• Anonym (Isa)
    Äldre 20 Nov 23:26
    638 visningar
    3 svar
    3
    638

    Jag ville skiljas men hur ska jag kunna släppa honom?

    Efter ett långt förhållande (22 år) där de senaste tre åren varit dåliga, valde jag att bryta upp. Hela uppbrottet gick sakta. Har tagit i princip hela året. Huset har sålts, vi har ordnat varsitt boende, barnen har fått vänja sig osv. Vi har räknat oss som särbos under hela tiden.
    Min man och jag träffades i unga år och har blivit "vuxna" tillsammans. De första åren var vi mycket nyförälskade och sedan blev det djup kärlek mellan oss. Jag har alltid trott att det alltid skulle vara vi.
    P g a en depression för fyra år sen, började min man att självmedicinera med alkohol. Han håller missbruket till helger, där vardagarna är en enda väntan till fredag och alkoholen. Han har dragit sig allt mer undan familjen. Har inte velat vara med på aktiviteter. Jag har de senaste åren kämpat att få honom på fötter igen men till sist insåg jag att det inte går då han inte själv vill (han får medicin och har blivit erbjuden en massa hjälp och har tackat nej). Dessutom har han de senaste åren fått humörsvängningar och varit rent ut sagt elak till mig, han som alltid varit så snäll och underbar (ingen klyscha).
    För tre veckor sen sa jag till honom att vi aldrig kommer att kunna göra varandra lyckliga mer. Att vi inte kan bo ihop har vi insett för ett bra tag sen. Vi tycker fortfarande mycket om varandra men kan inte vara ihop.
    Då vi alltid haft det bra sexuellt, det har varit vår oas, har jag föreslagit att det för min del är ok att vi fortsätter ha sex fram tills vi träffar någon annan. Först var han tveksam och sa att han inte trodde han skulle klara det med mig. Att det skulle väcka känslorna åter. Men efter ett par gånger med sex sa han att det nog skulle vara ok för honom i alla fall.
    Jag känner att jag kommer behöva m å n a d e r att sörja medan min man har antytt flera gånger att han kommer att vilja träffa en ny, kanske inte snart men han är ändå lite mer "på" än jag. Jag inser att vår tid tillsammans är begränsad och det gör så jäkla ont!! Hur ska jag kunna släppa honom? Hur har ni andra i min situation klarat det? Att lämna någon ni fortfarande tycker om?

  • Svar på tråden Jag ville skiljas men hur ska jag kunna släppa honom?
  • Anonym (Lite samma)
    Äldre 21 Nov 08:01
    #1

    Vet nog ungefär hur du har det...

    Här var det dock mannen som till sist valde att bryta upp. jag trodde att vi skulle kunna lösa, men han hade redan gått vidare...

    Vårt problem var att vi inte fick vardagen att gå ihop, vi prioriterade alltid olika. han sitt jobb, jag familjen och barnen. Han valde att jobba all sin vakna tid medan jag fick se till att få vardagen med tre barn, varav två funktionshindrade, att funka bäst jag ville... han hjälpte till med ekonomin, inte mer...

    Precis som ni hade vi dock ett superbra sexliv. Vi fortsatte också att träffas ett tag efter separationen, bara för sex. Men jag kan inte rekommendera det alls... det gör till slut mer ont än vad det är värt... Han träffade sedan en annan, och jag fick börja om sörja från ruta ett igen... på något vis hade jag nog ändå hoppats och trott att vi skulle hitta tillbaka utan att erkänna det ens för mig själv..

  • Anonym (Isa) Trådstartaren
    Äldre 21 Nov 08:11
    #2

    Jag har också tänkt på det, att jag kanske bara förlänger lidandet. I en bästa av världar tänker jag att det till sist rinner ut i sanden men sexet. Att det blir alltmer sällan och till sist inget... Men jag är inte riktigt där ännu, att orka/våga ta steget att bryta helt. Våra intima stunder får mig att känna den närhet vi hade förr, även om jag samtidigt känner att det är på lånad tid. Vet aldrig när det är "sista gången".

  • Anonym (Lite samma)
    Äldre 21 Nov 11:43
    #3
    Anonym (Isa) skrev 2014-11-21 08:11:46 följande:

    Jag har också tänkt på det, att jag kanske bara förlänger lidandet. I en bästa av världar tänker jag att det till sist rinner ut i sanden men sexet. Att det blir alltmer sällan och till sist inget... Men jag är inte riktigt där ännu, att orka/våga ta steget att bryta helt. Våra intima stunder får mig att känna den närhet vi hade förr, även om jag samtidigt känner att det är på lånad tid. Vet aldrig när det är "sista gången".


    Känner jag också igen...

    Inte heller jag orkade bryta våra "träffar"  - plötsligt fick jag den tiden jag aldrig fått när vi levde tillsammans, han hade ansträngt sig och gjort det mysigt med levande ljus och bjöd mig på te... han SÅG mig plötsligt och han var trevlig och snäll och go... han var ju allt det där som jag saknat...

    hade nog heller aldrig orkat bryta, och intalade mig själv varje gång att det skulle vara den sista... lurade tom mig själv med att det var JAG som bara utnyttjade honom för att få sex ;) Det löste sig ju självt här när han träffat en annan, och jag fick rasa ytterligare en gång...
Svar på tråden Jag ville skiljas men hur ska jag kunna släppa honom?