.

    Svårt att fp hela klassen att fokusera om det är för stora klassen man borde ha ett tak på 25 elever i varje klass eller halvklasstimmar.

    Idag kom några elever och undrade hur man kan få alla tysta samtidigt.

  • Anonym (TS)
    Anonym (Lärare) skrev 2014-11-21 16:56:17 följande:

    Många föräldrar anser sig veta bäst angående läroplaner och hur betygen ska sättas osv. Det är så lätt för föräldrar idag att skicka ett nedvärderande mail till pedagogen eller ledningen. Om tex barnet haft en dålig dag.

    Svårt att fp hela klassen att fokusera om det är för stora klassen man borde ha ett tak på 25 elever i varje klass eller halvklasstimmar.

    Idag kom några elever och undrade hur man kan få alla tysta samtidigt.


    Ok tack för mer utförlig förklaring. Det var intressant att läsa om. Det är synd bara att ni lärare ska behöva ha det så med vissa föräldrar. Hoppas att klasserna blir mindre i framtiden så att arbetet kan underlättas.
  • Tinnys

    Kan inte rekommendera någon att bli lärare. Föräldrarna är ett stort problem. Annars är det helt okej.

  • Anonym (Lärare)
    Tinnys skrev 2014-11-21 17:03:01 följande:

    Kan inte rekommendera någon att bli lärare. Föräldrarna är ett stort problem. Annars är det helt okej.


  • Anonym (Lärare)
    Anonym (TS) skrev 2014-11-21 17:02:23 följande:
    Ok tack för mer utförlig förklaring. Det var intressant att läsa om. Det är synd bara att ni lärare ska behöva ha det så med vissa föräldrar. Hoppas att klasserna blir mindre i framtiden så att arbetet kan underlättas.
    Hade det varit så hade jag inte tvekat en sekund. Fick iofs ett mail från en förälder idag som berättade hur hennes barn hade blivit mer intresserad av mina ämnen nu när de har mig som lärare och det är väl de mailen och samtalen som gör att man överlever.
  • hejnina

    Jag har nyligen börjar år 2 på ämneslärarutbildningen, och har varit ute på praktik i två omgångar. VARJE GÅNG översköljs jag med kommentarer, från lärare i arbetslivet, att jag ska "tänka mig för innan jag ger mig in i detta" och "är du verkligen säker?" och alla pratar om hur otroligt påfrestande och jobbigt läraryrket är. Jag älskar och trivs med kidsen, men de vuxna i skolan dränerar mig fullständigt på energi! Liksom jag har inte bett om din åsikt, sluta kräka skit om yrket över mig :( 

  • Anonym (TS)
    Tinnys skrev 2014-11-21 17:03:01 följande:

    Kan inte rekommendera någon att bli lärare. Föräldrarna är ett stort problem. Annars är det helt okej.


    Oj är det så illa idag? Väldigt tråkigt att höra för jag vet ju själv att det finns så oerhört duktiga och inspirerande lärare. Det verkar som att det är många som omskolar sig, blir utbrända eller som jag, som står och tvekar om jag verkligen ska våga att bli lärare. Det är något jag alltid har drömt om att bli men så verkar skolan ha så mycket problem. Jag vill ju inte ångra mig.
    Anonym (Lärare) skrev 2014-11-21 17:05:45 följande:
    Hade det varit så hade jag inte tvekat en sekund. Fick iofs ett mail från en förälder idag som berättade hur hennes barn hade blivit mer intresserad av mina ämnen nu när de har mig som lärare och det är väl de mailen och samtalen som gör att man överlever.
    Det kan jag förstå att det känns härligt att få uppskattning också. Fler borde göra så istället för att bara ge negativ respons.

Svar på tråden Lärare i grundskolan! SE HIT!