• Sephrenia89

    Vegetariska julbordet

    Jag äter inte kött, fågel eller tillagad fisk (däremot kan jag äta sill och sushi samt skaldjur).

    Kallar mig inte själv för vegetarian eller dylikt och jag har vart periodare hela mitt liv, inte av moraliska skäl utan hamnar i ett läge där allt kött gör mig gravt illamående och jag kan absolut inte äta det överhuvudtaget (när jag inte är i en sådan period så tycker jag att en blodig extra rare oxfilé är det bästa som finns).
    Ifall någon undrade....

    Nu till saken - aldrig vart veggo under julen och nu så får ju jag släpa med mig sådana saker som jag kan äta istället för köttbullar, prinskorv, skinka m.m

    Är det någon som sitter på ett jäkligt bra recept som känns som ett bra jul-käk så får ni gärna dela med er av det :)
  • Svar på tråden Vegetariska julbordet
  • ITpappan

    Veg julskinka, grönkål, allt annat veg på julbordet, sojakorv, veg kebab, veg kyckling, veg pressylta, veg veg

  • Sephrenia89
    Emmask skrev 2014-11-21 07:08:49 följande:

    Vegetarisk Jansson med soltorkade tomater istället för ansjovis!


    Det va en kombination jag inte hört talas om förut spännande ;) 
    ITpappan skrev 2014-11-21 07:27:50 följande:

    Veg julskinka, grönkål, allt annat veg på julbordet, sojakorv, veg kebab, veg kyckling, veg pressylta, veg veg


    Kanske någon tar tillvara på detta tips, jag själv äter inte kött substitut som tofu/quorn korvar/köttbullar m.m då det i många fall smakar kött :S
  • Anonym (Veggo&preggo)

    Ungsrostade rödbetsklyftor som du innan servering smular över Chevre, ringlar flytande honung över och kanske har lite rostade pinjenötter på.

    Koka en kålrot eller rotselleri och griljera som en julskinka!

    Sen är ju brysselkål väldigt juligt och går att göra mycket med :)

  • Sephrenia89
    Anonym (Veggo&preggo) skrev 2014-11-21 14:19:52 följande:

    Ungsrostade rödbetsklyftor som du innan servering smular över Chevre, ringlar flytande honung över och kanske har lite rostade pinjenötter på.

    Koka en kålrot eller rotselleri och griljera som en julskinka!

    Sen är ju brysselkål väldigt juligt och går att göra mycket med :)


    Aldrig ätit griljerad rotfrukt men lät spännande ^^ ÅH den där rödbets saken fick jag på en dinnershow där jag valt vegetariskt som tillbehör till en linsbiff (kan ju säga att tillbehöret slog biffen) MUMS!
  • Sephrenia89
    Sephrenia89 skrev 2014-11-21 14:20:59 följande:
    Aldrig ätit griljerad rotfrukt men lät spännande ^^ ÅH den där rödbets saken fick jag på en dinnershow där jag valt vegetariskt som tillbehör till en linsbiff (kan ju säga att tillbehöret slog biffen) MUMS!
    Valt vegetariskt inte vegetariskt tillbehör ^^
  • fluu

    Klistrar in mitt inlägg från en annan tråd:

    I år gör jag :

    Griljerad kålrot
    Kikärtor i senapssås
    Krassesås
    Hovmästarsås
    Julsallad
    Grönkålssallad
    Äggröra med pepparrot

    Förr har jag gjort typ:
    Grönkålspaj
    Citrussallad
    Nötköttbullar
    Rödkålssallad
    Rotsakslåda
    Glöggmarinerad tofu
    Brysselkålssallad
    Saffranskokt rotselleri
    Picklade frukter och grönsaker
    Julig morotswok
    Julig omelett

    Sedan kan man ju piffa till klassiker också. Vet att många av mina vegovänner gör janssons med oliver i för att få den rätta sältan. Man kan ju byta ut ganska mycket mot olika ostar om man inte är allergisk som jag. Man kan julifiera det mesta med senap.Man kan göra vegosill på äggplanta osv.

    Vill du ha närmare beskrivning på något av ovanstående så hojta.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • MRMR1

    Jag tycker allt färdigt som finns i frysdiskar som biffar/korv/burgare m.m smakar direkt dåligt av de vegetariska alternativen.

    Nu är jag inte hel vegetarian själv men äter oftast så för hälsans skull samt det är kul att testa sig fram till saker som smakar bättre än original :)

    Jag gör nog vegetariska köttbullar som smakar underbart gott (med bla mandelmjöl, färskt glutenfritt ströbröd m.m som först kokas i grönsaksbuljong därefter steks), Sen har jag experimenterat med veggo burgare i det oändliga, har ett recept med lite röksmak som är supergott men tar ett dygn att göra. Sen en veggo Lasagne med bakpotatis & aubergine.

