• alltvarupptaget

    Mobilbesatta vänner

    Hej. Jag är en tjej på 20 år som har väldigt svårt att få vänner pga att jag är väldigt osocial mot okända folk ,är rädd att dom skall tycka illa om mig och jag lyckas alltid säga något konstigt. (Varit mobbad största delen av min barndom/ungdom). 
    Iallafall, Har två stycken tjejkompisar som jag faktiskt kan umgås med både tillsammans och med var för sig (dom umgås inte med varandra). Men båda två är likadana, Jag kan sitta där i deras soffa och titta på TV medans dom sitter och snapchattar/facebookar/pratar i telefon/instagrammar, ja you name it. Och dom kollar knappast upp från skärmen en enda gång och är intresserade av mig. Själv använder jag en äldre mobil utan dom grejerna på och har inget intresse för att börja med det. så jag använder inte mobilen när jag är med kompisar. Jag kan sitta och försöka komma på något att prata om men dom brukar oftast bara humma lite och vänta i typ fem sekunder innan dom ens svarar. BLIR SÅ LEDSEN OCH IRRITERAD! vad skall jag göra??? har ju inga andra vänner heller och vill inte vara ensam. Men får så himla dåligt självförtroende pga detta då jag antagligen inte är så intressant för dom.. 

  • Svar på tråden Mobilbesatta vänner
  • Sephrenia89

    Det är inte du, det är dem som inte ser vad de själva gör, de är så upptagna av flera vänner än den fysiska.

  • Ganyca

    Väldigt vanligt i dagens samhälle har jag fått för mig.. Massor av mina vänner som också gör så. Gör det själv! Tråkigt, men sant. 

  • Sephrenia89
    Ganyca skrev 2014-11-21 11:09:03 följande:

    Väldigt vanligt i dagens samhälle har jag fått för mig.. Massor av mina vänner som också gör så. Gör det själv! Tråkigt, men sant. 


    Jag kollar på telefonen när personen går på toaletten eller hämtar något, har lyckats lära mig att sluta med telefonen då, på café och restaurang så lägger jag bort mobilen helt, men har också suttit så förut.
  • alltvarupptaget
    Sephrenia89 skrev 2014-11-21 04:34:16 följande:

    Det är inte du, det är dem som inte ser vad de själva gör, de är så upptagna av flera vänner än den fysiska.


    Vad kan man göra åt det då? :( för det är ju verkligen inte roligt att vara de tredje hjulet i allt även om vi bara är två..
  • alltvarupptaget
    Ganyca skrev 2014-11-21 11:09:03 följande:

    Väldigt vanligt i dagens samhälle har jag fått för mig.. Massor av mina vänner som också gör så. Gör det själv! Tråkigt, men sant. 


    hur tycker du att jag ska reagera om detta och tror du det finns något jag kan göra? har ju "skojat" lite å sagt till en av dom att hon bara kollar på mobilen helat tiden men inte ens fått en svar på det. Och den andra tjejen tyckte det lät sjukt irriterande så ja antar att hon inte ens är medveten om att hon gör så själv.
  • Sephrenia89

    Haha testa och skicka ett sms till vederbörande som sitter bredvid.. "Hej vill du ses och snacka IRL?" 

  • alltvarupptaget
    Sephrenia89 skrev 2014-11-25 17:39:42 följande:

    Haha testa och skicka ett sms till vederbörande som sitter bredvid.. "Hej vill du ses och snacka IRL?" 


    haha ja.. kan ju faktiskt testa det :P Vad man borde göra i vanliga fall är ju såklart att inte umgås med folk som får dig å känna dig dålig liksom. Men som sagt så har ja inga andra heller så det känns lite som att ja inte har något annat val än å acceptera att dom vill titta på telefonerna hela tiden
  • Sephrenia89
    alltvarupptaget skrev 2014-11-25 17:45:00 följande:
    haha ja.. kan ju faktiskt testa det :P Vad man borde göra i vanliga fall är ju såklart att inte umgås med folk som får dig å känna dig dålig liksom. Men som sagt så har ja inga andra heller så det känns lite som att ja inte har något annat val än å acceptera att dom vill titta på telefonerna hela tiden
    Bästa kortet att köra på är väl samvetet där..
    Men tyvärr så blir sådana mobil besatta människor mindre berörda av IRL kontakter då de har 24/7 kontakt på mobilen.
Svar på tråden Mobilbesatta vänner