• Anonym (matilda)

    Anmäla sig till arbetsförmedlingen?

    Hej!

    Jag har hört och läst att man måste anmäla sig som arbetssökande hos arbetsförmedlingen om man inte har fast heltidstjänst för att man ska få fp beräknad på ens inkomst? Jag har arbetat varje månad sedan juni 2013, dock lite varierande sysselsättningsgrad då det varit timanställning men även schema under 8 månader. Då jag alltid haft tillräckligt med jobb har jag inte haft något behov av att vända mig till arbetsförmedlingen men nu när vi börjat tänka på familj så undrar jag om jag måste anmäla mig där som arbetssökande för att jag ska få bättre fp bara för formalitetens skull att skydda SGI även om jag inte behöver arbetsförmedlingen? Eller ser ni liksom ändå att jag arbetat/arbetar och kan få högre än lägsta fp? Jag har schema på mitt jobb nu, garanterad minst 50%, men arbetar alltid upp till ca. 75%.... Så - måste jag anmäla mig till arbetsförmedlingen för min framtida fp's skull?

  • Svar på tråden Anmäla sig till arbetsförmedlingen?
  • Försäkringskassan

    Hej!


     


     


    Om du har haft en varaktig anställning som upphör måste man stå som arbetssökande för att kunna behålla den sjukpenninggrundande inkomsten (SGI) som man hade från den anställningen som upphörde. För att behålla sin SGI ska man ställa sig som arbetssökande inom tre månader om anställningen varade i mer än sex månader, det går inte att skydda sin tidigare SGI om denna tid har passerat.


     


    Om du inte står som arbetssökande kommer vi att titta på om du kan få en SGI utifrån hur du arbetar nu.


     


     


    Hälsningar


    Linda, handläggare

Svar på tråden Anmäla sig till arbetsförmedlingen?