    Det mesta går även att laga veganskt utan mjölkprodukter, samt hoppar alla halvfabrikat samt quorn/soja och annat onyttigt. Sen något gott nötbröd till ist för jullimpan så slipper man gluten med.

    Så inga direkta recept tips, men tycker det är roligt att efterlikna "vanliga" saker. Grillade i somras veggo spett med dessa egna köttbullar/Köttliknande bitar som innehåller svartaböner & linser med kalla såser till. Veggo behöver aldrig vara tråkigt eller smaklöst! bara man ger sig iväg från de färdiga sakerna från frysdiskarna.

  • Sephrenia89
    MRMR1 skrev 2014-11-25 08:12:38 följande:

    Jag tycker allt färdigt som finns i frysdiskar som biffar/korv/burgare m.m smakar direkt dåligt av de vegetariska alternativen.

    Nu är jag inte hel vegetarian själv men äter oftast så för hälsans skull samt det är kul att testa sig fram till saker som smakar bättre än original :)

    Jag gör nog vegetariska köttbullar som smakar underbart gott (med bla mandelmjöl, färskt glutenfritt ströbröd m.m som först kokas i grönsaksbuljong därefter steks), Sen har jag experimenterat med veggo burgare i det oändliga, har ett recept med lite röksmak som är supergott men tar ett dygn att göra. Sen en veggo Lasagne med bakpotatis & aubergine.

    Det mesta går även att laga veganskt utan mjölkprodukter, samt hoppar alla halvfabrikat samt quorn/soja och annat onyttigt. Sen något gott nötbröd till ist för jullimpan så slipper man gluten med.

    Så inga direkta recept tips, men tycker det är roligt att efterlikna "vanliga" saker. Grillade i somras veggo spett med dessa egna köttbullar/Köttliknande bitar som innehåller svartaböner & linser med kalla såser till. Veggo behöver aldrig vara tråkigt eller smaklöst! bara man ger sig iväg från de färdiga sakerna från frysdiskarna.


    Har funderat på att göra de där mandelmjöls bullarna men hur smakar dem? Mandel? :P vart skeptisk till att testa eftersom att jag tycker mandel är så oerhört sött!
    fluu skrev 2014-11-25 07:59:12 följande:

    Klistrar in mitt inlägg från en annan tråd:

    I år gör jag :

    Griljerad kålrot
    Kikärtor i senapssås
    Krassesås
    Hovmästarsås
    Julsallad
    Grönkålssallad
    Äggröra med pepparrot

    Förr har jag gjort typ:
    Grönkålspaj
    Citrussallad
    Nötköttbullar
    Rödkålssallad
    Rotsakslåda
    Glöggmarinerad tofu
    Brysselkålssallad
    Saffranskokt rotselleri
    Picklade frukter och grönsaker
    Julig morotswok
    Julig omelett

    Sedan kan man ju piffa till klassiker också. Vet att många av mina vegovänner gör janssons med oliver i för att få den rätta sältan. Man kan ju byta ut ganska mycket mot olika ostar om man inte är allergisk som jag. Man kan julifiera det mesta med senap.Man kan göra vegosill på äggplanta osv.

    Vill du ha närmare beskrivning på något av ovanstående så hojta.


    Spännande lista :D Men krassesås? Vad har man den till och hur gör man den? (för att få mig en uppfattning om smak osv)
  • fluu

    Krassesås:

    Rör ihop 1 1/2 msk grov söt senap, 1msk strösocker och 1 msk vitvinsvinäger. Tillsätt 1 dl olja(jag kör rapsolja) under vispning. Såsen ska bli jämn och tjock. Vänd ner 1/2 dl finhackad dill och 1/2 ask finhackad krasse. Smaka av med lite salt och eventuellt vitpeppar.

    Smakar underbart till exempelvis lax, men också till rotsaker, potatis, till ägg osv. Är som en dressing.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Sephrenia89
    fluu skrev 2014-11-25 20:23:35 följande:

    Krassesås:

    Rör ihop 1 1/2 msk grov söt senap, 1msk strösocker och 1 msk vitvinsvinäger. Tillsätt 1 dl olja(jag kör rapsolja) under vispning. Såsen ska bli jämn och tjock. Vänd ner 1/2 dl finhackad dill och 1/2 ask finhackad krasse. Smaka av med lite salt och eventuellt vitpeppar.

    Smakar underbart till exempelvis lax, men också till rotsaker, potatis, till ägg osv. Är som en dressing.


    Ska helt klart testa, lät intressant!
  • MRMR1

    Små mandelköttbullar smakar jättegott, tror du blir överraskad:

    Kalla såser är alltid gott till:
    "Nyttig kall Bea"
    Cremefraishe
    Majonnäs (Hellman's eller egen)
    Salt & Peppar
    Massor dragon typ halv burk eller mer

    Curryröra
    Creme fraishe
    Majonnäs
    Salt & Peppear
    Finhackade äppelbitar
    Curry i massor
    Lite honung för sötma

  • MRMR1

    Hmm det inklistrade receptet kom inte med, nytt försök :)

    100 g mandelmjöl
    1,5 dl färskt ströbröd
    1,5 dl ströbröd
    1,5 dl riven ost
    2 msk rivn gul lök
    1 tsk salt
    1 krm svartpeppar
    3 ägg (eller vad du använder ist för ägg)
    1 msk vatten

    Forma till köttbullar koka i veg buljong 8 min
    Ta upp och stek gyllenbruna

  • Anonym (Yummie)
    MRMR1 skrev 2014-11-25 08:12:38 följande:

    Jag gör nog vegetariska köttbullar som smakar underbart gott (med bla mandelmjöl, färskt glutenfritt ströbröd m.m som först kokas i grönsaksbuljong därefter steks), Sen har jag experimenterat med veggo burgare i det oändliga, har ett recept med lite röksmak som är supergott men tar ett dygn att göra. Sen en veggo Lasagne med bakpotatis & aubergine.


    Jag gör också vegetariska "köttbullar" (förmodligen samma som du fast inte glutenfritt). De är väldigt goda. Jag kan rekommendera dem!

    Jag har inte receptet här, men googla på "vegetariska köttbullar", TS, eller "mandelbollar".
  • Anonym (Yummie)
    MRMR1 skrev 2014-11-26 08:14:45 följande:

    Hmm det inklistrade receptet kom inte med, nytt försök :)

    100 g mandelmjöl
    1,5 dl färskt ströbröd
    1,5 dl ströbröd
    1,5 dl riven ost
    2 msk rivn gul lök
    1 tsk salt
    1 krm svartpeppar
    3 ägg (eller vad du använder ist för ägg)
    1 msk vatten

    Forma till köttbullar koka i veg buljong 8 min
    Ta upp och stek gyllenbruna


    Ja, men här är det ju! Såg inte det.
  • Xearas

    - nötbullar med lite kryddpeppar

    - västerbottenostgratäng med pumpa och grönkål,

    - brysselkålgratäng med cheddarost,

    - janssons frestelse med mixade oliver istället för ansjovis,

    - ugnsrostad sparrispotatis + rödkål + brysselkål slungad i saffranssmör

    - Ägghalvor med tång-caviar, dill, fänkål aioli + crème fraiche

    - hemmagjord seitanskinka

    - rödbetssallad toppad med ruccola och fetaost

    - gravlaxrullar fyllda med pepparrotsfärskost på danskt råg/pumpernickel

    - Ernst recept på gravad strömming (han där du vet... som brukar gå barfota i torp)

    - Rödkålssallad med apelsinfileer

    - smördegspiroger med ädelost, grönkål och päron

    - senapsgriljerade quornfilleer

    - senapspanerade auberginebiffar fyllda med cheddar

    - stuvad spenat/stuvad grönkål

    - smördegspizza med gorgonzola och fikon

    - lättstuvad savoykål (i grädde och grov senap) med vinteräpple och rostad mandel.

  • Anonym (Yummie)
    Xearas skrev 2014-11-28 00:32:22 följande:

    - nötbullar med lite kryddpeppar

    - västerbottenostgratäng med pumpa och grönkål,

    - brysselkålgratäng med cheddarost,

    - janssons frestelse med mixade oliver istället för ansjovis,

    - ugnsrostad sparrispotatis + rödkål + brysselkål slungad i saffranssmör

    - Ägghalvor med tång-caviar, dill, fänkål aioli + crème fraiche

    - hemmagjord seitanskinka

    - rödbetssallad toppad med ruccola och fetaost

    - gravlaxrullar fyllda med pepparrotsfärskost på danskt råg/pumpernickel

    - Ernst recept på gravad strömming (han där du vet... som brukar gå barfota i torp)

    - Rödkålssallad med apelsinfileer

    - smördegspiroger med ädelost, grönkål och päron

    - senapsgriljerade quornfilleer

    - senapspanerade auberginebiffar fyllda med cheddar

    - stuvad spenat/stuvad grönkål

    - smördegspizza med gorgonzola och fikon

    - lättstuvad savoykål (i grädde och grov senap) med vinteräpple och rostad mandel.


    Gravlaxrullar känns ju inte så vegetariskt.
  • Sephrenia89
    Xearas skrev 2014-11-28 00:32:22 följande:

    - Ernst recept på gravad strömming (han där du vet... som brukar gå barfota i torp)


    Haha :D
Svar på tråden Vegetariska julbordet